• Anonym (Hustrun)

Min man äter så sjukt mycket!

Min man har börjat äta efter "warrior diet" vilket innebär att han är väldigt försiktig med matintag under dagen (äter egentligen bara ägg, yoghurt, macka, nötter, etc.) för att istället äta ordentligt till middag. Det resulterar i att han är döhungrig på kvällen och lätt kan smälla i sig 400-500 gram kött själv. Igår åt han ett halvt kilo lax alldeles själv till exempel. Det börjar bli lite ohållbart matkostnaderna flyger i höjden, speciellt som han nu också vill vara försiktig med kolhydrater och i princip bara äter stora mängder kött och sallad. 

Jag själv är ganska liten i maten och börjar fundera på om det verkligen är normalt att äta så mycket? Är det nyttigt för kroppen med så mycket mat på en gång? Ett annat problem är att det blir ganska dyrt. Ett halvt kilo kött är inte alldeles gratis det heller. Jag är intresserad av matlagning och har ingen lust att laga mat på taskiga råvaror heller, men som det är nu måste jag nästan börja med det om inte alla pengar ska gå till hans mat. 

Är det  verkligen bra att äta så mycket kött? 

• Svar på tråden Min man äter så sjukt mycket!
  • orpon

Man kan aldrig äta för mycket kött!

Djur gör sig som bäst på en tallrik!

• Pickeli
    orpon skrev 2012-05-18 14:27:27 följande:
    Man kan aldrig äta för mycket kött!

Djur gör sig som bäst på en tallrik!
    Det bästa är egentligen att bara äta blandfärs, för då vet man att minst två djur fått sätta livet till!

Ts: Ärligt talat så låter det inte speciellt bra, förstår inte syftet egentligen. Blodsockret borde ju åka upp och ner som värsta karusellen och det är ju knappast hållbart i längden. vad är syftet med dieten?
    Google it!
  • Anonym (Hustrun)
    Pickeli skrev 2012-05-18 14:30:23 följande:
    Det bästa är egentligen att bara äta blandfärs, för då vet man att minst två djur fått sätta livet till!

Ts: Ärligt talat så låter det inte speciellt bra, förstår inte syftet egentligen. Blodsockret borde ju åka upp och ner som värsta karusellen och det är ju knappast hållbart i längden. vad är syftet med dieten?
    Ja du, att tappa kroppsfett är väl syftet. Han tränar en hel del  också och vill gå "all in" så att säga.
  • orpon
    Anonym (Hustrun) skrev 2012-05-18 14:31:26 följande:
    Ja du, att tappa kroppsfett är väl syftet. Han tränar en hel del  också och vill gå "all in" så att säga.
    Att käka enligt LCHF är bra för att tappa kroppsfett, men kanske inte det bästa då man ska bygga upp kroppen... Och precis som Pickeli skriver, att äta så ojämnt, inte alls bra... Han kan för all del käka enligt LCHF och så, men det ska vara en stadig frulle och en stadig lunch, med mycket fett och kött... Men det blir ju knappast 4-500 g kött åt gången då.... och sen nån morot eller paprika emellan måltiderna för att hålla förbränningen igång...
  • Beckah82

Fast det behöver inte nödvändigtvis bli dyrt om man väger in annat i beräkningen än middagskostnaden

Innan kanske han åt skräp som godis, chips, läsk och sådant som ni nu inte lägger pengar på?

Du kanske själv har något som kostar? Rökning, fredagsvinet, godis, Se&Hör-prenumerationen osv.

Obs! Bara påhittade fjantexempel förstås, men du förstår min poäng. 

Sen tycker jag personligen att det är tramsigt med alla metoder hit och dit. Jättebra att han tränar, men vad gäller maten räcker det att man äter en sund, balanserad kost som är varierad och innehåller allt. Den gamla hederliga tallriksmodellen + motion har alltid och kommer alltid att vara ett bra sätt att leva. 

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Anonym (Hustrun)
    orpon skrev 2012-05-18 14:37:43 följande:
    Att käka enligt LCHF är bra för att tappa kroppsfett, men kanske inte det bästa då man ska bygga upp kroppen... Och precis som Pickeli skriver, att äta så ojämnt, inte alls bra... Han kan för all del käka enligt LCHF och så, men det ska vara en stadig frulle och en stadig lunch, med mycket fett och kött... Men det blir ju knappast 4-500 g kött åt gången då.... och sen nån morot eller paprika emellan måltiderna för att hålla förbränningen igång...
    Jag märker ju att han blir väldigt humörpåverkad. Jag säger inget om att han drar lite åt LCHF-hållet, det får han gärna göra. Jag opponerar mig mot de enorma mändgerna kött. Och kostnaderna för detta. 
  • Anonym (Hustrun)
    Beckah82 skrev 2012-05-18 14:40:07 följande:
    Fast det behöver inte nödvändigtvis bli dyrt om man väger in annat i beräkningen än middagskostnaden

Innan kanske han åt skräp som godis, chips, läsk och sådant som ni nu inte lägger pengar på?

Du kanske själv har något som kostar? Rökning, fredagsvinet, godis, Se&Hör-prenumerationen osv.

Obs! Bara påhittade fjantexempel förstås, men du förstår min poäng. 

Sen tycker jag personligen att det är tramsigt med alla metoder hit och dit. Jättebra att han tränar, men vad gäller maten räcker det att man äter en sund, balanserad kost som är varierad och innehåller allt. Den gamla hederliga tallriksmodellen + motion har alltid och kommer alltid att vara ett bra sätt att leva. 
    Nej, vi har rätt slimmade kostnader just nu eftersom vi sparar till hus. Fredagsvin ibland, visst, men lika mycket han som jag. Någon onyttig mat har han heller inte ätit innan. Han åt som han gör nu, inte mindre mängder bara. 
  • PolyPond

Det är varken bra ur djuretisk synvinkel, miljöhänsyn eller plånbok. När det kommer till hur man mår, så behöver vi faktiskt ganska lite protein, vilket gör att din sambo äter massor av föda som borde fungera som byggnadsmaterial som ren förbränning. Det är stort slöseri!

• karet

Nej det är inte så jättebra för kroppen att äta sådana mängder kött. Risken för tarmcancer ökar rätt rejält.
    Om det är protein han är ute efter finns det andra källor också. Sojabönor, keso, kvarg tex.

• Pickeli
    Anonym (Hustrun) skrev 2012-05-18 14:42:41 följande:
    Jag märker ju att han blir väldigt humörpåverkad. Jag säger inget om att han drar lite åt LCHF-hållet, det får han gärna göra. Jag opponerar mig mot de enorma mändgerna kött. Och kostnaderna för detta. 
    Men han äter inte i normala fall lika mycket fast utspritt på flera gånger då? Typ lunch, middag och ev frukost? De övriga som han nu inte äter borde ju väga upp kostnaden för en extra bit kött? har du räknat på det?
    Google it!
  • Anonym (Hustrun)
    Pickeli skrev 2012-05-18 15:32:07 följande:
    Men han äter inte i normala fall lika mycket fast utspritt på flera gånger då? Typ lunch, middag och ev frukost? De övriga som han nu inte äter borde ju väga upp kostnaden för en extra bit kött? har du räknat på det?
    Mängden är nog densamma ungefär, men kosten var mer varierad och billigare. Nu äter han stora mängder nötter och kött. Till frukost går det lätt tre ägg, under dagen mycket nötter och yoghurt (i småförpackning) och till kvällen stora mängder kött eller fisk.
  • Brockmadigan

Följer han warriordieten måste han ju spara in stora summor på frukost och lunch som ni kan lägga på Nissan istället?

• Anonym

Det låter som en helt sjuk diet, lika knäpp som grapefruktdieten.

• Barbabok

Väldigt ohälsosamt att vräka i sig stora mängder kött, särskilt rött kött. Jag hade inte varit ok med det.

• Anonym (hasse)

Det bästa beslut jag gjort i mitt liv var att skita i svenska kvinnor
    och skaffa mig en thailändska istället.
    Jag tror på jämställdhet och röstade på FI vid förra valet.
    Men svenska kvinnor, det finns inget värre!
    Klagar på allt allt allt. Allt männen gör är fel.
    Och inte är ni måna om erat utseende heller.

Att din man inte har lämnat dig ännu är ett under.
    Hur kan du gå bakom hans rygg och skriva på familjeliv?

• NadiaMi

Jag undrar om HAN har räknat på kostnaden eller om han bara har bestämt sig för att 'han ska minsann' och struntar i hur det påverkar ekonomin.

Man kan ju välja billigare kött istället för att bara köpa de finaste bitarna, ägg blir ju inte så dyrt, men en större förpackning yoghurt blir billigare än småförpackningarna. Han borde också kunna blanda upp det med något annat så han inte bara äter rent kött.
    Av vad jag kan se på en snabb sökning så är det i princip stenålderskost det handlar om.

Dvs obesprutade (ekologiska) överjordsgrönsaker, bönor, rötter, frön, fisk, kött och mjölkprodukter från gräsuppfödda djur.
    Det innebär alltså att det är naturell yoghurt som gäller, inte dedär små med fruktsmak eller andra smaktillsatser. Han borde också skippa mackan eftersom det tillför kolhydrater som han bör undvika enligt dietens grundprincip... Han både kan och bör dessutom äta baljväxter, överjordsgrönsaker, rötter och frukt som en del av kvällens måltid.

Skillnaden mellan stenålderskost och 'warrior diet' är att man på stenålderskost äter jämnt utspritt över dagen men i 'warrior diet' under dagen tillåter sig att småäta lite men i princip går på fastande mage och äter ett större mål på kvällen "när dagens jakt har fått resultat" och att man under dagen även rör sig en hel del.

• Anonym

Kan proteinpulver vara ett bra alternativ till allt köttätande? Proteinpulver är väl inte jättebilligt som så men bra mycket billigare än vad kött är. Jag tänkte ifall han satsar på sin träning och vill ha i sig hög mängd proteiner, en proteinshake mättar dessutom rätt bra så att man inte kastar i sig stora mängder av dyrare livsmedel på kvällen när man är vrålhungrig (proteinshake innan träning och innan måltiden ifall man är riktigt hungrig).

När man tränar hårt är man väldigt fokuserad på sig själv, jag, mig, mitt och tänker kanske inte så mkt på hur ens partner påverkas. Det är lätt att tänka "hon ska väl skita i hur jag äter, jag gör väl som jag vill", men man har inte rätt att lägga mängder av pengar på sitt ätande när pengarna sedan inte räcker till bra mat även åt ens partner eller att ens dyra ätande gör att det inte går att kosta på några nöjen i vardagen pga tajt budget.

Som någon sa, köp stora förpackningar yoghurt, än hellre filmjölk som inte innehåller så mycket socker och som dessutom är billigare! Proteinpulver kan vara en god investering, i alla fall för mig som inte har råd att vräka i mig stora mängder kött i samband med mitt tränande, jag får resultat i alla fall trots minimalt köttintag:)

• Eisa
    Anonym (Hustrun) skrev 2012-05-18 15:50:50 följande:
    Mängden är nog densamma ungefär, men kosten var mer varierad och billigare. Nu äter han stora mängder nötter och kött. Till frukost går det lätt tre ägg, under dagen mycket nötter och yoghurt (i småförpackning) och till kvällen stora mängder kött eller fisk.
    Det låter verkligen svindyrt.

Jag är ingen kostexpert men nog borde det vara mer hälsosamt att hålla en jämn genomfart av mat i kroppen istället för att ibland nästan svälta och ibland vräka i sig så magen blir sprängfylld.Kanske inte är nån större fara för blodsockret då han inte direkt käkar tårta, utan jag tänker mer på matsmältningssystemet i sig, det blir väl överbelastat av dessa jättemiddagar, kan jag tänka mig. Han måste ju bli trött efteråt?
  • Anonym (D)
    Anonym skrev 2012-05-19 13:44:09 följande:
    Som någon sa, köp stora förpackningar yoghurt, än hellre filmjölk som inte innehåller så mycket socker och som dessutom är billigare! Proteinpulver kan vara en god investering, i alla fall för mig som inte har råd att vräka i mig stora mängder kött i samband med mitt tränande, jag får resultat i alla fall trots minimalt köttintag:)

Det är inget socker i vanlig yoghurt heller, däremot i de olika smaksatta varienterna av yoghurt och fil, t.ex. yoggi, vaniljyoghurt, fjällfil med hjortron etc.

Men annars håller jag med dig. Det är helt klart en bra idé att räkna på hur man får mest protein för pengarna, om han nu prompt ska äta som han gör.
Svar på tråden Min man äter så sjukt mycket!