• Ely

middagsbjudning vett och etikett

Ponera att du ska ha en middagsbjudning där du är värdinna för några vänner.

Tar du hänsyn till vad dina vänner gillar och inte gillar när du sätter ihop middagen eller anser du att det som bjuds äter man ?

Eller vad tar du hänsyn till ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden middagsbjudning vett och etikett
  • Bulleiugnen

Jag skulle nog ta hänsyn till om någon inte äter tex kött eller är allergisk men inte om vissa bara är petiga. Men åandra sidan skulle jag gjort en stor sallad, dels för det är gott och dels ifall någon inte gillade maten. Ha en trevlig middag!!

• Nyfiken gul

vegetarianer och allergiker tar jag hänsyn till - i övrigt så äter man det som bjuds. Gör man en middagsbjudning så brukar det alltid finnas nånting som alla kan äta.
    Jag är inte snål eller missunsam, ser jag att någon sitter o petar i maten så frågar jag om något inte föll i smaken. Oftast är det enkla saker som stör och kan lätt åtgärdas. Jag kan ta fram knäckebröd och pålägg tex eller snabbt göra en extra sås. Det är helt okej. 

Men jag står inte o lagar särskild mat . Det skulle inte falla mig in.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Ann Lee

Väljer jag att bjuda folk på middag så anpassar jag mig självklart till allergier och om någon eventuellt är vegetarian. Känner jag dessutom vännerna väl, så vet jag ju om någon t.ex. inte tycker om fisk. Då bjuder jag ju inte på fisk just den gången. Meningen är ju ändå att alla ska kunna njuta av maten och blir mätta i magarna.   

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • MammaPlutt

Vet jag om att en del av mina vänner/väninnor inte tycker om en viss ätbar sak eller rätt ser jag till att göra den annorlunda eller helt enkelt ger dem något annat att äta.

Jag tycker inte om kokos, men en vän till mig lyckades baka en riktigt god kaka av kokos. 

• Ely
    QueenObscene skrev 2012-05-19 11:32:41 följande:
    Nej, de får äta det som bjuds.
    Som jag nyss skrev i en annan tråd, så frågar man heller inte innan vad det blir för mat.
    tar du illa upp om någon inte gillar maten och inte vill äta tex köttgrytan ?
  • Den vita staden

Allergiska o. vegetarianer tar man ju naturligtvis hänsyn till.
    Annars får väl gästerna äta det de vill ha av det som bjuds(har själv varit veg. och ätit mig igenom otaliga middagar med ris/potatis sås o. sallad).
    Aldrig att jag skulle vara så ouppfostrad att jag gick(som gästerna i den andra tråden jag tror du inspirerats av) eller krävde att värdinnan lagade extra mat åt bara mig.
    Kan man, så smakar man om man är väluppfostrad.

♥ ♥ (◕ ‿ ◕ ✿) ♥ ♥ (◕ ‿ ◕ ✿) ♥ ♥
  • Purpurbräcka

Jag bjuder på mat för att jag vill att mina vänner ska njuta av den, inte för att jag ska uppfostra dem. Så självklart bjuder jag på sådant som jag tror att de tycker om.

• Tramsa

Jag anpassar naturligtvis maten efter mina gäster. Så kul är det inte att laga mat att jag lagar sånt som folk inte kan/vill äta.

Svar på tråden middagsbjudning vett och etikett