• Anonym (Barnbidrag)

Han blir galen för att jag får barnbidraget. Psykopat?

bakgrund: vi har två tonåringar, varannan vecka. Pappan får ut ca 10.000 mer än mej i månaden och jag har fått barnbidraget till mej, två barn-ca 2.500:-.

Från barnbidraget dras varje månad ca 250x2 mobilräkn. Pappan säger att vi har en överenskommelse att jag SKA sätta över 600 till sparande till barnen varje månad.
     Det har vi inte kommit överens kom - det är något han bestämt.
     Jag har fört över det jag klarat av, d.v.s. ca 300 i månaden per barn på deras sparkonto. Alltså blir det över ca 550 kr per barn.
    De får 400 kr i månadspeng. Det som blir över går till barnförsäkring ca 80 kr /mån.

När man har varannan vecka så är det ju meningen att vi ska köpa vardagskläder var o en, men barnen klagar över att de aldrig får några kläder hos honom  så de plockar mej sig det de får hos mej. Samt att jag ofta får höra att "du har barnbidraget, det får du betala" - när det gäller större grejer som vinterskor, m.m.

Nu har jag sagt att ok, du får ta ett barnbidrag, men då måste vi ju dela på utgifterna oxå...  Eftersom vi inte kan prata med varandra så skrev jag ett mail.  Han tycker att jag ska betala mobilutgifterna eftersom det var jag som köpte dem samt valde abonnemang.
    Vad tycker ni? Ska jag ta kontakt med en jurist som kan förklara detta för honom eller ska jag behålla barnbidragen? Han reagerar alltid så här vad det än gäller. Det kan räcka med att jag frågar om vi kan dela på t.ex. fotbollsskor - så får jag ett sånt här svar tillbaka, med svordomar och om hur falsk och elak jag är....

Jag skrev:Vi måste ju dela på utgifterna om vi ska dela på barnbidraget. Nu är det så här. Att fortfarande när det gäller barnbidrag så går det till mamman och det är upp till mej om jag skriver över eller inte. Jag hade som förslag att lägga ihop båda barnbidragen och dra ifrån mobilräkningarna samt sparande till barnen, och dela på det som blir över. Samt att vi kommer överens om vem som ska köpa kläder och div. nödvändigheter till barnen. T.ex. att du köper till x och du till y? Förstår faktiskt inte varför du håller på som du gör?   Ska vi hålla på att bråka om pengar till vi dör?

Han skriver:
    Barnbidraget ska du jävlar skriva över omedelbart utan disskussion, det kommer att gå till barnen oavkortat, mer än det gör nu. Försök inte hota mej med att det är mamman som bestämmer, jävlar vad arg jag blir. DU KANSKE SKA BRYTA DET LÖFTET MED, SOM ALLT ANNAT DU SÄGER!!!!!
    FAN du gör mej galen, så jävla egoistisk och genomfalsk. En sak ska du ha jävligt klart för dej att barnen väntar på at få sina visakort vilket de ska få av mej och en ekonomisk uppfostran.
    Skriver du inte över nåt barnbidrag till mej kan jag inte ge dem visakortet, något som  DU OCKSÅ har lovat, men brutit som vanligt, säger så jävla dåliga och konstiga saker till barnen om pengar och jag har valt att vara tyst men nu får det fan vara nog. De genomskådar ju dej och dina påhopp och frågar mej, fan det är ju pinsamt.

Du har bland annat sagt att det dras pengar från ditt konto som du aldrig ser och då fattar jag att du syftar på autogiro, vad är det för jävla trams? Du vet väl exakt vad som dras från ditt konto eller har dju inte koll på det? Tror du barnen är dumma? Å vad ska jag säga när de frågar mej om vad du menar och att de inte alls tror att det funkar som du säger? Vill du jag ska säga som det är? Att du ljuger för dem och lurar dem på pengar? du finns inte.
    Barnbidraget skall skrivas över, de pengarna skall inte passera över ditt smutsiga konto, du ska fan inte ha makt över de pengarna jag kan ge barnen.
  • Svar på tråden Han blir galen för att jag får barnbidraget. Psykopat?
  • h8him

Ge honom de halva summan av de 180 kronor som blir över när allt är betalt. Säg till honom att betala kläder och annat till barnen för de pengarna! Man behöver inte redovisa vad man gör med barnbidraget men i ditt fall skulle det kanske få honom att bli tyst om du visade, precis som du gjort här, vart pengarna går varje månad?

• Uffesson

Alltså, jag vet inte vad jag ska svara. Det låter ju ändå som du gett honom ett rimligt val.

Men, jag vet inte... han kanske har en helt annan syn på vad som ska ges och när. Det är svårt det där, men han reagerar tämligen olämpligt!

Jag tror inte att han tycker om att du har kontroll över vad det kostar. Han känner väl sig underlägsen, antar jag.

• Lavish

Jag tycker ni ska söka hjälp för att lägga upp detta.  Ett alternativ är kanske att du skriver över ett barnbidrag, och sen tar du ALLA utgifter för ena barnet och han ALLA utgifter för andra barnet. Men det kan också bli opraktiskt. Dock rättvist....

• anok

Det verkar som om barnen och pappan talar mycket om din ekonomi, och frågan är varför de gör det. Ge ungarna varsitt VISA-kort då, så har pappan inget att gnälla om. 

Men ni kanske ska ta kontakt med familjerätt, eller jurist, för att han ska förstå hur det går till att försörja sina barn. Tvärtemot vad han tror, så är det inte staten genom barnbidraget som skall förse barn med allt de behöver, utan det ska föräldrarna göra för pengar som de arbetat ihop.

Han verkar känna en oförrätt av något slag, kanske ni kan reda ut det? Skriv ett mail och fråga vad det är som han är så arg på, ifall han kan ta det från början. Att du, oavsett hur dumt han tycker att det låter, inte riktigt vet vad problemet är. Att du hoppas att ni kan få ett fungerande förhållande för barnens skull och så vidare...

• Anonym (Barnbidrag)

Han är vansinnig för att jag inte satt över 600 kr till sparande till barnen. Han tycker att jag lurar dom på pengar!!! :(
    Dessutom är han arg för att jag ens frågar om vi kan dela på vissa utgifter, för han tycker att jag har ju barnbidraget, varför ska jag fråga om mer pengar.

Han tycker ju att även om vi delar på barnbidraget så ska jag fortsätta stå för mobilutgifterna eftersom det var jag som köpte mobilerna och dessutom valde abonnemang utan att fråga honom först...?    

• h8him
    Anonym (Barnbidrag) skrev 2012-05-19 12:39:27 följande:
    Han är vansinnig för att jag inte satt över 600 kr till sparande till barnen. Han tycker att jag lurar dom på pengar!!! :(
    Dessutom är han arg för att jag ens frågar om vi kan dela på vissa utgifter, för han tycker att jag har ju barnbidraget, varför ska jag fråga om mer pengar.

Han tycker ju att även om vi delar på barnbidraget så ska jag fortsätta stå för mobilutgifterna eftersom det var jag som köpte mobilerna och dessutom valde abonnemang utan att fråga honom först...?    
    Men ts, fråga honom var pengarna ska komma ifrån. Redovisa, som du har gjort här, vad pengarna används till. Fråga om de ska vara utan mobil eller försäkring eller kanske utan månadspeng. Kanske ska du sluta ge dem månadspeng, ge bara 200, och sätt de övriga 200 till sparandet.... Då får pappan betala mer för deras nöjen.

Gällande abonnemangen på mobilerna så har han rätt att han inte ska behöva betala för dem eftersom du har valt dem på egen hand. Men, du har ju möjlighet att betala dem med barnbidragen.
  • Lavish

Visst, men då får väl han stå för sparandet eller fickpengen om han ska ha ena barnbidraget?
  • Anonym
    Lavish skrev 2012-05-19 12:33:54 följande:
     Ett alternativ är kanske att du skriver över ett barnbidrag, och sen tar du ALLA utgifter för ena barnet och han ALLA utgifter för andra barnet. Men det kan också bli opraktiskt. Dock rättvist....
    Det här tycker jag är ett jättebra förslag! Då borde det gå upp för honom att barnbidraget inte täcker extrautgifterna som han verkar tro.
  • Anonym (L)

Vilket abonnemang hade han velat ha då? Om det är billigare så kanske du kan betala mellanskillnaden och så delar ni på resten.

Som någon annan skrev så är det nog inte så dumt om du redovisar för honom exakt vad barnbidragen går till. Kanske ska du även redovisa hur mycket du lägger ut på kläder så kan han ju jämföra med vad han lägger själv...

I övrigt har han inget med din privatekonomi att göra.
  • Jättekul

Hur många barnbidrag kostar det inte att gå till en jurist med exet?

Jag skulle ge honom båda barnbidragen så kan han sköta allt.

Alternativt om ungarna är över 15+ ge dem barnbidraget och dra av ett par hundra till vinterkläder.
    Kan de spara samt handla det de ska ha. 

Svar på tråden Han blir galen för att jag får barnbidraget. Psykopat?