• lillan156

Ni med förstoppnings IBS hjälp!

Hej!

Jag lider med dig. Jag har oxå IBS och är laktos intolerant... Rynkar på näsan 
    När jag fick min diagnos att jag hade IBS så gjorde dom en Koloskopi undersökning först.
    Har du oxå gjort de? (en slang in i rumpan)
    Då fick jag Movikol på recept (finns att köpa på apoteket oxå) och för mig hjälper det... 
    Annars kan du prova att ta två tsk linfrön morron och kväll... Om jag inte minns fel... 
    (ej krossade, då jag tycker att det är lättare att få kvällvningar då)
    Men då måste du dricka mycket  vatten!

Hoppas att du har fått lite mera tips... Och att det löser sig för dig! 

• lillan156
    Anonym (IBStjej) (Trådstartaren):

Skriv gärna å berätta hur det går för dig. Och va du tycker om Movikolen.
  • lillan156
    Hej!

Anonym (IBStjej) (Trådstartaren): Hur går det för dig?? Har det blivit bättre i din mage??
    Nu har jag oxå fått problem med magen. Rynkar på näsan
    Har varit förstoppad i 4'a dagar nu... Å vet inte va jag skall göra.
    Jag har tagit movikol (som brukar hjälpa), druckit mjölk, ätit mjukglass, ätit stark mat,
    tagit linfrön... Men ingenting händer. Rynkar på näsan Får gätte ont i rumpan när jag försöker bajsa.
    Skall ta ett klyx snart oxå för å se om det hjälper... 

Finns det någon annan som har några tips på hur jag får ut klumpen? 
    Katrinplommon kan jag inte äta för då spyr jag... 
    Har så ont i länd ryggen pga. förstoppningen! 

Tack för alla svar!

• lillan156
    dec2010 skrev 2012-05-27 18:03:10 följande:
    Efter förlossningen var min mage sådär. Men proviva funkade faktiskt. Drack stora mängder.
    Nu när jag är gravid räcker det att tugga vanliga extratuggummin sen är det kört.
    Men jag inte fött nått barn. Inte än i alla fall. Glad
    Men jag skall prova Proviva oxå! 

Några fler tips?
  • lillan156
    dec2010 skrev 2012-05-27 18:55:26 följande:
    Bara de klassiska. Sätta fötterna på varsin toarulle när man är på toa samt att massera magen i tarmriktningen (alltså med början på den nedre högra sidan o sen som en klocka framåt o runt).

Har också ibs förövrigt fast varianten som ger både hård o lös mage. Men mest hård. Och jag har nog mest väntat ut det. Men det är ju absolut inte någe superlösning iom att det blir värre ju längre tid man väntar.
    Tog ett mickrolax innan... Å det hjälpte lite. Skall ta en till snart.
    Jag har mera diareé/lös avföring än hård. Så lös avföring för mig é normalt.
    Men där i mot när jag blir hård... Så blir det som att försöka att trycka ut en sten i ett sugrör. 
    So tur är så finns det ju bra salvor som man kan smörja med! Glad
  • lillan156
    Anonym (IBStjej) skrev 2012-05-28 14:17:45 följande:
    Hej allihop!! efter nästan 2 veckor kom det igång av sig själv igen men nu har det blivit stopp igen.. :( Men det jag åt precis innan var gurkmeja och det ska tydligen vara bra för tarmarna! Nu har jag ändrat hela min kost men mår fortfarande inte bättre på IBS fronten... men har köpt piller på apoteket mot min svullna och gasiga mage nu som faktiskt hjälper :D Dimetikon Meda hette dom om det är någon annan som också har det problemet! 

jag har hört att endel får igång magen iegnom att stå på huk å gå framåt, kanske låter knäppt men pröva! 
    Uch för att ha haft det i 2veckor. Jag hade min i 5dagar... Å det tycker jag va jobbigt...
    Så jag lider med dig att de höll i så länge. 
    Provade du blöt lagda linfrön (ska ligga över natten) å Mickrolax å Movikol någon gång?
    Tycker du att Dimetikon Meda hjälper mot svullen mage??
  • lillan156
    Anonym (IBStjej) skrev 2012-05-29 19:07:09 följande:
    aaa jag prövade båda men det fungerade inte för mig.. dimetikon meda FUNGERAR KANON!!! :D jag är så lycklig att äntligen kunna ha mina tighta jeans igen :)
    Okey! Då måste ja prova det oxå.
    De é så jobbigt tycker jag när man vill ha några snygga tajta byxor på sig,
    om man tex. skall ut på fest/kalas...
    Å så vet man att man skall äta när man kommer dig... Då blir det ju lite väl tajt för magen.
    pga. att magen svullnar så. 
    Antar att jag inte är den ända att tänka/känna så!
    Vet du va Dimetikon meda kostar? Köper man de på apoteket?
Svar på tråden Ni med förstoppnings IBS hjälp!