• Benjy

Middagsbjudning: Meddelar du vilken/-a rätt/-er som serveras innan gästerna kommer?

Jag har inte middagsbjudningar så ofta, men jag blev lite nyfiken när jag läste i en annan tråd .

Ni ska bjuda vänner på middag.
    Meddelar ni vännerna, innan de dyker upp, vad det blir för mat? 

Och om ni blir bort bjudna.
    Vill ni veta vad det blir för mat under kvällen, innan ni kommer dit? 

Jag har aldrig meddelat någon vad jag tänker bjuda på och har nog aldrig blivit meddelad detsamma om jag blivit bjuden till någon. Jag tycker att det är charmen i det hela med att bli hembjuden? Det blir lite överraskning?

varför känner man behov av att veta/meddela vad som serveras? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Middagsbjudning: Meddelar du vilken/-a rätt/-er som serveras innan gästerna kommer?
  • LinnV

Ibland, om de frågar vad det blir för mat, inte annars!

• happy 78

Nej. Är det någon som är allergisk så brukar de upplysa om det.

• Mercurialis

Ibland, röstade jag på, eftersom det nog har hänt någon gång. Inte att jag har frågat, när jag själv är bortbjuden. Det skulle jag aldrig göra. Men när någon, som inte har ätit middag hos oss tidigare, bjuds in så brukar jag fråga om det är något jag ska tänka på, t ex angående allergier, och då kan det hända att menyn diskuteras.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Nyfiken gul

endast om det är något särskilt - tex om jag bjuder in på surströmmingsskiva eller kräftskiva, då anser jag att det tilllhör god ton att berätta vad som serveras. 

Men i övrigt, nej.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • La Lola

Näe men jag brukar fråga innan om det är något de absolut inte äter.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lövet2

Ja. Om vi bjuder folk på middag, så är det sådana som har barn med sig. Därför brukar vi samråda när det gäller maten, så alla ska hitta något de gillar.

• Sixxty

Nej, jag utgår ifrån att man om man blir bjuden på middag meddelar om man har några allergier eller av någon anledning absolut inte äter vissa saker.

• Eisa

Ja jag berättar eftersom jag är hopplös på att hålla tyst om saker. "Åh jag har hittat recept på en skiiitgod tonfisksallad, tänkte prova den ikväll, kom du med" låter det ofta.

• Mästaren

Nej, jag frågar om de har några allergier eller andra egenheter om jag inte har bjudit dem på mat tidigare och lagar mat utifrån det. 

Svar på tråden Middagsbjudning: Meddelar du vilken/-a rätt/-er som serveras innan gästerna kommer?