• Anonym

tjänstledigt - hur påverkas SGI

Hej!
    Har varit tjänstledig hela december 2011 för att åka på bröllopsresa. Nu är jag gravid och barnet är beräknad 1.8.2012. Jobbar för övrigt 100%. Hur påverkas min sjukpenningsnivå med tanke på min tjänstledighet?  Är lite orolig sedan jag läste på FKs hemsida att man måste ha jobbat oavbrutet i 240 dagar innan man tar ut sin föräldrarledighet för att kunna få ersättning på SGI nivå. Hade jag vetat innan att det kan blir problem hade jag nog inte ansökt om tjänstledighet.

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden tjänstledigt - hur påverkas SGI
  • Försäkringskassan

Hej

Vi utreder alltid 240 dagars villkoret och har man inte haft sysselsättning under dessa månader så kan det påverka ens föräldrapenningsgrundande inkomst (FGI). Börja med att skicka in ditt moderskapsintyg, så att vi kan skicka hem inkomstblanketter och informationsbrev. Utifrån det gör vi en bedömning i ditt ärende.
    Har du fler frågor gällande ditt ärende är du välkommen att kontakta vårt kundcenter på nummer: 0771- 524 524
    Vi har öppet:
    Måndag- fredag 8-21
    Lördag:8-15
    Söndag: 15-21

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym

Hej igen,

och tack för svaret. Har redan fått informationsbrevet och håller precis på att fylla i blanketten om min årsinkomst tillsammans med min chef. Det var då jag började undrar hur min tjänstledighet påverkar hur mycket pengar jag får när jag är föräldraledig. Är det sannolikt att min ersättning sjunker direkt på grundnivån för de första 180 dagarna? Det skulle ju vara hemskt!

På FKs hemsida står det så här: "För att du under de första 180 dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 180 kronor per dag."

Ångrar redan att jag tog tjänstledig i december...

• Försäkringskassan

Hej,

Först när du skickat in blanketten kommer vi kunna göra en utredning samt fastställa vilken inkomst din ersättning ska baseras på. Vi kommer att göra en bedömning utifrån arbetsgivarens uppgifter. Generellt kan din inkomst vara skyddad under den månad du varit tjänstledig  och du kan vara berättigad till föräldrapenning enligt sjukpenningsnivå. Detta beroende på vilken typ av anställning du har och hur länge du har arbetat innan din tjänstledighet.

Vänligen kontakta vårt kundcenter för mer konkret information i ditt ärende. 
    Telefon: 0771- 524 524

Hälsningar
    Allan, Handläggare 

• Anonym

Tack för svaret!
    Det var ett lugnande besked. Vi har även talat med handläggare på telefon och det verkar som om min oro var obefogad eftersom jag har jobbat heltid hos samma arbetsgivare flera år innan jag tog tjänstledig.

Hälsningar

Svar på tråden tjänstledigt - hur påverkas SGI