• Lufsan

När ska jag berätta för min nya chef att jag är gravid?

Känner mig rätt så dum. Men har blivit erbjuden en tillsvidaretjänst på en ny arbetsplats. Kommer att börja i augusti. Det känns jättekul och skönt såklart. Men, efter jag fått erbjudandet fick jag veta att jag är gravid. Det också jättekul såklart. Men nu känner jag mig elak. Jag har inte skrivit på kontraktet än och har två jobb erbjudanden som det ser ut nu. Men det blir den med tillsvidare anställningen. 
    Så när berättar jag för min nya chef att jag är gravid? Jag kan ju inte dyka upp i augusti med en mage och bara: "Hoppsan, jag är visst gravid". 
    Jag vill ju att det ska verka som om jag inte visste om det. Men vill berätta så snart som möjligt efter vi skrivit kontrakt, men man vill ju inte säga något innan vecka 12.  Ja, ni förstår.

Är rädd för att mina nya chef kommer bli arg på mig.

Vill gärna höra från er som varit i liknande sits som mig. Och vill gärna ha råd och tips på hur jag ska göra detta på bästa sätt. 

Ska säga att planen är att jobba hela tiden men att jag tar ut min semester innan förlossningen (om det går). Men har höft problem som jag ännu inte kollat upp. Så det kan lika gärna bli så att jag inte kan gå alls när magen blir tung. Men tror inte det.
    Det är jobb på en förskola 1-5 avdelning.  

En dag i sänder.
  • Svar på tråden När ska jag berätta för min nya chef att jag är gravid?
  • Miss P71

Jag hade nog inte sagt något heller från efter v.12.
    Om du har problem med dina höfter så kan det bli svårt att du kan gå och jobba hela grav tiden ut. Sedan jobbar du dels på fsk avd 1-5 år. Det innebär att du kan inte at de små alls. Du får ju inte göra tunga lyft när du e gravid. Lite svår sits egentligen som du är i. grattis till tjänsten och grav{#emotions_dlg.flower} 

• Lufsan
    Miss P71 skrev 2012-05-19 13:21:17 följande:
    Jag hade nog inte sagt något heller från efter v.12.
    Om du har problem med dina höfter så kan det bli svårt att du kan gå och jobba hela grav tiden ut. Sedan jobbar du dels på fsk avd 1-5 år. Det innebär att du kan inte at de små alls. Du får ju inte göra tunga lyft när du e gravid. Lite svår sits egentligen som du är i. grattis till tjänsten och grav{#emotions_dlg.flower} 
    Fast det är inte så många småbarn och vi har inga nya inskolningar alls. Så det kommer inga nya heller. Nästan inga blöjbarn. 

Höfterna vet jag inte riktigt vad det är för fel på. Var hos en läkare för några år sen, eftersom jag får ont när jag gått långt, men inte alltid. Han sa att min höftkula eller vad det är för något antafligen inte har något ben som stoppar den så när jag går slår den mot musklerna. Men det var inget han kunde säga säker. Jag gjorde röntgen men eftersom han nämnde att operation kunde bli ett alternativ blev jag rädd och gick inte tillbaka (dumma mig, jag vet). Men han sa också att det lika gärna kunde gå med träning. Jag ska boka en tid hos dom snart.  
    En dag i sänder.
  • Minerva85

Om jag vore du skulle jag vara ärlig, en chef får inte neka dig tjänsten för att du är gravid men kommer säkert inte lita på dig om du inte säger något förrän du skrivit på kontrakt. Ärlighet varar längst

• iaseia

Hade nog berättat som de är, att jag nyss fått reda på att jag är gravid och låtit chefen bestämma vad som händer.
    Tror inte han kan dra in din anställning för skjälet att du är gravid.

• Lufsan
    Minerva85 skrev 2012-05-19 13:29:03 följande:
    Om jag vore du skulle jag vara ärlig, en chef får inte neka dig tjänsten för att du är gravid men kommer säkert inte lita på dig om du inte säger något förrän du skrivit på kontrakt. Ärlighet varar längst
    fast jag kommer inte säga något innan. Vi har ju inte ens berättat för våra föräldrar än. Så det kommer inte på tal. Hade ett missfall förra året och kommer absolut inte säga något förren jag vet att allt är okej. =)
    iaseia skrev 2012-05-19 13:29:47 följande:
    Hade nog berättat som de är, att jag nyss fått reda på att jag är gravid och låtit chefen bestämma vad som händer.
    Tror inte han kan dra in din anställning för skjälet att du är gravid.
    Nej, jag oroar mig inte för att förlora jobbet vill bara inte att det ska bli dålig stämning. Kommer absolut inte säga något innan kontraktet är skrivet och absolut inte innan jag varit på VUL i vecka 10-11 och sett att allt är som det ska. 
    En dag i sänder.
  • Novis mamma

Jag har varit i ungefär samma sits som du. När jag var på intervjun så hade jag inte blivit gravid ännu. När det var dags att skriva kontrakt var jag i v.7. Jag valde att berätta på en gång, kände att det var lika bra att vara ärlig från början. Chefen tog det bra och det var inga konstigheter.

Blev anställd i maj, gick på havandeskapspenning i oktober och i november blev jag fast anställd!

Jag tycker du ska va ärlig från första början, det är viktigt att ha en bra relation med sin chef.

♥ Nova 101219 ♥
  • Seven Costanza

Efter vecka 12 i alla fall och definitivt inte förrän du tillträtt tjänsten. Självklart kan det hända att chefen blir arg, men egentligen ska de ha detta med i beräkningen vid all anställning av kvinnor i fertil ålder så det kan ju inte vara en överraskning. Man kanske har försökt jättelänge och man kan ju inte låta bli att söka jobb och tacka ja till en tjänst för att man kanske har blivit gravid. Tänk då om man försöker och försöker och man inte blev gravid, då har man ju inget barn och inte jobbet man ville ha heller. Nej man får försöka tänka på sig själv främst, för arbetsgivaren hade antagligen också tänkt på sig själv och låtit bli att anställa om hen visste .

• ogidin

För två år sedan var jag i samma situation ungefär. Jag och sambon planerade barn och jag hade slutat med p-piller. Jag blev då uppringd och erbjuden ett nytt jobb som jag tog. Först samma dag som jag skrev på kontraktet så gick det upp för mig att jag ju faktiskt kunde vara gravid redan då. Och några veckor senare blev det ett plus på stickan...

Jag grät och hoppades på missfall eftersom det kom så olämpligt. Det nya jobbet var dessutom bara en provanställning och jag hade sagt upp mig från mitt fasta jobb. Hela sommaren hade jag sjuk ångest och funderade en massa på vad jag skulle göra om jag blev uppsagd osv.

När det hade gått 12 veckor gick jag till min nya chef och sa som det var. Jag kan ju inte påstå att han blev glad men han tog det väldigt bra ändå. Dock har jag i efterhand hört att han svor lite inför de andra på jobbet men de skrattade åt honom och frågade vad han hade väntat sig.

Om man anställer en tjej i 25-års åldern som precis har köpt hus och har sambo osv (som i mitt fall) så får man faktiskt räkna med att det kan bli barn inom de närmsta åren. Och varför skulle det vara mer lämpligt för arbetsplatsen om 2 år? 

När jag några veckor senare började jobba var jag jättetacksam över att jag redan hade berättat så att alla visste. Särskilt med tanke på att jag höll på att svimma första dagen på jobbet pga kombinationen nervositet och graviditet.

Nu går min chef och håller tummarna för att det ska dröja lite innan jag ska ha barn igen men jag har redan slutat med mina piller. Skrattande 

• Seven Costanza
    ogidin skrev 2012-05-19 13:36:03 följande:
    Om man anställer en tjej i 25-års åldern som precis har köpt hus och har sambo osv (som i mitt fall) så får man faktiskt räkna med att det kan bli barn inom de närmsta åren. Och varför skulle det vara mer lämpligt för arbetsplatsen om 2 år? 
    Håller med, men jag måste ändå vara nyfiken och fråga: berättade du självmant både om sambo och hus på intervjun eller tog arbetsgivaren upp det? Jag har inte alls för avsikt att prata om min sambo och kommande bröllop när jag går på intervju då jag tror att det enbart kommer ligga mig i fatet.
Svar på tråden När ska jag berätta för min nya chef att jag är gravid?