• Queenie70

Skada på hornhinnan. SMärtlindring?

Har så ont. Stort hål på hornhinnan. PÅ akuten fick jag bedövande droppar vid undersöknmingen. Några såna kunde de dock inte skriva ut då de förhindrade läkningen. SKa klara mig på alvedon och Ipren, men håller på att gå under av smärta. Nån som har fått nåt annant än alvedon? Andra tips? Sån JÄVLA SMÄRTA!!! Gräver snart ut ögat med mina bara händer.

• Svar på tråden Skada på hornhinnan. SMärtlindring?
  • Emmeliina

Oj hade jag varit dig hade jag uppsökt en ögonläkare som kan sina grejer. När jag fick hål på honhinnan så fick jag antibiotika droppar att droppa i ögat och bedövande droppar.

• Thursday

Läkaren i huset säger att man visst kan få lokalbedövning att använda i ögonen, kontakta akuten igen!

I reject your reality and substitute my own.
  • Queenie70
    Thursday skrev 2012-05-19 17:41:01 följande:
    Läkaren i huset säger att man visst kan få lokalbedövning att använda i ögonen, kontakta akuten igen!

Jag tyckte det lät märkligt att en lokalbedövning skulle hindra läkningen. Får kanske bli en tur till akuten igen, för detta är olidligt.
  • Queenie70

Har annars testat allt som tänkas kan under dagen, alvedon, diflofenak, ipren och citadon, men inget hjälper.

• Millicent
    Queenie70 skrev 2012-05-19 20:06:00 följande:
    Jag tyckte det lät märkligt att en lokalbedövning skulle hindra läkningen. Får kanske bli en tur till akuten igen, för detta är olidligt.
    Fast det har i alla fall varit en sanning inom ögonläkeriet att lokalbedövning hämmar tillväxten av det yttersta cellagret på hornhinnan dvs att det läker sämre. 

• Millicent

Spontant så funderar jag på om det gör minst ont att ha ögat stängt, om det gör ont att blinka och om det gör ont om du rör ögat med ögonlocket stängt.

• Queenie70
    Millicent skrev 2012-05-19 20:15:24 följande:
    Spontant så funderar jag på om det gör minst ont att ha ögat stängt, om det gör ont att blinka och om det gör ont om du rör ögat med ögonlocket stängt.

Det är grader i helvetet vi talar om här, men det gör minst ont att ha ögat stängt. Och helst det andra också eftersom det skadade ögat rör sig när jag tittar med det andra. Harögonlapp med en kall kompress under. Helt omöjligt att få in "smörjalvan" i det skadade ögat, eftersom hjärnan vägrar öppna det.
  • Queenie70
    Millicent skrev 2012-05-19 20:56:46 följande:
    Är det Noviform du fått?

Oculentum simplex.

Det där med lokalbedövning kanske handlar om att man utsätter ögat för mer om man inte har ont och att läningen därför förhindras. Men om man fortfarande har lapp och inte kan blinka så verkar det konstigt att det skulle påverka läkningen i mina öron. Men vad vet jag. Vet bara att detta är helt olidligt och att jag just nu hellre riskerar synen än att ha så fruktansvärt ont.  
Svar på tråden Skada på hornhinnan. SMärtlindring?