• lendo

Varning för Nexplanon

Till alla tjejer som tänkt skaffa Nexplanon.

Nexplanon är en hormonstav som egentligen ska skydda mot graviditet i 3 års tid.
    Det är ett implantat som sätts under huden och ska funka som preventivmedel.
    Kostar runt tusen lappen.

Jag har själv haft Nexplanon nu i 2 månader.
    Fick information av min barnmorska om Nexplanon, och letade inte upp mer information.
    Men ett tips till alla som tänkt skaffa Nexplanon är att söka på nätet på olika forum och själv avgöra, än att läsa informationen man får.

Nu när jag haft den i 2 månader kan jag säga att jag har mått illa, haft blödningar sen första dagen jag la in den.
    Alltså haft blödningar nu i 2 månader, och mår jävligt illa.

Efter att suttit och letat efter mail så jag kan maila de och höra med de om hur det nu ska va osv, så får jag ett mail tillbaka samma dag. Svaret jag får : 

(Generellt säger vi att man bör ha staven i 6 mån för att kunna utvärdera hur det blir fortsättningsvis.)

Ska jag ha staven i 6 månader för att kunna avgöra om den verkligen passar mig eller inte?
    Är det värt att ha uppehåll från din partner i 6 månader för att kunna avgöra om den passar dig eller inte?

Iallafall så tycker jag Nexplanon passar mer för sådana som vill ha uppehåll från sin partner.
    Verkar ju vara en mycket bra anledning när man inte vill ha sex med sin partner.

Har en kompis som även haft Nexplanon i 3 månader, och har varit mensfri i en vecka under dessa 3 månaderna.
    Men hon upplever iallafall samma sak med illamåendet.

Och vi båda har bokat tid för att ta bort p-staven.

Vill gärna ge ett tips till alla som tänkt på Nexplanon, Läs mer på nätet för att hitta mer info, istället för att läsa om deras undersökningar som de gör.

Ni som använder Nexplanon, har ni upplevt samma sak?

• Svar på tråden Varning för Nexplanon
  • Anonym

P-staven funkade superbra för min del, bästa skyddet jag haft efter cerazette! Jag var i princip mensfri, det kom lite när den skulle komma, mådde jättebra.

• Din mamma

Jag har haft min i ett år nu och det har fungerat klockrent!
    Jag läste på innan jag fick staven, jag förstod att vissa biverkningar kunde uppstå och jag förstod även att det inte fungerade på alla. Du har ju ändå ett ansvar att ta reda på vad du väljer att sätta in i din kropp. Tycker det är lite fel av dig att skriva en lång TS där du klagar över saker man bör vara påläst om innan man åtar sig att sätta in en P-stav.

Och det stämmer bra att man bör ha den i 6 månader innan man kan utvärdera resultatet. Och vad menar du med att man måste avstå från sin partner?

Och bara för att det inte fungerar på dig eller din kompis betyder det inte att det inte fungerar på andra. Min kompis har till exempel haft sin stav i över 6 år och hon har inte haft en enda blödning under dessa år. Jag fungerar inte med minipiller men det kanske passar dig utmärkt?!

Hoppas du blir mer nöjd med något annat preventivmedel.

• grodprinsessan

har haft Nexplanon i ett år nu och det har fungerat utmärkt. Barnmorskan ville först vänta till efter sommaren med att sätta i den pga oregelbundna blödningar osv udner sommaren men jag ille köra och gjorde det. första två veckorna var jag som en jojjo i humörsvängningar och grät för ingenting (brorsan tröstade med att alltid ha ben och jerry glass till mig i frysen för då bodde jag kvar hos min morsa) Efter det har det som sagt fungerat underbart bra och har varit utan blödningar, pms, smärtor i äggstockarna och ja ALLT sen jag bytte till detta.
    Självklart passar inte alla preventivmedel alla personer men man får ju som sagt läsa på och Nexplanon är ett preventivmedel som släpper ut lägre doser hormon på ett regelbundnare sätt än om man skulle ta p-piller eller liknande.
    Gick ni över och tog de piller man kunde välja att ta ett tag innan för att se om kroppen mådde bra av staven? ni kanske skulle gjort det först i så fall. Jag hoppade över det men var övertygad om att min kropp skulle må bättre av stav än piller vilket den också gör =) 
    Att komma med kommentaren att det är bättre alternativ om man vill avstå från sin partner är ju bara lite barnsligt tycker jag. 
    ASNÖJD med min stav förutom när den fastnar i BH:n om man råkar röra armen fel och så XD 

• Ellaria

Jaha. Jag har haft nexplanon i ett år och har inte fått några biverkningar som jag inte fick av Implanon (och det handlar ENDAST om dålig sexlust som inte spelar nån roll eftersom jag inte har nån partner ändå.) Du fick en biverkning som de dessutom varnar för, du kan väl inte vara särskilt överraskad?

Vill du ta ut den, be dem ta ut den. De kan inte tvinga dig att vänta sex månader.

You know nothing, Jon Snow
  • Ellaria

Glömde; jag har MYCKET hellre dålig sexlust än att överhuvudtaget inte kunna röra mig fem dagar i månaden på grund av extrem mensvärk.

You know nothing, Jon Snow
  • Karre

Tycker det är lite kul att du vill varna för Nexplanon när barnmorskan eller den man sätter in den hos informerar ordentligt om möjliga biverkningar osv. och  att A L L A reagerar olika, jag själv har haft min i några månader och är jättenöjd, blödde lite i början men annars har det varit kanon. 
    Ett tips till er som ska sätta in en p-stav är att läsa på ordentligt innan MEN INTE på forum som såna här, för då blir man bara avskräckt av alla historier folk har, så skaffa dig en egen uppfattning och kom ihåg att allas kroppar reagerar olika! 

• Anonym (Pluppelina)

Jag tog ut min nexplanon-stav nu i fredags efter att ha haft den i 6 månader.
    Den passade inte mig, jag fick dels ett tag horribla finnar på ryggen av den, ömma som blåmärken, men största problemet var att jag fick långvariga om än sparsamma blödningar av den. Inget vidare att blöda om än lite i 2-3 veckor o vara utan blödningar i knappt en vecka, sen drog det igång igen.
    Sen så tappade jag sexlusten precis, man kan ju undra om det är meningen med preventivmedel, det blir ju inga barn då :P
    Jag hade för några år sen implanon, som enligt läkaren jag var till nu är föregångaren till nexplanon, det funkade bra på det viset att då hade jag inga blödningar alls, så den fick vara kvar full tid. Men det var samma där med att det blev sämre med sexlusten..

• Anonym (Hade samma problem.)

Jag hade samma problem mådde illa kunde knappt äta utan att vilja spy hade långdragna blödningar som varade i över en månad och kom varannan månad.

huvudvärk som kom var varannan dag skit störigt.

jag ringde och fick prata med en barnmorska och berättade om mitt illamående och jag sa att det beror på staven då får jag svaret : De har jag aldrig varit med om och jag har varit med väldigt länge och det är en väldigt väldigt ovanligt att man mår illa av sin stav , jag beslutade mig för att plocka ut fanskapet och mår så mycket bättre utan den. Kan tillägga att jag gick i över 6 månader med den och mådde fruktansvärt dåligt. 

• Olym

Jag har precis som du inte alls mått bra av Nexplanon. Har fått problem så som: minskad sexlust (har försvunnit nästan helt), humörsvängningar, magont, illamående, klåda i underlivet och viktuppgång. Blödningarna har varit mitt minsta bekymmer, men jag blöder i princip 4 veckor åt gången. Jag ska ta ut den fort som attan!

• student2013

Satte in min i början av Januari haft den i 5 månader Inga direkta biverkningar har jag.. haft blödningar kanske 10 dagar sammanlagt sen jag satte in den. Men vet en som blödde hela tiden och tog ut den så det är väldigt olika från person till person.

• inte så känslig

Jag har haft min i snart ett år. Upplevde precis som du, blödningar i början som pågick ganska länge. Dock var det inte som vanlig mens utan betydligt mindre. Med tiden har det stabiliserat sig och jag tycker det fungerar hur bra som helst. Då och då får jag mens, ungefär som innan jag stoppa in staven. Det enda jobbiga och som man bör veta är att man vet aldrig när mensen kan komma. Jag kan vara mensfri i tre månader och sen får jag mens en vecka. Ibland kommer den oftare ibland mer sällan. 

Jag läste dock på innan jag stoppade in den och var väl medveten om biverkningarna. För min del märkte jag:

- Oregelbunden mens

- Gått upp lite i vikt (ca 4kg)

Dock kände jag att piller var mer riskabelt då jag känner till flera som blivit gravida ändå, vilket innebär att tidpunkten man tar pillret är oerhört viktigt. Har man inget emot att stoppa in något där nere, då tror jag att spiral är bäst, men det är enbart min åsikt. 

• Anonym (Bästa p-medlet)

P stav är det mest effektiva skyddet mot graviditet som finns. Överlägset bättre än sterilisering. Jag tycker inte du ska skrämma andra tjejer med varningar så här. Det lät som att du blivit gravid med den eller skulle varna för farliga effekter eller nåt. Det är ju inte sant så väldigt olämplig rubrik! Klart att en del kan få biverkningar i början ffa, men så länge det inte är farligt tycker jag att man inte kan göra generella varningar till andra. Vet du vad en oplanerad och oönskad graviditet kan innebära då? För många är det en otroligt otroligt mycket värre situation!

• silvergirl

Vadå skrämma? Man önskar såklart att man kan lita på sin barnmorska. Men tyvärr inte. Dom tycks vara i maskopi med läkemedelsföretagen. Det är inte som att barnmorskan förberedercen på att brösten svullnar upp till dubbel storlek på en vecka, man får ansiktet fullt av finnar och noll sexlust av ett visst p-piller. Men på internetforum däremot kan man få veta att andra upplevt exakt samma.

Hon kanske tyckte det var onödigt att betala 1000 utan att ens fått veta att det här kan hända?

Nu har jag kopparspiral och vet att gravidrisken/utomkveds är rätt hög, den kan perforera livmodern, det gör ont vid sex och insättning, man får mensvärk och större blödningar. Men det är ju inte via barnmorskan jag har hittat informationen.

• Agnes 40

Hej.

Nexplanon fick jag efter hormonell spiral och sen tagna preventitableter . Efter hormonell spiral fick jag mycket ont i nedre delen av magen och ryggen. Efter tog jag bort den försvann värken. Jag försökte med tabletter men jag mådde mycket illa osv. Jag tänkte att prova Nexplanon. Jag fick mina första information om detta från kompis och sen från barnmorska . Så klart det skulle finnas oregelbundna mens i början samma som vid hormonell spiral , och så var det . Det skulle försvinna efter en tid , och så var det. Nu har jag den här preventivmedel 1 år och jag märker att den funkar lite på annat sätt än i början. Jag har igen ont i nedre delen av mage , jag har mycket humör svängningar och ingen sexlust . Det kommer små blödningar samtidigt som det svider i underlivet och jag väger mer osv.. Jag har redan föds 5 barn och behöver nog inte mer, därför använder jag preventimedel . Finns det någon preventimedel som funkar och har inte så mycket biverkningar ?

• Fg96

Har haft nexplanon i 2,5 år och hade de första två månaderna väldigt mycket blödningar och värk till och från, men det gick över. Har nu haft den i 2,5 år och har inte haft mens på 2 år snart, dock liknande mensvärk enstaka gånger. Tycker att den fungerat jättebra förutom de första två månaderna.

• Dagens

Hade i Nexplanon (annars i min omgivning känd som Den Jävla Stavjäveln) i ca 2 år. Oregelbundna blödningar, på somrarna gick jag plötsligt mensfri i över 2 månader och sedan, typ lagom i tid till att ha stressat upp mig och tagit g-test, kom mensen i en störtflod som lätt tog igen för den tiden jag varit utan. Humörssvängningar till max som tärde sönder. Hudproblem. Tappade hår. Migrän. Ont i brösten och kupan kunde öka med två storlekar. Vallningar så det stod härliga till. 
    Och nu har jag lyxen att vara ung och få ut sådant gratis från UMO, problemet med UMO är dock att de verkar ha fullt upp mellan sommarledigheten och julledigheten (ingen har ju sex på sommar, jul och nyår, eller hur??) så tog lång tid att få tid att ta ut den, och en massa barnmorskor försökte övertala mig till att behålla den för "biverkningarna är normala". Var nära att skära ut den själv, vart ju tokig... Började dock på Zarelle som verkar (tag i trä) funka super. Fastän jag önskar att killar kunnat uppskatta enkelheten i kondom aningen mer då kondomen inte ger någon permanent jäkla biverkning och bara sitter på under sexet. Men men! 

Tycker det är GALET att man förväntar sig att kvinnor bara ska gå med på att blöda på detta vis, stå ut med biverkningarna som att det är helt ok för att det är kvinnor. Skulle vilja att hon som satte in min stav hade talat om alla biverkningar för mig så att jag hade vetat. Speciellt som forskningarna för hormonella preventivmedel till män inte hinner gå speciellt långt då (de troligtvis manliga) forskarna oroar sig för biverkningarna, som, åh ja, råkar vara precis samma som kvinnor bara förväntas stå ut med....

• DanielleE

Hej,

Har haft min p-stav i ca 3vackor nu och jag kommer helt garanterat ta ut den inom den kommande veckan. Första veckan var helt fantastisk - jag mådde superbra, var pigg och fick nästintill perfekt hy, men sen vände det. Jag har aldrig mått så kasst i mitt liv. Jag har KONSTANT huvudvärk, hjärtklappning, nedstämdhet, oro som vid minsta lilla stress lätt övergår i ångest, sömnproblem, värmevallningar som övergår i frossa, jag kan inte fokusera på någonting (kan inte hitta rätta orden när jag jag säga någonting) och jag kan inte sluta tänka - jag kan inte lugna ner mig oavsett vad jag försöker.

Till saken hör att allt det här är så fruktansvärt långt från min karaktär att verkligen alla i min omgivning är oroliga för mig nu. Normalt är jag en äkta, stillsam, något tystlåten norrlänning som har ett nästan ogenomträngligt lugn inom mig (och jag överdriver inte lol) men nu rusar pulsen så hela kroppen skakar och diverse tankar som inte har med någonting att göra susar maniskt runt i skallen.

Anledningen att denna metod inte funkar för mig är tydligen att jag är extremt hormonkänslig - ut me pinnen!

Ett plus är ju att jag inte är gravid..

Hoppas att nästa tjej som provar Nexplanon får en riktigt positiv upplevelse =)

• Anonym (EL)
    inte så känslig skrev 2016-03-25 14:15:37 följande:

Jag har haft min i snart ett år. Upplevde precis som du, blödningar i början som pågick ganska länge. Dock var det inte som vanlig mens utan betydligt mindre. Med tiden har det stabiliserat sig och jag tycker det fungerar hur bra som helst. Då och då får jag mens, ungefär som innan jag stoppa in staven. Det enda jobbiga och som man bör veta är att man vet aldrig när mensen kan komma. Jag kan vara mensfri i tre månader och sen får jag mens en vecka. Ibland kommer den oftare ibland mer sällan. 

Jag läste dock på innan jag stoppade in den och var väl medveten om biverkningarna. För min del märkte jag:

- Oregelbunden mens

- Gått upp lite i vikt (ca 4kg)

Dock kände jag att piller var mer riskabelt då jag känner till flera som blivit gravida ändå, vilket innebär att tidpunkten man tar pillret är oerhört viktigt. Har man inget emot att stoppa in något där nere, då tror jag att spiral är bäst, men det är enbart min åsikt. 

Och jag känner någon som hade kopparspiral som var med om att den fastnade. Tre barnmorskor, två fick hålla fast, en fick slita loss. Förstår inte varför gynekologerna och barnmorskorna ska fortsätta och envisas med att tjata om saker som sitter fast. P-piller kan man kasta direkt om det är så att de inte funkar. P-ring kan man ta ur själv. Pessar kan man ta ut själv. Osv. 
    Anonym (Bästa p-medlet) skrev 2016-03-27 11:09:30 följande:

P stav är det mest effektiva skyddet mot graviditet som finns. Överlägset bättre än sterilisering. Jag tycker inte du ska skrämma andra tjejer med varningar så här. Det lät som att du blivit gravid med den eller skulle varna för farliga effekter eller nåt. Det är ju inte sant så väldigt olämplig rubrik! Klart att en del kan få biverkningar i början ffa, men så länge det inte är farligt tycker jag att man inte kan göra generella varningar till andra. Vet du vad en oplanerad och oönskad graviditet kan innebära då? För många är det en otroligt otroligt mycket värre situation!

Det är väl bra att man talar om sådant, tycker jag som själv önskar att jag haft koll på bieffekter när jag, 17 år då, fick en p-stav insatt. Min jämåriga väninna intalade mig, och vips så satt jag där med megablödningar, håravfall och humörssvängningar som vi inte ska snacka om, utan att fatta vad som hänt med mig och vad som var fel på mig. När jag fick höra "skräckhistorierna" insåg jag och fick den uttagen så fort som möjligt. Så jag tycker det är bra man kan prata om det. Och biverkningarna är inte bara i början, de kan stanna kvar tills man gör sig av med p-staven, p-pillerna, etc... 
  • MissNastrax

Hej hade Implanon (föregångaren) flera gånger om och funkade ypperligt.

När jag skulle byta så visade det sig att nu var det Nexplanon som gällde, samma sak med annat namn.. körde på..

Blev så dålig, hade tryck över bröstet, blev deppig, mådde illa, kändes som jag skulle dö imellanåt och blödde konstant i 6 månader..

Var i Sthlm (bodde inte där då) och sa att min barnmorska i Örebro sagt att jag skulle hålla ut i minst 6 mån... barnmorskan fick nästan spader och jag fick komma och ta ut p-staven på en lördag?? Sen spände hon ögonen i mig och sa "Inga mer hormoner för dig damen"..

Nej jag blev as kass av just den p-staven som TS pratar om och jag har hört flera efteråt som haft båda varianterna och haft samma utgång som mig dvs att nyare modellen vart hemsk.

Svar på tråden Varning för Nexplanon