• Emmaelisabeth90

När kan man börja lämna en kattunge ensam?

Jag funderar på att skaffa en kattunge och jag har hört att i början så ska dom inte vara ensamna. Hittat några stycken. Kattungarna är 3 veckor och ska jag köpa någon av dom så blir det i mitten av Juni när jag har slutat skolan, så jag ska vara hemma hela sommaren. Men sen börjar jag skolan 20 Augusti. Kan man lämna kattungen ensam? Då är kattungen ca 4 månader.

• Svar på tråden När kan man börja lämna en kattunge ensam?
  • sallybuse

Min erfarenhet av att ha katter så kan man lämna dom ensamma hemma.Bara dom har mat och en ren låda.Bara man inte stannar borta i flera dagar.Men är de bara 5-7 timmar om dan så går de bra.Katter är i regel rätt så enstöriga.Och tycker om tyst o lugn miljö.Så lämna du bara din katt hemma ensam.Du märker nog de på katten om den blir lite orolig och inte mår bra.Då får du kanske tänka om lite,Lycka till med kissen   MJAU

• Sisisisi

Men om de är 3 veckor nu så är.det ju först runt 20 juli du kan ta hem den... De måste vara hos sin mamma tills de är 12 veckor! Den kan va hemma själv på.dagen. Vi skaffade två katter, de älskar varandras.sällskap!

• Wimlan

Jag tycker du ska skaffa två katter, de har stor glädje av varandra. Katter är olika och vissa katter avskyr att bli lämnade. De skäller inte och stör, som övergivna hundvalpar men kan må lika dåligt. En kattunge borde inte lämnas ensam alls de första veckorna efter att de lämnat mamman och syskon, tycker jag och fram tills de är ett-två år, högst fem, sex timmar om det ska ske regelbundet på veckorna. Men jag vet att många behandlar katter sämre än hundar bara för att "det går".

• BuoBä

Du ska INTE ta hem kattungen förän den är 12 veckor gammal. Kattungar behöver sin mamma så länge. När du får hem kattungen kan det vara bra att vara hemma ett par dagar, så du ser att katten hittar maten och lådan. Sen klarar den sig själv under dagen.

• Birmafröken
    Enligt Djurskyddslagen får kattungar INTE skiljas från sin mamma, syskon och uppfödare före 12 veckors ålder!!
  • IceJossan

Skaffa två kattungar på en gång så slipper du oroa dig - de har kul med varandra och har sällskap trots att du inte är hemma. De har mycket större chanser att växa upp till trygga individer utan beteendestörningar och problem, än om du bara skaffar en kattunge som dessutom kommer lämnas ensam sen. En ensam kattunge är inget jag någonsin rekomenderar eftersom de riskerar att bli så understimulerade av att vara ensamkatter, och det är så klart mycket värre om den dessutom inte ens har sin familj hemma om dagarna utan är helt själv då. En ensam kisse är bättre att ha om den får vara utekatt på landet, och om det är en katt som man märkt att den trivs bättre utan andra katter ikring sig. De allra flesta katter mår bäst av att växa upp med andra katter omkring sig eftersom dess vardag blir så mycket mer händelserik än om den inte har nån att leka med. För en människa kan aldrig ersätta en kattkompis ;) Därmed kan man även utan dåligt samvete lämna katterna ensamma längre eftersom de har varandra i lek och mys. En ensam katt har ingen när inte du är hemma. Så skaffa två för din och katternas skull :)

• Emmaelisabeth90

Tack för era tips! skrev till ägaren att katter inte är leveransklara förns dom är 12 veckor och då fick jag till svar "I slutet av Juni får dom flytta. I morgon blir dom 4 veckor".

• Emmaelisabeth90
    IceJossan skrev 2012-05-19 17:32:14 följande:

En ensam katt har ingen när inte du är hemma.

Det där stämmer inte. vet massor som har en katt  och dom är och jobbar eller gör annat om dagarna
  • LunaLunatic
    Emmaelisabeth90 skrev 2012-05-19 22:04:10 följande:
    Tack för era tips! skrev till ägaren att katter inte är leveransklara förns dom är 12 veckor och då fick jag till svar "I slutet av Juni får dom flytta. I morgon blir dom 4 veckor".
    Köp inte från en så oseriös människa! 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Birmafröken
    Otroligt tråkigt, men om hon står fast vid det kan du anmäla henne till länsstyrelsen för brott mot djurskyddslagen. Ta på inga villkor emot en kattunge som är yngre än 12 veckor! Lagen finns där för kattens skull.
  • ForReal
    Anmäl människan till Länsstyrelsen, det är en idiot som du inte ska köpa av.
  • ForReal
    Emmaelisabeth90 skrev 2012-05-19 22:06:00 följande:
    Det där stämmer inte. vet massor som har en katt  och dom är och jobbar eller gör annat om dagarna
    Det betyder väl inte att det inte stämmer? Katter är olika, men speciellt en kattunge har ofta utbyte av att inte vara ensam katt.
  • nemo1

Finns inte en enda kattunge som skulle välja att vara ensam, rena rama djurplågeriet tycker jag. Du ska dessutom köpa en kattunge alldeles för tidigt som du då garanterat kommer att få problem med. Enligt lag måste den stanna minst tolv veckor hos mamman för att lära sig hur man beter sig som katt, lagen är inte där för skojs skull utan väldigt viktig.
    Du kommer att få stora problem med dels en deprimerad kattunge på två månader som garanterat inte kommer att vara rumsren och kan bli aggressiv då mamman även visar den biten för ungarna.
    Köper du en så liten kattunge så blir jag grymt ledsen. 

Svar på tråden När kan man börja lämna en kattunge ensam?