• kiki

pass/id till spädbarn för att flyga INRIKES??

någon som vet om man måste ha pass/id till spädbarn om man ska flyga inrikes?

• Svar på tråden pass/id till spädbarn för att flyga INRIKES??
  • evaoregon
    SmoothOperator skrev 2012-05-19 15:13:39 följande:
    Jag pratade med sas idag för vi ska flyga arlanda-malmö med vår bebis på 6 månader. enligt dom så måste ALLA ha pass, även spädbarn. Lustigt tycker jag eftersom de inte behöver det om vi skulle åkt samma sträcka med tåg. Men enligt dom så ska samtliga ha det. Men jag tror inte riktigt på det... 
    Jag hittade inget om det på SAS hemsida, men flygbolagen bestämmer själv sina regler.

www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/the-big-question-do-ryanairs-draconian-rules-risk-driving-passengers-away-1685176.html
  • Lavish
    Jag pratade med sas idag för vi ska flyga arlanda-malmö med vår bebis på 6 månader. enligt dom så måste ALLA ha pass, även spädbarn. Lustigt tycker jag eftersom de inte behöver det om vi skulle åkt samma sträcka med tåg. Men enligt dom så ska samtliga ha det. Men jag tror inte riktigt på det... 
    Okej, när vi flög Bromma-Ängelholm för några veckor sen behövde vi inte pass vare sig till bebis eller oss vuxna. Vi vuxna visade enbart legitimation. Det var dock inte SAS...
  • evaoregon
    Lavish skrev 2012-05-19 18:59:26 följande:
    Okej, när vi flög Bromma-Ängelholm för några veckor sen behövde vi inte pass vare sig till bebis eller oss vuxna. Vi vuxna visade enbart legitimation. Det var dock inte SAS...
    Olika flygbolag kan ha helt olika regler.  Tydligen är det enbart med Ryanair som brittiska resenärer behöver pass på inrikesflyg och inte med andra bolag som flyger inrikes där.
  • kiki
    Chattade precis med SAS och frågade sträckan Arlanda-Umeå, och fick till svar att spädbarn INTE behöver pass/id-handling.. Man blir helt förvirrad!

Någon som HAR tagit inrikes UTAN pass med spädbarn i år (2012)?
  • evaoregon
    kiki skrev 2012-05-20 11:25:16 följande:
    Chattade precis med SAS och frågade sträckan Arlanda-Umeå, och fick till svar att spädbarn INTE behöver pass/id-handling.. Man blir helt förvirrad!

Verkligen förvirrande!
  • Snöflinga

Vi har har det, dock med Next Jet och inte med SAS. Låter dock helt absurt att kräva det för INRIKES flygning. OM det var så att SAS krävde det borde de upplysa om det MYCKET tydligt när man bokar eftersom de flesta inte går omkring med id-handling för sina småbarn. Det är ju oftast något man skaffar i tonåren.

• evaoregon
    Snöflinga skrev 2012-05-20 22:20:10 följande:
    Vi har har det, dock med Next Jet och inte med SAS. Låter dock helt absurt att kräva det för INRIKES flygning. OM det var så att SAS krävde det borde de upplysa om det MYCKET tydligt när man bokar eftersom de flesta inte går omkring med id-handling för sina småbarn. Det är ju oftast något man skaffar i tonåren.
    Fast just pass är det ju många som har även till småbarn.
  • Snöflinga
    evaoregon skrev 2012-05-21 15:58:42 följande:
    Fast just pass är det ju många som har även till småbarn.
    Bara om man har åkt utomlands. Det är väl knappast något man bär med sig hela tiden? Så därför borde de ju upplysa om att man ska ha med det till flygplatsen i sådana fall när man flyger inrikes. Vad gör de annars när man kommer till incheckningen och inte har det med?

Jag menar, det verkar ju i sådana fall bara vara SAS som har den regeln, så det är ju inget självklart.
  • evaoregon
    Snöflinga skrev 2012-05-22 12:56:25 följande:
    Bara om man har åkt utomlands. Det är väl knappast något man bär med sig hela tiden? Så därför borde de ju upplysa om att man ska ha med det till flygplatsen i sådana fall när man flyger inrikes. Vad gör de annars när man kommer till incheckningen och inte har det med?

Jag menar, det verkar ju i sådana fall bara vara SAS som har den regeln, så det är ju inget självklart.
    Jag tror inte ens att SAS har den regeln för jag hittar inget på deras sida om det.  Vad jag menade var att om man vet det i förväg så är det i alla fall många som har pass. 
  • SmoothOperator
    kiki skrev 2012-05-20 11:25:16 följande:

Men det var verkligen förvirrande! Jag chattade också med dom och till mig sa dom att enligt polisen måste samtliga ha pass även inrikes. Då frågade jag om det gällde för en sjumånaders och fick JA till svar... 

Men jag har en vän som flugit mycket inrikes med sitt barn, dock inte med sas utan Norwegian, och hon har inget pass till honom.

Jag tror faktiskt inte att det behövs men han som jag chattade med kanske blev osäker och tänkte att han tar det säkra före det osäkra...? Tror jag ska chatta med dom igen faktiskt och se vad jag får för svar!  
  • SmoothOperator

Jag chattade med dom nu och den här gången får jag till svar att nej bebisen behöver inget pass för hon sitter i knät! 
    Jag påpekade då att Christer som jag talat/chattat med sist påstod att hon behövde det. Men nej hon behöver inget, bara om vi flyger inom EU men inte inrikes!

Men jag sa faktiskt till honom att vi flyger arlanda-malmö..

Så ni hade rätt och jag fel Men Sas gav mig fel info från början så jag skyller på dom  

• evaoregon
    SmoothOperator skrev 2012-05-24 13:44:20 följande:
    Jag chattade med dom nu och den här gången får jag till svar att nej bebisen behöver inget pass för hon sitter i knät! 
    Jag påpekade då att Christer som jag talat/chattat med sist påstod att hon behövde det. Men nej hon behöver inget, bara om vi flyger inom EU men inte inrikes!

Men jag sa faktiskt till honom att vi flyger arlanda-malmö..

Så ni hade rätt och jag fel Men Sas gav mig fel info från början så jag skyller på dom  
    Dåligt av SAS att ge dig fel info, men jag tänkte som så att behöver man pass för att flyga inrikes med spädbarn så hade man nog läst om det i tidningarna och det står inget om det på SAS sida heller.
  • SmoothOperator
    evaoregon skrev 2012-05-24 15:32:13 följande:
    Dåligt av SAS att ge dig fel info, men jag tänkte som så att behöver man pass för att flyga inrikes med spädbarn så hade man nog läst om det i tidningarna och det står inget om det på SAS sida heller.
    Nej precis, man tycker man borde vetat om det om det vore så att de måste ha det.
  • evaoregon
    SmoothOperator skrev 2012-05-27 14:55:11 följande:
    Nej precis, man tycker man borde vetat om det om det vore så att de måste ha det.
    Ja, i så fall borde de ha den informationen på sin sida och även påpeka det när man köper flygbiljett.
Svar på tråden pass/id till spädbarn för att flyga INRIKES??