• Anonym (Monday)

Vill bli väktare!

Har nu under ett par års tid gått runt med tanken att jag skulle vilja jobba som väktare. Har några frågor,kanske du arbetar som väktare och kan hjälpa mig med svaren? =) För att kunna söka jobb hos Securitas behöver du ha gymnasiekompitens och godkänt i Svenska och Engelska,innefattar det både Sv och Eng A-B? Är det vitslöst att skicka in en ansökan om det inte finns ett ledigt jobb i den regionen jag önskar arbeta? Om jag så småningom vill gå vidare och bli hundförare va ska jag då satsa på att "bli för väktare" från början?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-19 02:28
    gymnasiekompetens,ska det stå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-19 02:29
    gymnasiekompetens,ska det stå

• Svar på tråden Vill bli väktare!
  • Anonym

Finns fler bolag än det du nämnde.

Du kommer oavsett behöva ett företag som betalar din utbildning.
    Det går att gå den privat men då får du problem när du ska gå steg två i utbildningen.

Du behöver en VU1a för att bli väktare främst.

• Anonym (Monday)
    Anonym skrev 2012-05-19 08:05:06 följande:
    Finns fler bolag än det du nämnde. Du kommer oavsett behöva ett företag som betalar din utbildning. Det går att gå den privat men då får du problem när du ska gå steg två i utbildningen. Du behöver en VU1a för att bli väktare främst.

Har inte tänkt bekosta ngn utbildning själv! Men för att ens va intressant hos ex Securitas behöver du ha gymnasiekompetens.
  • Anonym
    Anonym (Monday) skrev 2012-05-19 08:42:35 följande:
    Har inte tänkt bekosta ngn utbildning själv! Men för att ens va intressant hos ex Securitas behöver du ha gymnasiekompetens.
    Men finns fler bolag än de. Sikta in dig på nåt mindre istället.
    Securitas är inte särskilt omtyckta i branschen.
  • Ripper500

Jag betalde min utbildning själv och körde steg 1 och steg 2.
    Dock valde jag att inte söka ngt jobb som väktare då de flesta just då bara behovs anställde, jag ville ha heltid. Tror absolut de räcker med eng A.
    Men sen har du ju även falck, bevakningstjänst etc!

Varför inte satsa på ordningsvakt i stället eller polis?

• Anonym

När jag började jobba på seccen så var man tvungen att ha både A och B (det är ju bara två år, de flesta går ju tre idag).

Du kan absolut skicka in ansökan även om det inte finns lediga jobb idag. Många går som behovsanställda i början och blir inringda när det dyker upp nya bevakningar. Securitas och de andra stora bolagen betalar din utbildning. VU1 är en vecka lång och de betalar både mat, husrum och kurs om du bor en bit ifrån.

Om du ska bli hundförare så ska du satsa på att först bli anställd. Sedan måste du jobba några år inom yrket innan du kan gå vidare. Under de åren kommer du med stor sannolikhet att behöva testa olika vaktjobb som ronderande väktare (vilket hundförare ofta är) och/eller bli ordningsvakt. Bli hundförare kan ta ca 5 år (är min erfarenhet).

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-19 08:45:19 följande:
    Vad menar du med det? Att dom inte är omtyckta? 
  • Anonym
    Ripper500 skrev 2012-05-19 08:46:39 följande:
    Jag betalde min utbildning själv och körde steg 1 och steg 2.
    Dock valde jag att inte söka ngt jobb som väktare då de flesta just då bara behovs anställde, jag ville ha heltid. Tror absolut de räcker med eng A.
    Men sen har du ju även falck, bevakningstjänst etc!

Varför inte satsa på ordningsvakt i stället eller polis?
    Som Ordningsvakt måste du ha en uppdragsgivare. Antingen är det ett väktarbolag eller säg en restaurang som söker ditt förordnande. Det är inget du kan göra själv.

Behovsanställd är som sagt många i början, men även som behovsanställd så kan du jobba heltid. De som är duktiga och vill ha heltidsjobb får det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-19 08:45:19 följande:
    Det där håller jag inte alls med om. Snarare är de mindre bolagen mindre omtyckta då de betalar sämre löner och har lägre krav på sina vakter. Många av de som inte får jobb på Securitas på grund av bristande lämplighet går till de mindre bolagen.

Men det kan ju finnas en avundsjuka i branschen? Själv jobbar jag inte som väktare längre, men under den tiden jag jobbade som jobbade jag som stationär väktare (första åren) sedan ordningsvakt i tunnelbanan de sista 5 åren så jag har ganska bra koll på väktarbranschen, i alla fall i Stockholm.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-19 08:49:16 följande:
    Vad menar du med det? Att dom inte är omtyckta? 
    Inte i dessa trakterna där jag bor nej.

Går hellre arbetslös än arbeta för dem.
  • Anonym

Du kan ju inte skicka in ansökan om jobb när du inte har utbildningen som krävs? Du kan inte få arbete som väktare utan behörighet. Du kan ju se runt på olika bolag o runt om i Sverige, det är ju säkert något bolag som söker nya, och då även utbildar.

Varför så anti att bekosta en utbildning själv??

Svar på tråden Vill bli väktare!