Är föräldrapenningen bunden till veckodagar? M.m.
Väntar mitt första barn och är beräknad nu i sommar.
1. Jag har en anställning på heltid och har första året tänkt ta ut ca 3 dagar i veckan. Har arbetsgivaren något som helst intresse i hur många dagar i veckan jag tar ut? Ska det ha något samband med hur många procent min anställning är på? Kan jag vara föräldraledig utan att ta ut några som helst föräldradagar?
2. När jag ansöker kan jag kryssa i mån - sön. Betyder det att mina 3 dagar i veckan jag tar ut förläggs till vissa veckodagar? Gör det att jag kan ha föräldrapenning mån, tis och ons och arbeta extra lördagar till exempel?
3. Om jag går tillbaka och arbetar före barnet är 1 år, för att sedan vara föräldraledig på heltid igen, har man då skyddat SGIn eller faller den alltid så man måste ta ut 5 dagar/vecka efter barnet fyllt ett år? Finns det något sätt att ta ut färre dagar än 5 efter barnet fyllt ett år utan att förlora sin SGI?
4. Om jag återgår i mitt heltidsarbete fast på 75% (+ 25% föräldrapenning) när barnet fyllt ett år. Då kan alltså inte min sambo ta ut föräldrapenning på heltid eftersom det innebär att vi totalt tar ut 125%, och dubbeldagar får ej tas ut efter ett års ålder? Hur gör man då?