När tycker ni att ett barn är för stort för ståbräda?
Hej! Jag undrar när ni andra tycker att ett barn är för stort för att stå på ståbräda?
Det är naturligtvis upp till var och en, men finns det någon ålder ni hade reagerat vid?
Hej! Jag undrar när ni andra tycker att ett barn är för stort för att stå på ståbräda?
Det är naturligtvis upp till var och en, men finns det någon ålder ni hade reagerat vid?
beror på sträckan och omständigheterna
Vet inte riktigt, men jag tycker vår 4,5 åring börjar bli för stor. Jag brukar uppmuntra honom att gå (eller ta cykel) men vi tar ändå ibland med ståbrädan för säkerhetsskull om vi går långt. Alternativet är ju att vi tar bilen men det tycker jag är ett sämre alternativ.
Har någon gång fått en komentar som typ "du som är så stor borde väl hjälpa mamma att putta vagnen istället", vänt till 4,5-åringen om han står på ståbrädan, men det är ju bara orättvist och dumt. Då vet de ju inte att han kanske gått ordentligt en timme innan...
Okej, dina exempel då:
En 15 minuters promenad efter förskolan borde absolut en 3,5 - 4-åring klara tycker jag.
En heldag i en park skulle knappt min 4,5-åring klara. Han skulle gladigen gå på ditvägen och runt i parken, men sen på hemvägen skulle nog energin vara slut och då tycker jag att det kan vara en bra kompromiss med ståbräda årminstone halva vägen hem (eller liknande). Kanske för en 5-åring också. Eller så tar man bussen hem, eller bär barnet på ryggen en liten bit (eller vad man nu orkar).
En sexåring bör kunna gå utan ståbräda tycker jag men så avvecklade vi vagn för dottern från hon var tre.
När är barnet för stort?
-När det hoppar av och vill gå själv.
Jag jämför lite med barnen i förskolan.. Jobbar själv på en.. Vi går iväg till olika parker/skog varje dag. Alla barnen from 2 år går själva.. Det är aldrig några problem. Promenaderna tar minst 15 min. Men om man skulle ha en ståbräda på vagnarna som dom små sitter i, så tror jag att många barn skulle vara "trötta" på vägen hem. Men man gör ju som man själv vill. Har en dotter på 3,5 år kommer vara 4 när vi får en till. Kommer INTE att köpa en ståbräda.
runt 4 år tycker jag de borde klara av o gå 15min utan större problem. hur stor den där parken är vet jag ej. men de kan ju gå ibland och stå om de behöver. till ca 5års ålder.