• Ankissen

Gruppvåldtäktsman nekas permission för förlossning, rätt eller fel?

Stötte på en artikel dag om att en av de sju som gruppvåldtog en kvinna brutalt i Mariannelund för några månader sen ska bli far. Han är en av huvudmännen, den som åklagaren begärde högst straff åt. Denna man har nu begärt permission för att närvara vid sitt kommande barns förlossning, som beräknas ske i juni. Den ansökan har nu avslagits.

Vad tycker du om detta? Rätt eller fel? Vilka rättigheter har våldtäktsmannen, den gravida kvinnan och det blivande barnet? 

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-19 14:09
    Länk till artikeln:

www.ostran.se/nyheter/Kalmar/Gruppvaaldtaektsman-faar-inte-naervara-vid-foerlossning/(comment)/view
  • Svar på tråden Gruppvåldtäktsman nekas permission för förlossning, rätt eller fel?
  • Robocopa

Helt rätt! Svinet borde dessutom bannlysas långt bortom sveriges gränser..

• M C

Om mamman i fråga vill ha honom med på förlossningen så är jag lite amvilent inför att neka honom att vara med. Då handlar det om vilka rättigheter hon har som mamma att ha stöd och hjälp i en mycket traumatisk händelse.
    Men samtidigt anser jag att det ges aldeles för lättvindligt permission till brottslingar idag, och att straffen för tex våldtäkt är genomgående för låga. 

Är det bara han det gäller så säger jag nej, fängelse är fängelse, ingen dagvård. 
    Men om mamman vill ha honom där så måste jag veta mer om vilken typ han är innan jag säger nej.
    OBS - det ni säger här gills inte, jag vill läsa polisrapporter och psykläkarens utlåtande.    

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • ica
    PojkMamma85 skrev 2012-05-19 19:00:14 följande:
    RÄTT

Han våldtog en kvinna, förstörde hennes liv. Vad ger honom rätten att få uppleva sit barns förlossning??? Hade jag vart blivande mamman hade han aldrig fått ngt med barnet att göra.
    Nej han ska sitta där han sitter, sen framgår de ju i artikeln att de är inte första ggn bakom lås och bom.  

Som man bäddar får man ligga! 
    Han har gjort sitt val. Varför mamman ens vill ha honom där kan jag inte förstå.
  • Jagsajudet

Rätt, han ska sitta där han sitter. Oavsett förlossningar, dödsfall eller vad fan som än händer.

• M C
    ica skrev 2012-05-20 07:44:16 följande:
    Han har gjort sitt val. Varför mamman ens vill ha honom där kan jag inte förstå.

Det vet man aldrig. Juha Valjakalja har ju gift sig sen han hamnade i fängelse.

Om man ska tro tidningen så är det en överflödig fråga eftersom hon inte vill, men det är vad tidningen skriver. Skulle jag bestämma skulle jag vilja prata med henne personligen.  
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • ica
    M C skrev 2012-05-20 08:35:19 följande:
    Det vet man aldrig. Juha Valjakalja har ju gift sig sen han hamnade i fängelse.

Om man ska tro tidningen så är det en överflödig fråga eftersom hon inte vill, men det är vad tidningen skriver. Skulle jag bestämma skulle jag vilja prata med henne personligen.  
    Om kvinnan inte vill ha honom där så har hon ju veto.
  • adaeze

han skulle tänkt på det innan han gick och våldtog nån. Sen är det jävligt synd för mamman (om hon nu vill ha honom där) att behöva föda själv men då är det honom hon ska vara sur på inte kriminalvården

• adaeze
    Liljan77 skrev 2012-05-19 18:10:45 följande:
    Ja,de måste de ju vara eftersom hon har/har haft ihop det med en sådan idiot.
    De var ju inte första gången han begick brott.
    Men vem är du att döma egentligen? du har ju ingen aningom hur deras förhlande såg ut eller om hon ens visste vad han höll på med. Tror du inte mamman redan har det jobbigt nog med skammen inför vänner och familj, ska hon behöva bli dömd av totala främlingar också? stackaren..
  • flodda

Helt rätt!! han har ingen rätt i samhället längre och hans kvinna borde inte vilja ha honom där och vill hon det är det ju fel på henne oxå. det stackars barnet  har det bättre utan den pappan och mamman om hon står på hans sida..

• Iryelle
    U never saw me skrev 2012-05-19 14:37:55 följande:
    Mannen är inte tillsammans med barnets mamma.

Jag tycker också synd om tjejen, men samtidigt så är det nog för både henne och barnets bästa om de har så lite kontakt som möjligt med den mannen. Detta är den 2a våldtäkten som han blev dömd för (han har blivit anmäld för ytterligare en som lades ned om jag inte har helt fel för mig).

Ja, vill mamman inte ens ha honom där så är det verkligen rätt att han inte får permission.
Svar på tråden Gruppvåldtäktsman nekas permission för förlossning, rätt eller fel?