• Anonym

Piffa upp lägenhet för inte så mkt pengar

Nu har jag börjat tröttna på min och min sambos tråkiga lägenhet och skulle vilja piffa upp den med blommor och tavlor och annat smått, nån som har tips eller bilder?

• Svar på tråden Piffa upp lägenhet för inte så mkt pengar
  • Ely

ljusdekorationer, jag har fastnat på fina blockljus i fat med stenar osv :)

Några flaskor med färgad sand i lager har vi också lite här och var som piffar upp.

Såna där bokstäver på väggen i vitt trä är snyggt

Kakeldekor  tex http://www.lagerhaus.se/produkter/kakeldekor/306/270 

måla schabloner på någon vägg 

• pluvdo

Jag har inga tips på bilder eller så, men det är väldigt lätt att göra om i badrummet genom att köpa kontaktpapper på typ Hornbach eller så (finns på rulle i olika färger) och klippa till fyrkanter som man sätter över kaklet. Så kan man ändra färgerna och sådär. Jag hade ett fult mönster i rosa kakelplattor tidigare, men de är nu täckta av röda och svarta klisterlappar istället. :)

• pluvdo

Men köp inte sådan som Ely länkade till. Jag provade sådana lappar först och för det första är de mycket dyrare än om man köper en rulle med papper och klipper till själv och för det andra så sitter de mycket sämre. I alla fall märket jag köpte.

• Ely
    pluvdo skrev 2012-05-19 02:31:19 följande:
    Men köp inte sådan som Ely länkade till. Jag provade sådana lappar först och för det första är de mycket dyrare än om man köper en rulle med papper och klipper till själv och för det andra så sitter de mycket sämre. I alla fall märket jag köpte.
    mina har suttit länge.
  • Ely

toaletten är ju lätt att piffa upp med ett finare lock, vi köpte ett blått med delfiner för 60 kronor, och så ett matchande draperi, även där har vi 2 blockljus, men bara för syns skull Solig

• pluvdo
    Ely skrev 2012-05-19 02:32:52 följande:
    mina har suttit länge.
    Okej. Mina satt dåligt i alla fall. Så var de som sagt dyrare. Med kontaktpapper så köper man ju en rulle på 200x45 cm eller något sådant. Typ 35-40 15x15-rutor.
  • Ely
    pluvdo skrev 2012-05-19 02:46:25 följande:
    Okej. Mina satt dåligt i alla fall. Så var de som sagt dyrare. Med kontaktpapper så köper man ju en rulle på 200x45 cm eller något sådant. Typ 35-40 15x15-rutor.
    kanske det :)
    Men jag är lite bekväm av mig Solig 
  • pluvdo
    Ely skrev 2012-05-19 02:51:46 följande:
    kanske det :)
    Men jag är lite bekväm av mig Solig 
    :)
  • Ms H

Tips på billiga stora tavlor (som ju är tokdyrt att köpa): gå till en tygaffär och leta upp ett/flera snygga tyger, gärna med nått stort mönster på. Gå till bygghandeln och köp några träreglar, spika ihop dem till en ram i den storlek du vill att tavlan/tavlorna ska ha och spänn sedan tyget över ramen. Häfta fast på ramens i sida (tyget ska förstås få runt ramen). Blir jättesnyggt! Upphängning fixas lätt med ett starkt snöre samt två ringöglor från bygghandeln.

• Anonym

Nu är det säsong för pelargoner - köp många och sätt i vanliga terracottakrukor (billiga) i alla fönster - blir jättefint och hyfsat billigt för de håller ju hela sommaren/hösten. Tänk bara på att knipa av de gamla blommorna så kommer det nya!

• Strangers with candy

Vi köpte nya knoppar till köksluckorna på biltema när vi bodde i hyreslägenhet. Nya knoppar på alla garderober med. Man kan hitta jättebilliga :) 

Sedan kan det vara idé att verkligen städa och skura allt ordentligt. Ta bort onödigt krafs osv.  

• Ellab

Ett tips är secondhand typ som röda korset det är inte alltid man kan hitt ngt men plötsligt händer de kollar runt en gång i månaden :) Sen tradera kan vara ett tips och även blocket :) 

• Takex

Hemma hos många så räcker det med att t ex köpa ramar som alla är likadana i ett rum, att hänga tavlorna mer ordentligt, lägga en duk på vardagsrums bordet, skaffa några kuddar (alltid udda antal) och en billig Ikea pläd till soffan som alla matchar i färg.

När det inte ser så speciellt dekorerat ut hemma hos någon så är det oftast just för att sakerna inte hänger ihop, inte har några färger gemensamt. Det är detaljerna som gör det och detaljerna är det man kan komma undan billigt med.

TV3play har gratis Simon&Tomas man kan se, där kan du få lite inspiration och se lite :D Jag är dessutom helt med dom om att färska, fina blommor, sånna där snittblommor kan man dock kosta på sig. Vi köper en bukett i månaden, oftast Liljor och sen lite annat som matchar vardagsrummet och säsongen och dom håller sig i 3-4 veckor, det gör MYCKET. 

• Astarte

Testa att söka olika saker DIY på google. Till exempel "Livingroom DIY". DIY står för "do it yourself" och man får massor med tips och bilder på saker man kan fixa själv till sin lya. Det blir både billigt och roligt.

Svar på tråden Piffa upp lägenhet för inte så mkt pengar