• Anonym (frågvis)

Är föräldrapenningen bunden till veckodagar? M.m.

Väntar mitt första barn och är beräknad nu i sommar.

1. Jag har en anställning på heltid och har första året tänkt ta ut ca 3 dagar i veckan. Har arbetsgivaren något som helst intresse i hur många dagar i veckan jag tar ut? Ska det ha något samband med hur många procent min anställning är på? Kan jag vara föräldraledig utan att ta ut några som helst föräldradagar?

2. När jag ansöker kan jag kryssa i mån - sön. Betyder det att mina 3 dagar i veckan jag tar ut förläggs till vissa veckodagar? Gör det att jag kan ha föräldrapenning mån, tis och ons och arbeta extra lördagar till exempel?

3. Om jag går tillbaka och arbetar före barnet är 1 år, för att sedan vara föräldraledig på heltid igen, har man då skyddat SGIn eller faller den alltid så man måste ta ut 5 dagar/vecka efter barnet fyllt ett år? Finns det något sätt att ta ut färre dagar än 5 efter barnet fyllt ett år utan att förlora sin SGI?

4. Om jag återgår i mitt heltidsarbete fast på 75% (+ 25% föräldrapenning) när barnet fyllt ett år. Då kan alltså inte min sambo ta ut föräldrapenning på heltid eftersom det innebär att vi totalt tar ut 125%, och dubbeldagar får ej tas ut efter ett års ålder? Hur gör man då?

• Svar på tråden Är föräldrapenningen bunden till veckodagar? M.m.
  • Försäkringskassan

Hej

Du kan själv välja att ta ut så många eller så få dagar som du vill när barnet är under 1 år. När barnet sedan fyller 1 år måste man  antingen arbeta eller ta ut föräldrapenning upp till 100%. Eller ha en blandning mellan de två så att det i slutändan blir 100%.
    Under det första levnadsåret behöver du inte ta ut någon föräldrapenning om du inte vill. 

Du och den andre föräldern kan dela på föräldraledigheten. Om han tar ut minst 5 dagar per vecka så har han skyddat sin SGI och du kan då välja att antingen ta ut en vardag eller en helgdag .

Om du väljer att kryssa i flera dagar än de 3 dagar som du tänkt från början så går det fler föräldrapenningdagar. Kryssar du i mån-onsdag så går det 3 dagar per vecka från dina föräldrapenningdagar. Du kan inte kryssa att du vill ha föräldrapenning för de dagarna du kommer att arbeta.

Hälsningar 
    Stella, handläggare 

• Anonym (frågvis)

Men varför är det bundet till veckodagar? När jag återgår och arbetar jobbar jag varierad arbetstid, dag, kväll, helg och olika typer av pass förlagt olika under varje vecka på schema. Hur gör jag då?

Försäkringskassan skrev 2012-05-18 13:45:06 följande:
    Du och den andre föräldern kan dela på föräldraledigheten. Om han tar ut minst 5 dagar per vecka så har han skyddat sin SGI och du kan då välja att antingen ta ut en vardag eller en helgdag .
    Du menar att vi kan ta ut 7 dagar per vecka och att det är samma sak som att han är hemma heltid och jag arbetar 75% och har fp på 25%? Måste han då ansöka om föräldrapenning enligt mitt oregelbunda schema (vecka för vecka) för att jag ska kunna ta ut de övriga dagarna per vecka?

3. Finns det något sätt att ta ut färre dagar än 5 efter barnet fyllt ett år utan att förlora sin SGI?
  • Försäkringskassan

Hej, 

Du kan ansöka om föräldrapenning på sjukpenningnivå för de dagar du avstår från arbete. Arbetar du helger kan du ta ut föräldrapenning på helger. 

Det stämmer att ni kan ta ut föräldrapenning 7 dagar i veckan. Det stämmer också att han isåfall behöver anpassa sin ansökan efter din, eftersom ni inte kan ta ut vanlig föräldrapenning för samma barn, samma tid. 

Det alternativ som finns är att man kombinerar arbete och föräldrapenning så att det sammanlagt blir 100% av arbetsomfattningen som SGI:n är baserad på. 

Exempel på de sysselsättningar man kan ha för att skydda sin SGI är att studera med studiemedel (bidragsdel och/eller lån) från CSN, föräldrapenning och att vara aktivt arbetssökande på arbetsförmedlingen om man är arbetslös. 

Klicka på länkarna nedan för att läsa mer om SGI och föräldrapenning. 

www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst (längst ner på denna sida finns också fördjupad information)

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

Hälsningar
    Olle, handläggare

Svar på tråden Är föräldrapenningen bunden till veckodagar? M.m.