chrissandra skrev 2012-05-18 23:39:43 följande:
De höga priserna kan bero att fler och fler köper däck via internet. Samma gäller synkontroll hos legitimerad optiker, den är kostnadsfri om du köper glasögon hos dem men annars kostar det. Svårt att konkurrera med nätets priser.
Faktum kvarstår att det handlar om något som tog dem 15min. Nätet kan inte konkurrera med tjänster, däckpriser- men inte själva bytet. Faktum kvarstår också att normalt pris för detta är några hundralappar, det fanns alltså ingen anledning för oss att misstänka att det skulle handlat om styckepris. De uppgav ett helt rimligt pris som de alldelles säkert själva vet om. Som säljare kan du inte vilseleda kunden genom att inte säga allt, om de uppgett ett pris som lät orimligt billigt hade vi inte kunnat driva detta vidare- men eftersom det inte fanns nån anledning för oss att tro att de inte sa korrekt pris så anser jag att det pris de uppgav när vi lämnade in däcken bör gälla. Det går inte att försvara att de svarar "vi fixar däcken för 450spänn" när de i själva verket fixar det för 1800spänn. Som att din frisör säger att "oj, skulle du klippa hela huvudet? Jag angav bara halva huvet pris förstår du".

Och ja, en optiker tar mer innan- men de talar tydligt om vad de kommer kosta. De säger inte "en undersökning kostar 700" och sen när du ska betala säger de "700PER öga menade vi, så 1400tack". Det är fanimig samma sak. Man kan säga hur mycket man vill att de handlar om konkurrens och att vi såklart borde dubbelkollat- men allvarligt- en seriös firma hade inte gjort såhär- så varför ens försvara att de tar 1800 spänn för en kvarts jobb som inte bör kosta mer än 500-600?!