Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Skada på hornhinnan. SMärtlindring?

Har så ont. Stort hål på hornhinnan. PÅ akuten fick jag bedövande droppar vid undersöknmingen. Några såna kunde de dock inte skriva ut då de förhindrade läkningen. SKa klara mig på alvedon och Ipren, men håller på att gå under av smärta. Nån som har fått nåt annant än alvedon? Andra tips? Sån JÄVLA SMÄRTA!!! Gräver snart ut ögat med mina bara händer.

• Svar på tråden Skada på hornhinnan. SMärtlindring?
  • Queenie70
    Thursday skrev 2012-05-19 17:41:01 följande:
    Läkaren i huset säger att man visst kan få lokalbedövning att använda i ögonen, kontakta akuten igen!

Jag tyckte det lät märkligt att en lokalbedövning skulle hindra läkningen. Får kanske bli en tur till akuten igen, för detta är olidligt.
  • Queenie70

Har annars testat allt som tänkas kan under dagen, alvedon, diflofenak, ipren och citadon, men inget hjälper.

• Queenie70
    Millicent skrev 2012-05-19 20:15:24 följande:
    Spontant så funderar jag på om det gör minst ont att ha ögat stängt, om det gör ont att blinka och om det gör ont om du rör ögat med ögonlocket stängt.

Det är grader i helvetet vi talar om här, men det gör minst ont att ha ögat stängt. Och helst det andra också eftersom det skadade ögat rör sig när jag tittar med det andra. Harögonlapp med en kall kompress under. Helt omöjligt att få in "smörjalvan" i det skadade ögat, eftersom hjärnan vägrar öppna det.
  • Queenie70
    Millicent skrev 2012-05-19 20:56:46 följande:
    Är det Noviform du fått?

Oculentum simplex.

Det där med lokalbedövning kanske handlar om att man utsätter ögat för mer om man inte har ont och att läningen därför förhindras. Men om man fortfarande har lapp och inte kan blinka så verkar det konstigt att det skulle påverka läkningen i mina öron. Men vad vet jag. Vet bara att detta är helt olidligt och att jag just nu hellre riskerar synen än att ha så fruktansvärt ont.  
  • Queenie70
    Millicent skrev 2012-05-19 21:17:23 följande:
    Såklart...kom på det när jag postat. 

Jag fick lära mig att det var toxiskt för de ytligaste cellerna på hornhinnan.

Varför har du hål på hornhinnan?  

Mitt barn råkade peta mig i ögat tidigt i morse.

Jag får väl försöka stå ut, men fasar för hur det ska bli i morgon när jag måste hämta hem min vilda 3 åring.   
  • Queenie70

Detta är nog den värsta smärtan jag upplevt faktiskt.

• Queenie70
    Millicent skrev 2012-05-19 21:34:49 följande:
    Nu har du ju skrivit hål... sa de så eller sa de sår? För är det sår på hornhinnan som typ skrapmärke efter nageln så brukar det läka ganska fort dvs på 1-2 dagar men nu skrev du ju stort... så det kanske är dumt att gå och hoppas och sen bli besviken. 

Fy tusan vad jobbigt. Låter som en ganska pissig helg och inte alls utvilande. 

Hål på det yttre lagret då vill säga. Ja roligare helg kan man ju ha. Tack för dina svar.
  • Queenie70
    BAKOFRAM skrev 2012-05-19 21:39:43 följande:
    Fy fan för läkare som inte kan smärtlindra,ring tillbaka o säga att dom får ringa in recept på starkare grejer

Ä just nu beredd att ta mig till plattan och införskaffa lite heroin typ.
  • Queenie70
    Millicent skrev 2012-05-19 21:43:21 följande:
    Med reservation för storleken då så tror jag ändå att det kommer att gå över ganska fort som i ett par dagar. Har du inte lyckats peta in där salvan så gör det. Den lägger sig ju som en film över så det bör göra något mindre ont då, iaf i teorin...  Hoppas natten blir uthärdlig för dig. 

Tack. Jag försöker få in salvan med jämna mellanrum men när jag föröker tvinga upp ögonlocket så sprutar tårarna som en fontän. Hoppas det känns bättre i morgon. Är det ok att ha en våt kompress under ögonlappen hela tiden eller kan det vara dåligt på nåt vis?
  • Queenie70
    Millicent skrev 2012-05-19 21:51:02 följande:
    Nej det är inte dåligt på något sätt! 
    Tack.
  • Queenie70
    Millicent skrev 2012-05-23 11:22:29 följande:
    Hur har det gått?
    Tack som frågar. Under måndagen började jag komma tillbaks till livet igen och kunde gå till jobbet från och med i år. Smärtan är så gott som borta, bara lite skav kvar, och så ser jag lite suddigt. Men fy faaaan vilken pärs det var...tvi..
  • Queenie70
    Millicent skrev 2012-05-23 19:24:39 följande:
    Ja det lät verkligen inget vidare. Men bra att det nästan är över och inte tog längre tid än det gjorde.
    Fast det måste känts som varje timme var en timme för länge förstås.

Ja det var två väldigt långa dygn. Nu ska jag ha skyddsglasögon när jag umgås med min viftande unge
Svar på tråden Skada på hornhinnan. SMärtlindring?