• Anonym

Hård mage

Vad gör ni andra gravida för att kunna bajsa varje dag, jag har inte bajsat på 2-3 dagar och idag kom allt, har sprungit på toa 4 gånger redan och det gör både ont i magen och i baken, en gång drack jag mkt apelsinjuice fast det fick jag mkt diarre av, Vad löser upp magen?

• Svar på tråden Hård mage
  • Drömmar och förhoppningar

Jag har just denna veckan börjat äta yoghurt med linfrö och psylliumfrö i varje morgon, 1 matsked av varje. Har inte märkt än om det har gjort så stor skillnad, men jag hoppas verkligen att det ska funka!

• Anonym

Päron
    Messmör
    Katrinplommon

• Trasan0606

Krossade linfrön i müslin el yoghurten kan hjälpa till samt katrinplommon och glöm inte dricka mycket vatten. Det hjälpte för mig!

• Anonym (shots)

för mig funkade att ta ett linfröshot varje morgon sen funkade magen perfekt!

ta ett litet shotsglas (ca 8cl) sen fyll hälften med linfrön och den andra hälften med kallt vatten. Låt stå i ca 10min sen rör om och shota.  

• jeje01

Jag har blivit lite restriktiv med linfrön sen jag hörde nånstans ifrån att fröna fastnar i tarmfickorna och kan tom göra hål på tarmen då de är så vassa. Men hur sant det är vet jag inte.

Jag lägger 2-3 katrinplommon i vatten över natten som jag sen på morgonen dricker och äter upp.

Jag hade gärna testat katrinplommon och all torkad frukt i världen, men jag kan bara inte äta det, klöker mig av bara tanken på smaken. Det går inte! Körde med lactulos ett tag, men man blev så vansinnigt gasig i magen, det luktade verkligen abel-kadabel, så det slutade jag med efter ett tag. Men det var effektivt!

MA juni -11, MF december -11, Plussat jan -12 - ska jag äntligen bli mamma?
  • pigglet

Stoppande
    Morötter ( kokta + puré) Majsvälling/puré/gröt Äpple
    Blåbär Grön/omogen banan Ägg
    Blåbärssoppa /puré Smörgåsrån
    Vitt bröd Potatis Ris Te Smör

Lösande Fikon
    Morotsjuice m aprikos Färdig aprikospuré Plommon
    Katrinplommonjuice (bättre än purén) Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft Väl mogen banan
    Mango Kiwi !! Vindruvor Aprikoser Russin Råa grönsaker Broccoli Blomkål Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag

Kallpressad rapsolja Messmör Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli Söta drycker (särskillt light-produkter, allt med sötningsmedel är lösande. Använd inte om du ammar, eller till barn under 3 år) Hela majskorn Nötter, solrosfrön, pumpakärnor

Konserverad fruktcoctail 

• Anonym (shots)
    Drömmar och förhoppningar skrev 2012-05-18 21:14:06 följande:
    Man bör enligt rekommendationerna inte få i sig mer än 2 msk linfrö/dag.
    Nej och i min kur så är det ca 1msk linfrön plus att dem inte är krossade så det är ingen fara alls
    Anonym (shots) skrev 2012-05-18 22:05:12 följande:
    Nej och i min kur så är det ca 1msk linfrön plus att dem inte är krossade så det är ingen fara alls
    Åh, det kanske är mer effektivt när de inte är krossade? Jag visste inte vilket, så jag köpte krossade...
    MA juni -11, MF december -11, Plussat jan -12 - ska jag äntligen bli mamma?
  • Anonym (shots)
    Drömmar och förhoppningar skrev 2012-05-18 22:14:28 följande:
    Åh, det kanske är mer effektivt när de inte är krossade? Jag visste inte vilket, så jag köpte krossade...
    Nja ska man tex ha dem på filen osv så är krossade nog bättre, men intar man dem som jag gör så funkar hela bättre och då tar kroppen upp mindre av dem cyanogena glykosider som finns i linfrön.

från livsmedelsverket:

"Traditionell användning av helt linfrö, 1-2 msk som laxativ, kan anses riskfritt. Inga toxiska effekter är kända vid denna dos.

Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning, men innebär knappast någon risk för akut förgiftning."

Svar på tråden Hård mage