• morbidyouth

Min katt dreglar.

Hejsan alla (:
    Tänkte bara fråga om det är någon som vet varför
    en del katter dreglar när man klappar dom?

Min katt dreglar jättemycket när man kliar honom
    och klappar honom, sen skakar han på huvudet
    så det kommer saliv överallt, lite som en bulldog.

Någon som vet vad det beror på?

• Svar på tråden Min katt dreglar.
  • nemo1

Det är enbart för att dom blir så keliga, jag har själv ett par såna gogrisar.

• viseversa

Ja vissa raser dreglar mer. Norsk skogskatt är en sån dreglande ras. Våran blandras katt dreglade massor när han var tillfreds. han hade norsk skogskatt i sig. Likaså svärmors norska skogskatt dreglar när man myser och klappar på honom. helt normalt mao. Dom tycker det är skönt och då dreglar dom.

• viseversa

Kunde ha en stor våt fläck på byxorna efter man myst med Jonas(våran förra katt) han dreglade så det droppade samtidigt som han spann och trampade med framtassarna=)

• pluvdo

Jag vet inte varför dreglet verkar komma igång lite extra mycket när katter kelar, men jag har i alla fall märkt på (eller i alla fall inbillat mig att) katter jag har och katter jag känner att det är vanligare att en katt dreglar (så att saliven liksom droppar och skvätter åt alla håll) ifall katten saknar en eller flera huggtänder.

• morbidyouth
    nemo1 skrev 2012-05-18 17:00:47 följande:
    Det är enbart för att dom blir så keliga, jag har själv ett par såna gogrisar.
    Hehe okej (:
    viseversa skrev 2012-05-18 17:01:03 följande:
    Ja vissa raser dreglar mer. Norsk skogskatt är en sån dreglande ras. Våran blandras katt dreglade massor när han var tillfreds. han hade norsk skogskatt i sig. Likaså svärmors norska skogskatt dreglar när man myser och klappar på honom. helt normalt mao. Dom tycker det är skönt och då dreglar dom.
     Haha så konstigt egentligen.
    Min kisse är en vanlig bondkatt, en tjock orange kisse.
    Träffade en gång en orange katt på ett stall, han dreglade också massor.

Då är det inget farligt iaf, (: 
  • viseversa
    morbidyouth skrev 2012-05-18 17:03:25 följande:
    Hehe okej (:

Haha så konstigt egentligen.
    Min kisse är en vanlig bondkatt, en tjock orange kisse.
    Träffade en gång en orange katt på ett stall, han dreglade också massor.

Då är det inget farligt iaf, (: 
    Ja nu är det ju inte bara norsk skogskatt som dreglar. men dom är kända för att göra det. Klart andra katter kan dregla också och nej det är inte farligt!
  • morbidyouth
    viseversa skrev 2012-05-18 17:02:06 följande:
    Kunde ha en stor våt fläck på byxorna efter man myst med Jonas(våran förra katt) han dreglade så det droppade samtidigt som han spann och trampade med framtassarna=)
    Aw, det gjorde min också när han var liten.
    Snuttade i armväcket och trampade med fötterna haha. 
  • morbidyouth
    pluvdo skrev 2012-05-18 17:02:47 följande:
    Jag vet inte varför dreglet verkar komma igång lite extra mycket när katter kelar, men jag har i alla fall märkt på (eller i alla fall inbillat mig att) katter jag har och katter jag känner att det är vanligare att en katt dreglar (så att saliven liksom droppar och skvätter åt alla håll) ifall katten saknar en eller flera huggtänder.
    Hehe okej (: 
    Jag har bara aldrig varit med om det innan förutom katten i stallet. 

Jag växte ändå upp med tre katter och hade en kissemiss innan (som dog tyvärr :/)
    och nu har jag tre katter, och en av dom dreglar så fort man klappar honom haha,
    men så länge det inte är farligt eller skada för katten så är det bara charmigt (:

• pluvdo
    morbidyouth skrev 2012-05-18 17:08:09 följande:
    Hehe okej (: 
    Jag har bara aldrig varit med om det innan förutom katten i stallet. 

Jag växte ändå upp med tre katter och hade en kissemiss innan (som dog tyvärr :/)
    och nu har jag tre katter, och en av dom dreglar så fort man klappar honom haha,
    men så länge det inte är farligt eller skada för katten så är det bara charmigt (:
    Kolla om han har alla sina huggtänder då. :)
  • morbidyouth
    pluvdo skrev 2012-05-18 17:17:15 följande:
    Ska göra det nästa gång jag är hemma hos min mamma,
    har katten där förtillfället (: 
  • pluvdo
    morbidyouth skrev 2012-05-18 17:32:14 följande:
    Ska göra det nästa gång jag är hemma hos min mamma,
    har katten där förtillfället (: 
    Okej. :)
  • Birmafröken
    morbidyouth skrev 2012-05-18 16:56:54 följande:
    Hejsan alla (:
    Tänkte bara fråga om det är någon som vet varför
    en del katter dreglar när man klappar dom?

Min katt dreglar jättemycket när man kliar honom
    och klappar honom, sen skakar han på huvudet
    så det kommer saliv överallt, lite som en bulldog.

Någon som vet vad det beror på?

Att salivproduktionen stimuleras vid gos beror på att katten omedvetet förknippar gos och mys med den allra första tiden då den diade sin kattmamma. Munnen "tror" att det ska dias. Förutom att dregla är det vanligt att vuxna katter även "mjölktrampar" i luften eller på ett underlag (för att stimulera "mammans mjölkproduktion") när de spinner.
  • Selma1966

Det visar på ett visst beroende av matte/husse. De dreglar när man kelar med dem så att de börjar trampa precis som de dreglade när de trampade och dreglade vid kattmammans bröst när de ammade. En katt av fyra har gjort det här hemma.

• Passionsfrukt

Min ena bondis dreglar då hon ligger i famnen och har det riktigt gött. Det är ganska sött egentligen, det bildas en liten droppe just där "överläppen" klyvs strax under nosen, och droppen växer och växer och växer... tills den faller ner på mina kläder och det blir en stooor fläck Skrattande Hon är min dregelgris Hjärta
    Min andra, även hon en bondkatt, dreglar inte. Hon är å andra sidan inte lika famnig av sig.

• morbidyouth
    pluvdo skrev 2012-05-18 17:17:15 följande:
    Han hade huggtänder, antar att han bara gör så (: 
Svar på tråden Min katt dreglar.