• Manana

Plötslig svullnad i gammal tatuering?

Jag har en två år gammal tatuering gjord av en certifierad och välkänd tatuerare i Sverige och den läkte fint när den gjordes. Helt plötsligt har den nu blivit delvis upphöjd och killas/kliar lite, vet någon vad detta kan bero på?!

• Svar på tråden Plötslig svullnad i gammal tatuering?
  • Vinterankan

Jag har varit med om samma sak. Har flera tatueringar gjorda på olika ställen och en av dom har svullnat 2 gånger precis som du beskriver. Den tatueringen är också gjord på ett "känt seriöst" ställe. Svullnaden kom väl ca 4 och 7 år efter den gjordes och försvann snabbare än jag hann kolla upp det.

• FruOMor

ingen fara.. 
    Frågade min tatuerare som gjort en studie i just detta fenomen då det är relativt vanligt. Hans svar var att kroppen reagerar på färgen, lite då och då.. Kroppen kan lixom komma på sig själv att "shit de där tillhör inte mig, jag försöker stöta bort de" där av kliandet och upphöjningen men som sagt ingen fara.. De brukar vara borta på någon dag! 

• Manana

Hm, okej, det kanske är vanligt och ofarligt då? Jag hoppas då det, skulle däremot vara intressant att veta vad det kan bero på.

• tinis77

Får oxå så ibland, av den blåa och gröna färgen. Oftare på sommaren än vintern.

• Manana

Jag kom förresten på att jag vid något tidigare tillfälle har "lidit" av upphöjda och kliande ärr. Alltså vanliga ärr. Jag har ett ganska stort ärr på knät som vid något tillfälle har kliat, och en gammal bristning på magen brukar också klia ibland. Kan det helt enkelt bero på att en tatuering också är ett "ärr"? Hur som helst så kliar det inte nu längre, så det gick över fort, svullnaden är däremot kvar.

• kallasbecca

Brukar hända mig varje sommar med min men fick reda på att jag troligtvis är allergisk mot färgen och då blir det värre när solen ligger på eller vad han mummlade om men det är inget farligt alls :)

• Ely

det är vanligt att den svullnar upp när man

-är varm
    - Har feber eller är sjuk
    - Ibland innan mens kan vissa tjejer uppleva att dom svullnar
    - väderreaktioner
    - om man har kliat och den blir irriterad
    - om det är en viss färg av tattueringen så kan det vara att man är känslig mot just den färgen
    - tattueraren kan ha gått för djupt med nålen
    - ju hårdare tattueraren kört desto vanligare att dom svullnar upp

finns en hel del ofarliga orsaker, det brukar jag som hobbytattuerare iallafall informera om, gör inte studiotattuerare det ? 

• Ely
    Manana skrev 2012-05-19 01:03:46 följande:
    Jag kom förresten på att jag vid något tidigare tillfälle har "lidit" av upphöjda och kliande ärr. Alltså vanliga ärr. Jag har ett ganska stort ärr på knät som vid något tillfälle har kliat, och en gammal bristning på magen brukar också klia ibland. Kan det helt enkelt bero på att en tatuering också är ett "ärr"? Hur som helst så kliar det inte nu längre, så det gick över fort, svullnaden är däremot kvar.
    ja, det är precis som med ärrvävnader.
  • Manana

Nej, jag har aldrig hört att de kan svälla upp så långt efteråt, och jag har aldrig upplevt det förut heller, och jag har tatueringar gjorda av flera olika tatuerare. Idag är det för övrigt helt normalt igen, har varken mens, feber eller har ens haft armen ute i solen, men nu vet jag iaf att det är normalt, tack för alla svar! :)

• FruOMor

min mans tatuering är ca 25 år och den blir upphöjd och kliar med jämna mellanrum så jag tror de är nått man får drass med livet ut

Svar på tråden Plötslig svullnad i gammal tatuering?