• Sunningdale

När tycker ni att ett barn är för stort för ståbräda?

Hej! Jag undrar när ni andra tycker att ett barn är för stort för att stå på ståbräda?

Det är naturligtvis upp till var och en, men finns det någon ålder ni hade reagerat vid?

Mamma till Aristogeiton 2004 - London 2006 - Phaedra 2008
  • Svar på tråden När tycker ni att ett barn är för stort för ståbräda?
  • Sunningdale
    HEARM skrev 2012-05-18 18:01:29 följande:
    beror på sträckan och omständigheterna
    Okej. Tack för svar! Två scenarion:

1. En heldag i parken (här i London finns det asfalterade vägar i många parker) med promenader fram och tillbaka. Från ena sidan av, säg Hyde Park, till den andra. Vilken ålder?

2. En vanlig dag efter förskola/skola (man börjar skolan vid 4 år här), promenad hem i ca 15 minuter. Vilken ålder?

• stormfågel

Vet inte riktigt, men jag tycker vår 4,5 åring börjar bli för stor. Jag brukar uppmuntra honom att gå (eller ta cykel)  men vi tar ändå ibland med ståbrädan för säkerhetsskull om vi går långt. Alternativet är ju att vi tar bilen men det tycker jag är ett sämre alternativ.

Har någon gång fått en komentar som typ "du som är så stor borde väl hjälpa mamma att putta vagnen istället", vänt till 4,5-åringen om han står på ståbrädan, men det är ju bara orättvist och dumt. Då vet de ju inte att han kanske gått ordentligt en timme innan...

• stormfågel

Okej, dina exempel då:
    En 15 minuters promenad efter förskolan borde absolut en 3,5 -  4-åring klara tycker jag.

En heldag i en park skulle knappt min 4,5-åring klara. Han skulle gladigen gå på ditvägen och runt i parken, men sen på hemvägen skulle nog energin vara slut och då tycker jag att det kan vara en bra kompromiss med ståbräda årminstone halva vägen hem (eller liknande). Kanske för en 5-åring också. Eller så tar man bussen hem, eller bär barnet på ryggen en liten bit (eller vad man nu orkar).

• Lena

En sexåring bör kunna gå utan ståbräda tycker jag men så avvecklade vi vagn för dottern från hon var tre.

• Sunningdale
    Lena skrev 2012-05-18 18:24:46 följande:
    En sexåring bör kunna gå utan ståbräda tycker jag men så avvecklade vi vagn för dottern från hon var tre.
    Ja, alla våra barn har slutat med vagn runt tre år. Nu väntar vi smått och vår dotter kommer vara ca 4,5 om allt går som det ska.

Vi är lite oeniga om det är "lönt" att köpa ståbräda eller inte. Som det är nu blir hon ofta trött - hon försöker ju ofta hänga med i sina bröders (8 och 6 år) tempo, men vi kan ofta slänga upp henne på ryggen etc. Dock kan det bli lite svårare när vi får ett fjärde barn - eftersom sexåringen, om det är varmt och vi verkligen är ute hela dagen, ibland gärna åker på axlarna en liten stund.

Jag tycker att ståbräda det första halvåret eller så, känns som en bra lösning - men det kanske är vi som är ute för mycket? Eller? 
  • Lena
    Sunningdale skrev 2012-05-18 18:29:46 följande:
    Ja, alla våra barn har slutat med vagn runt tre år. Nu väntar vi smått och vår dotter kommer vara ca 4,5 om allt går som det ska.

Vi är lite oeniga om det är "lönt" att köpa ståbräda eller inte. Som det är nu blir hon ofta trött - hon försöker ju ofta hänga med i sina bröders (8 och 6 år) tempo, men vi kan ofta slänga upp henne på ryggen etc. Dock kan det bli lite svårare när vi får ett fjärde barn - eftersom sexåringen, om det är varmt och vi verkligen är ute hela dagen, ibland gärna åker på axlarna en liten stund.

Jag tycker att ståbräda det första halvåret eller så, känns som en bra lösning - men det kanske är vi som är ute för mycket? Eller? 
    Vi har en 4 månaders nu och ingen ståbräda, det funkar bra. Dock går vi inte så långt som ni gör utan mest någonstans och sen leker runt där.
  • Sunningdale
    Lena skrev 2012-05-18 18:34:13 följande:
    Vi har en 4 månaders nu och ingen ståbräda, det funkar bra. Dock går vi inte så långt som ni gör utan mest någonstans och sen leker runt där.
    Hur gammalt är ert äldre barn? 

Anledningen till att vi går så mycket som vi gör är att parkerna här är helt fanstastiska och våra söner älskar att "gå på upptäcktsfärd"  
  • Sunningdale
    AnnaGreta 378 skrev 2012-05-18 18:39:10 följande:
    När är barnet för stort?
    -När det hoppar av och vill gå själv. 
    Det där håller jag inte riktigt med om. Vår äldsta ville GÄRNA åka bräda ända tills dottern slutade med vagn. Då var han sju år.
  • AnnaGreta 378
    Sunningdale skrev 2012-05-18 18:41:51 följande:
    Det där håller jag inte riktigt med om. Vår äldsta ville GÄRNA åka bräda ända tills dottern slutade med vagn. Då var han sju år.

Ja, men då ville han ju och var inte för stor. Men om barnet inte vill längre, då är det för stort (för brädan).
  • Sunningdale
    AnnaGreta 378 skrev 2012-05-18 18:43:05 följande:
    Ja, men då ville han ju och var inte för stor. Men om barnet inte vill längre, då är det för stort (för brädan).
    Ok

Hade du reagerat om en sju-åtta-åring åkte på brädan? 
  • Lena
    Sunningdale skrev 2012-05-18 18:38:07 följande:
    Hur gammalt är ert äldre barn? 

Anledningen till att vi går så mycket som vi gör är att parkerna här är helt fanstastiska och våra söner älskar att "gå på upptäcktsfärd"  
    Hon fyller snart 4.
  • AnnaGreta 378
    Sunningdale skrev 2012-05-18 18:47:06 följande:
    Ok

Hade du reagerat om en sju-åtta-åring åkte på brädan? 
    Jag hade tänkt att oj, vilken stark förälder som orkar köra ett så stort barn!
    För övrigt bryr jag mej inte om hur andra barn och föräldrar beter sig....
  • Helene26

Jag jämför lite med barnen i förskolan.. Jobbar själv på en.. Vi går iväg till olika parker/skog varje dag. Alla barnen from 2 år går själva.. Det är aldrig några problem. Promenaderna tar minst 15 min. Men om man skulle ha en ståbräda på vagnarna som dom små sitter i, så tror jag att många barn skulle vara "trötta" på vägen hem. Men man gör ju som man själv vill. Har en dotter på 3,5 år kommer vara 4 när vi får en till. Kommer INTE att köpa en ståbräda.

• HEARM

runt 4 år tycker jag de borde klara av o gå 15min utan större problem. hur stor den där parken är vet jag ej. men de kan ju gå ibland och stå om de behöver. till ca 5års ålder.

• tahira
    HEARM skrev 2012-05-18 19:39:58 följande:
    runt 4 år tycker jag de borde klara av o gå 15min utan större problem. hur stor den där parken är vet jag ej. men de kan ju gå ibland och stå om de behöver. till ca 5års ålder.
    Det är typ 3 km från hörna till hörna. 

TS - En femtonminuterspromenad klarar ju alla friska barn i den åldern, men det spelar inte så stor roll. Det beror ju på hur mycket hon rört sig under dagen och sådär.

Jag har märkt bland mina vänner att de som har ståbräda även till äldre barn ofta kommer ut och rör sig mer - just för att de KAN. De tar inte bilen eller bussen eller tuben, uta promenerar istället.

Kan sparkcykel vara något? Micros säljs ju överallt. Men det kanske är svårt med flera barn? 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
Svar på tråden När tycker ni att ett barn är för stort för ståbräda?