• Lingonstrumpan

Ska det vara så här med vårdcentralen?

Jag har i ett par veckors tid försökt få tid för att komma till vårdcentralen.
    Tydligen står jag listad på en vårdcentral längre bort (detta trots att jag bott här i 10 år
    och varit på denna vårdcentral). Så de hänvisar mig bara dit.
    När jag ringer den vårdcentralen så säger de bara att de inte har tid på några månader och
    att det antagligen går snabbare att byta.
    (Detta gjorde jag för några dagar sedan och ringde i min undran för att höra om jag kommit med
    i deras system ännu, vilket jag inte hade.) Försökte allmänt fråga hur lång tid det kan ta.
    Kvinnan var otroligt otrevlig och menade bara på att det beror på vilket fel man har.

Jag har mycket hudcancer i min familj, och har nu fått en liknande prick som dem, som varken läker eller försvinner. Då jag vet att jag har den hudtyp som dessutom lättast utsätts för detta så känns det som en självklarhet att kolla upp det.

Kvinnan säger bara att "Ja, en prock i ansiktet är ju verkligen ingenting vi prioriterar högt, du kan återkomma om några dagar".

Vad hon menade är att jag antagligen får vänta några månader innan jag ens får komma för att kolla detta.
    Trots alla dessa samtal och till och med besök, så har jag fortfarande inte fått nån tid för det som kan vara canser.

Vad gör jag????

• Svar på tråden Ska det vara så här med vårdcentralen?
  • Philippa

Du ringer direkt till hudmottagningen på ditt sjukhus för att få en tid till hudläkare..... det får man utan remiss.

• Jättekul
    Lingonstrumpan skrev 2012-05-18 16:41:33 följande:
    Jag har i ett par veckors tid försökt få tid för att komma till vårdcentralen.
    Tydligen står jag listad på en vårdcentral längre bort (detta trots att jag bott här i 10 år
    och varit på denna vårdcentral). Så de hänvisar mig bara dit.
    När jag ringer den vårdcentralen så säger de bara att de inte har tid på några månader och
    att det antagligen går snabbare att byta.
    (Detta gjorde jag för några dagar sedan och ringde i min undran för att höra om jag kommit med
    i deras system ännu, vilket jag inte hade.) Försökte allmänt fråga hur lång tid det kan ta.
    Kvinnan var otroligt otrevlig och menade bara på att det beror på vilket fel man har.

Jag har mycket hudcancer i min familj, och har nu fått en liknande prick som dem, som varken läker eller försvinner. Då jag vet att jag har den hudtyp som dessutom lättast utsätts för detta så känns det som en självklarhet att kolla upp det.

Kvinnan säger bara att "Ja, en prock i ansiktet är ju verkligen ingenting vi prioriterar högt, du kan återkomma om några dagar".

Vad hon menade är att jag antagligen får vänta några månader innan jag ens får komma för att kolla detta.
    Trots alla dessa samtal och till och med besök, så har jag fortfarande inte fått nån tid för det som kan vara canser.

Vad gör jag????
    Så otroligt otrevlig och dålig service. Bara byta igen då. Hon kunde iaf ha upplyst dig om att du kan ringa till sjukhuset (se ovan) utan remiss.
  • korfu08

Tyvärr ger jag inte mycket för vårdcentraler, de tror de vet allt, och är allmänt otrevliga. Ring en hudmottagning på en gång och be om att få komma dit. De kan sin sak jag lovar. Har varit hos en jättebra hudläkare, sen vårdcentralen där jag bor gjort en dundermiss.

• sahara

Jag hade struntat i VC och ringt en privat hudläkare eller hudmottagningen på närmaste sjukhus.
    När min dotter hade stora problem med acne beställde jag tid hos privat hudläkare.Hon fick tid 4 dagar senare och det kostade lika mycket som att gå till vårdcentralen eller hudmott. 

• Mirris

Här i Örebro har hudmottagningen remissfri prickmottagning. Man ringer dit, bokar först en telefontid (som kan vara svår att få) sen bokar sköterskan in dig på den dagen dom har mottagningen.

Såhär står det på deras hemsida

" Remissfri prickmottagning

Som ett led i det förebyggande arbetet av hudcancer kommer hudkliniken att ha remissfri prickmottagning ungefär en gång per månad. Du måste ringa och boka tid på telefontiden och det kan vara lång väntetid. Remisser prioriteras alltid, så om du behöver en snabb bedömning är det bättre att du hör av dig till din vårdcentral för bedömning. Prickmottagningen gäller endast undersökning av "bruna" prickar och inga andra hudbesvär."

Med tanke på att dom tar emot 14 000 pers per år så är det nog en rätt lång kö! 

Svar på tråden Ska det vara så här med vårdcentralen?