• Jag1977

    Blev just toklurad!!!!! Vad ska man göra?!?!

    Såhär ligger det till;

    Vi har köpt nya däck som vi behövde få på våra gamla fälgar. Vi ringde runt till ett antal firmor i stan och priserna låg på ca 500kr totalt för att byta däck på 4 fälgar.
    Vi svängde sedan in på en firma i närheten och bad om priset för att få våra nya sommardäck på fälgarna, de sa att det skulle kosta 450kr och att de hade tid med en gång.
    Vi lämnade in däcken och när sambon ska hämta den en stund senare så säger de att priset de angav var PER DÄCK. De ville alltså nu ha 1800kr totalt. HELT OSKÄLIGT!

    Vi betalade eftersom vi inte ville lämna våra nya däck där- men min sambo skällde självklart ut dem men de menade bara att "så är det".

    Vad kan man göra som konsument nu? Jag är så arg och känner mig totalt grundlurad!!!!!!!!!

  • Svar på tråden Blev just toklurad!!!!! Vad ska man göra?!?!
  • chrissandra
    Jag1977 skrev 2012-05-18 22:21:47 följande:
    Detta har jag mailat dem;

    Hej!
    Vi var in till er i dag (2012-05-18) och bad om prisuppgift för att sätta fyra nya sommardäck på våra gamla fälgar. Priset ni angav var 450kr. Det kändes rimligt då andra firmor i stan gett oss offerter på ca 500kr för fyra däck.
    När min sambo sedan ska hämta ut dem säger ni att priset var PER DÄCK.
    Priset är fullständigt oskäligt och jag har anser att ni lurat oss då ni inte angav totalpriset- lämnar man in fyra däck vill man självklart veta vad det kostar totalt- speciellt med såna ockerpriser.
    Jag har gjort en anmälan till Konsumentverket och anser att ni ska betala oss mellanskillnaden åter eftersom NI angav felaktigt pris när vi frågade.
    1800kr för däckbyte är inte skäligt och ni bör skicka oss en korrigerad faktura och återbetala oss de pengar ni felaktigt debiterat oss. Jag kommer annars gå vidare med detta till ARN.
    De höga priserna kan bero att fler och fler köper däck via internet.
    Samma gäller synkontroll hos legitimerad optiker, den är kostnadsfri om du köper glasögon hos dem men annars kostar det.
    Svårt att konkurrera med nätets priser. 
  • pluvdo
    Barbabok skrev 2012-05-18 19:28:15 följande:
    Näe, det står 250/4 däck
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-18 19:30:05 följande:
    Fler som inte kollar så noga innan, verkar det som.
    Hehe ja uppenbarligen.
  • Jag1977
    chrissandra skrev 2012-05-18 23:39:43 följande:
    De höga priserna kan bero att fler och fler köper däck via internet. Samma gäller synkontroll hos legitimerad optiker, den är kostnadsfri om du köper glasögon hos dem men annars kostar det. Svårt att konkurrera med nätets priser. 

    Faktum kvarstår att det handlar om något som tog dem 15min. Nätet kan inte konkurrera med tjänster, däckpriser- men inte själva bytet. Faktum kvarstår också att normalt pris för detta är några hundralappar, det fanns alltså ingen anledning för oss att misstänka att det skulle handlat om styckepris. De uppgav ett helt rimligt pris som de alldelles säkert själva vet om. Som säljare kan du inte vilseleda kunden genom att inte säga allt, om de uppgett ett pris som lät orimligt billigt hade vi inte kunnat driva detta vidare- men eftersom det inte fanns nån anledning för oss att tro att de inte sa korrekt pris så anser jag att det pris de uppgav när vi lämnade in däcken bör gälla. Det går inte att försvara att de svarar "vi fixar däcken för 450spänn" när de i själva verket fixar det för 1800spänn. Som att din frisör säger att "oj, skulle du klippa hela huvudet? Jag angav bara halva huvet pris förstår du". Och ja, en optiker tar mer innan- men de talar tydligt om vad de kommer kosta. De säger inte "en undersökning kostar 700" och sen när du ska betala säger de "700PER öga menade vi, så 1400tack". Det är fanimig samma sak. Man kan säga hur mycket man vill att de handlar om konkurrens och att vi såklart borde dubbelkollat- men allvarligt- en seriös firma hade inte gjort såhär- så varför ens försvara att de tar 1800 spänn för en kvarts jobb som inte bör kosta mer än 500-600?!
  • chrissandra
    Jag1977 skrev 2012-05-19 00:51:40 följande:
    Faktum kvarstår att det handlar om något som tog dem 15min. Nätet kan inte konkurrera med tjänster, däckpriser- men inte själva bytet. Faktum kvarstår också att normalt pris för detta är några hundralappar, det fanns alltså ingen anledning för oss att misstänka att det skulle handlat om styckepris. De uppgav ett helt rimligt pris som de alldelles säkert själva vet om. Som säljare kan du inte vilseleda kunden genom att inte säga allt, om de uppgett ett pris som lät orimligt billigt hade vi inte kunnat driva detta vidare- men eftersom det inte fanns nån anledning för oss att tro att de inte sa korrekt pris så anser jag att det pris de uppgav när vi lämnade in däcken bör gälla. Det går inte att försvara att de svarar "vi fixar däcken för 450spänn" när de i själva verket fixar det för 1800spänn. Som att din frisör säger att "oj, skulle du klippa hela huvudet? Jag angav bara halva huvet pris förstår du". Och ja, en optiker tar mer innan- men de talar tydligt om vad de kommer kosta. De säger inte "en undersökning kostar 700" och sen när du ska betala säger de "700PER öga menade vi, så 1400tack". Det är fanimig samma sak. Man kan säga hur mycket man vill att de handlar om konkurrens och att vi såklart borde dubbelkollat- men allvarligt- en seriös firma hade inte gjort såhär- så varför ens försvara att de tar 1800 spänn för en kvarts jobb som inte bör kosta mer än 500-600?!
    Det är väl olika men jag hade nog tyckt att 450:- totalt för att skifta 4 däck är väldigt billigt.
  • KiaL

    Glöm inte att uppdatera TS..är nyfiken på hur det gick efter mailet du skickade. Lycka till i alla fall. 

  • Jag1977
    tahira skrev 2012-05-19 02:19:22 följande:
    Anmäla dem till Konsumentverket för vad? Otydlighet? 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/

    När du ska utföra en tjänst åt en kund ska du uppge rätt pris innan arbetet startar och priset ska vara skäligt. Tror inte vi är de enda som råkat ut för att något blivit betydligt dyrare än det sas från början. Om priset vare skäligt finns inget att göra - men eftersom detta pris vi fick betala i slutändan är oskäligt så finns anledning att gå vidare. Jag kommer gå till ARN om de inte rättar till priset. Vi ska inte betala 1800kr för ett jobb som ingen tar mer än några hundra för- speciellt när de inte var tydliga med att de tar tre gånger så mycket som sina konkurrenter. Det är väl viktigt för alla att oseriösa firmor börjar ändra sig. Visst kan vi bara hålla tyst och gå vidare- men faktum kvarstår ju att detta är ett medvetet lurendrejeri- och jag anser att alla konsumenter i längden tjänar på att man faktiskt anmäler och förhoppningsvis ser till att de ändrar sig- dvs i fortsättningen säger det totala priset för att undvika missnöjda kunder som känner sig lurade.
  • ugly betty

    Fy vad dåligt av dem, naturligtvis ska man inte behöva "läsa det finstilta" vid en sån enkel förfrågan. Förstår inte heller hur andra här försvarar deras beteende, uppenbart att de lurades!

  • Jag1977
    ugly betty skrev 2012-05-19 09:29:39 följande:
    Fy vad dåligt av dem, naturligtvis ska man inte behöva "läsa det finstilta" vid en sån enkel förfrågan. Förstår inte heller hur andra här försvarar deras beteende, uppenbart att de lurades!

    Tack tur att nån håller med mig att ett oskäligt pris inte är ok. Speciellt om de ger sken av att de håller ettnormalpris
  • i och att det

    Alltså, är väl inte så krångligt. Ni bad om pris för 4 däck, de gav ett pris dvs 450 kr. Har de i butiken sagt fel innan så får de skylla sig själva, och ni gjorde fel som betalade dom från första början (oavsett om ni ville ha tillbaka däcken).

    Det en säljare säger är det som gäller, muntligt avtal. Samma om det skulle finnas en prisskylt i butiken som är felaktig är det trots allt det som gäller även om de kommer på felet vid köpet.

Svar på tråden Blev just toklurad!!!!! Vad ska man göra?!?!