• Anonym

Hur svårt psykiskt sjuk behöver en förälder vara för att umgänge skall bedömas som olämpligt?

Pappan till mitt barn är psykiskt sjuk. Han har flera olika diagnoser. Dessa har resulterat i att han :

1) inte kunnat ha en relation till ngn kvinna mer än kortvarigt (hans egna ord),
    2) att han blev omplacerad och tvingades sluta på sitt arbete ( ett vårdande yrke) oga samarbetssvårigheter
    3) att han har varit långtidsjukskriven i många år och arbetstränar
    4) att han är affektlabil, dvs impulsiv, reagerar inte som andra med sunt förnuft utan i stunden med käsnlor som de flesta skulle ha kunnat hålla tillbaka. Har medfört flera grova uttalanden och olaga hot mot mig 
    5) saknar insikt i att omgivingen uppfattar honom som just impulsiv, saknar konsekvenstänkande och att han har väldigt svårt för samarbete generellt.

Vad krävs för att umgänge med vårt barn skall bedömas som olämpligt?

Är rädd att denne jättebebis till sk karl inte skall kunna tygla sitt humör och att det skall gå ut över vårt barn, som ju i sammanhanget är helt oskyldigt. Själv är jag extremt trött på denne jättebebis som inte har mognat mer än till en 15 åringsnivå trots att han är medelålders nu.

Visst är umgänge viktigt men skall man behöver ta hand om både sitt eget barn och denne jättebebis? 

Jag tycker att vårt fantastiska barn förtjänar stabilitet inte en jättebebis till pappa som reagerar mer barnsligt än vårt barn.....

/trött på psykfallet...(inte min bedömning bara, han är läkarbedömd och diagnosticerad...)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-03 20:45
    Svaret på min egen fråga blev att det räckte med att pappan betedde sig mycket illa i samtalen på familjerätten för att de, hel oberoende av mig, bedömde umgänge som direkt skadligt och olämpligt.

Så var det med den saken.

• Svar på tråden Hur svårt psykiskt sjuk behöver en förälder vara för att umgänge skall bedömas som olämpligt?
  • Anonym

Tror du att han skulle kunna skada barnet? Och på vilket sätt? Skulle han klara av bevakat umgänge tror du?

• Anonym

Men du kan inte dran in på eller avsluta umgänget bara så där det gör tr om det ska göras annars är det umgängessabbotage

• Anonym

Jag vet inte vad som krävs men kanske umgänge med en kontaktperson från kommunen pga hans affektlabilitet.

• h8him

Vad han har sagt till dig är inget som kommer att hållas emot honom och barnets rättigheter att ha umgänge med sin pappa.

På vilket sätt är han skadlig för barnets utveckling och hälsa menar du?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-19 18:36:43 följande:
    Tror du att han skulle kunna skada barnet? Och på vilket sätt? Skulle han klara av bevakat umgänge tror du?
    Med tanke på att han blev aggressiv verbalt då jag smsade en fin bild på vårt barn så undrar jag hur han kommer att reagera då han träffar vårt barn IRL ( har ej skett ännu). Helt provocerat blev han förbannat otrevlig???

Finns ingen som helst logik i hans reaktioner.. Vet därför inte hur stor risken är att han i affekt ev skulle kunna skada vårt barn (eller mig). Sedan tänker jag inte bara på fysiskt våld och risken för det utan det psykiska.
    Enligt forskning löper tex ett barn till EN deprimerad förälder 3 ggr så stor risk att utveckla ångestillstånd missbruk och krimilnalitet, ÄVEN om den andra föräldern är helt frisk.

Det finns således en risk för att barnet utvecklar barnpsykiatriska tillstånd om det påverkas för negativt av en psykiskt sjuk förälder. Detta har dock jönsarna som skrivit föräldrabalken inte tagit hänsyn till. Och socialtjänsten är tyvärr i många fall ett pack halvblinda halvinkompetenta surtanter som man måste sparka i röven för att de skall agera. Jag har i mitt egna yrke där jag träffar just barn med barnpsykiatriska tillstånd tvingats skriva kraftfulla anmälningar innan socialtjänsten vaknar ur sin dvala och har tom fått skälla ut soc-chefen efter noter.
    I vissa fall har de blundat för att barn misshandlas i hemmet och vi har behövt trycka på rejält innan soc reagerat adekvat. 

Svensk lagstriftningn glömmer bort barnets bästa.. vilket inte alls i många fall rä ett påtvingat umgänge med en risk-förälder. Ändå skrevs lagen om 2006, men det skulle behöva revideras ännu mer anser jag.

Inte alls bra att man inte kan få ta ställning själv vad som är bäst för ens barn utan att ngn tingsrätt skall tro sig kunna avgöra detta om en galen andra förälder får för sig att stämma en på umgänge...

Jag känner mig tvingad att låta denna psyksjuke man få umgänge med vårt barn fastän jag bara har lust att läxa upp honom verbalt och be honom dra åt h-vete...

• Anonym
    h8him skrev 2012-05-19 19:04:01 följande:
    Vad han har sagt till dig är inget som kommer att hållas emot honom och barnets rättigheter att ha umgänge med sin pappa.

På vilket sätt är han skadlig för barnets utveckling och hälsa menar du?
    Forskningen inom BUP kommit långt. Bla löper barn till en förälder med depression en 3 ggr så hög risk att själv utveckla ångesttillstånd (OCD, GAD) missbruk, kriminalitet. Detta även om den andra föräldern är frisk.

Numera arbetar svensk psykiatri för att tidigt gå in med familjeinterventioner hos alla vuxna patienter med barn. FÖr barnens skull. Detta fungerar dock inte på långa vägarn. Det kräver en öppenhet från den sjuke föräldern och en vilja att ta emot sådan hjälpt /Stöd.

Till vilket pris skall umgänge tvingas fram i varje enskilt fall? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-19 18:56:52 följande:
    Men du kan inte dran in på eller avsluta umgänget bara så där det gör tr om det ska göras annars är det umgängessabbotage
    Det finns ännu inget umgänge alls. Så jag förhindrar inget.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-19 19:09:41 följande:
    Forskningen inom BUP kommit långt. Bla löper barn till en förälder med depression en 3 ggr så hög risk att själv utveckla ångesttillstånd (OCD, GAD) missbruk, kriminalitet. Detta även om den andra föräldern är frisk.

Numera arbetar svensk psykiatri för att tidigt gå in med familjeinterventioner hos alla vuxna patienter med barn. FÖr barnens skull. Detta fungerar dock inte på långa vägarn. Det kräver en öppenhet från den sjuke föräldern och en vilja att ta emot sådan hjälpt /Stöd.

Till vilket pris skall umgänge tvingas fram i varje enskilt fall? 
    Och? Varför ska ett barn nekas ha umgänge med en deprimerad förälder? Är forskningen baserad på särlevande föräldrar och umgänge med en deprimerad förälder eller varför hänvisar du annars till den?
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-19 19:10:17 följande:
    Nekar du umgänge alltså?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-19 19:10:17 följande:

Varför denna tråds frågeställning då?
Svar på tråden Hur svårt psykiskt sjuk behöver en förälder vara för att umgänge skall bedömas som olämpligt?