• Anonym (kan man göra så?)

Lämna sin familj för arbete utomlands?

Har blivit erbjuden att arbeta i ett land långt härifrån, för att skapa fred och säkerhet. Är utbildad för jobbet och det skulle handla om ca ett halvår. Det är något jag starkt brinner för att göra ( faktiskt på sätt och vis drömt om sen jag var i tonåren ) och det vore bra för min karriär.

Till saken hör att jag är gift och har barn i skolålder och tonår. Är det rimligt att som mamma ens tänka tanken att åka ifrån sin familj för att förverkliga sig själv och göra en insats för världsfred?

• Svar på tråden Lämna sin familj för arbete utomlands?
  • katalysator

Absolut, det låter ju som rena drömchansen Skrattande 

Finns det någon möjlighet att familjen kan följa med? Att få bo och studera utomlands ett halvår kan ju vara fantastiskt givande för barn i alla åldrar. Kanske går det att hitta en engelskspråkig skola på orten som de skulle kunna gå i? Förutsatt att det inte är en brinnande krigshärd du ska till då...

Annars är ju inte ett halvår så himla lång tid. Ni kan prata massor över Skype med både ljud och bild, och du har säkert möjlighet att resa hem någon gång, och barnen kan kanske komma och besöka dig och ha lite semester?  

• Anonym

Både jag och min man har gjort utlandstjänst flera gånger, dock innan vi fick barn. Nu har vi funderingar på att åka men har kommit fram till att våra barn är för små (1 och 3).

Om dina barn kommer klara separationen vet bara du. Jag ser dock inget principiellt skäl till att du ska låta bli för att du är mamma. Men du ska sätta din familj först. Om du ska åka genom Försvarsmakten (som läkare eller sjuksköteska exempelvis) så vill man inte att du åker om din familj inte står bakom dig. Så börja med att prata med din familj. Dina barn är så pass stora nu att du kan resonera med dem kring detta.

• Anonym (kan man göra så?)

Tyvärr är det en land som familjen inte kan besöka, däremot kan jag åka hem under några tillfällen på kortare besök hemma.

• Seven Costanza

Barnen är ju stora så det borde de ju klara av, om du får åka hem några gånger också och det finns internetuppkoppling så att ni kan prata på skype. Jag hade tagit chansen om jag trodde att jag skulle klara att vara ifrån mina barn och min man så länge. För mig själv är en månad det längsta jag varit ifrån min sambo och det var jobbigt tyckte jag, så folk är ju olika. Min sambo ska kanske jobba utomlands i två år med början nästa år och då ska jag följa med, men för ett halvår kanske jag inte hade gjort det för att det är opraktiskt för mig pga jobb osv, men för dig kan ju inte familjen följa med så de får ju vara kvar i tryggheten.

• katalysator

En annan faktor är väl: Är det här en väldigt riskfylld position? Du skriver att det handlar om fredsarbete och i ett land som familjen inte kan besöka. Arbetsplatsolyckor kan förvisso hända överallt, men "mamma har åkt till ett ställe där hon kan bli dödad" är inte den roligaste tanken man lämnar i huvudet på sina barn.

• Wagram

Jag skulle personligen inte kunna åka ifrån mina barn så länge utan att kunna hälsa på dem regelbundet (och troligtvis inte ens om jag kunde det) MEN jag lägger inga moraliska aspekter på det om du känner att detta är rätt för dig. Du måste själv känna om du och barnen skulle klara av det utan större problem.

• Anonym
    katalysator skrev 2012-05-18 20:33:43 följande:
    En annan faktor är väl: Är det här en väldigt riskfylld position? Du skriver att det handlar om fredsarbete och i ett land som familjen inte kan besöka. Arbetsplatsolyckor kan förvisso hända överallt, men "mamma har åkt till ett ställe där hon kan bli dödad" är inte den roligaste tanken man lämnar i huvudet på sina barn.
    All utlandstjänst medför risker, men alla tjänster har ju inte samma risk. På grund av hotet och att man är borta är det så viktigt att man verkligen pratar igenom situationen hemma först. Det gäller ju inte bara de som har barn, utan för alla som väljer att tjänstgöra utomlands.

Nu har inte ts skrivit vilka hon ska åka med, men jag förutsätter att det är Försvarsmakten. Då finns anhörigprogram och man försöker stötta barnen specifikt. Men det är ändå föräldern som ska åka som måste förankra beslutet.
  • Anonym

Jag har jobbat utomlands i perioder - dock har jag varit hemma minst var 6:e vecka. Jag började resa när mitt barn var 5 år.  Sedan har jag haft långa perioder hemma med väldigt smidiga arbetstider. Det har funkat utmärkt - vi har haft Skype och jag har sagt godnatt via Skype varje kväll, förhört glosor via Skype och hört på blockflöjtsläxor - då kunde man stänga av ljudet . Lönen och perioderna hemma var så pass fördelaktiga att det kompenserade tiden borta faktiskt. Min lön gjorde att min man kunde jobba deltid och vi kunde ha kortare tider på dagis och fritids. Vi fick väldigt långa sommarlov - eftersom jag var hemma då. 

Nu har jag fått ett jobb utan utlandstjänstgöring  - och det har ju sina fördelar också. Men för en begränsad period var det aboslut inga problem.   

• EllenH

[quote=64977665][quote-nick]katalysator skrev 2012-05-18 20:33:43 följande:[/quote-nick]En annan faktor är väl: Är det här en väldigt riskfylld position? Du skriver att det handlar om fredsarbete och i ett land som familjen inte kan besöka. Arbetsplatsolyckor kan förvisso hända överallt, men "mamma har åkt till ett ställe där hon kan bli dödad" är inte den roligaste tanken man lämnar i huvudet på sina barn.[/ Nej men däremot tanken på att mamma gör något modigt och bra i livet, hur många föräldrar åker inte iväg av långt mer futtiga skäl.... Att kunna åka hem flera gånger under perioden låter väldigt bra ....

Svar på tråden Lämna sin familj för arbete utomlands?