• Anonym

Vem ska barnet bo hos?

Vi ska separera och jag ska flytta.  Sambon ska bo kvar ett tag till, men kommer sälja huset på sikt, då han inte har råd att bo där själv.

Vi har en son som precis fyllt två, sambon säger att sonen ska stanna här, men att jag kan flytta.  Vill ju ha med mig honom, att flytta från mitt barn finns bara inte!

Vad ska jag göra?  Sonen är ju skriven här, och pappans godkännande behövs ju för att han ska kunna flytta!   

• Svar på tråden Vem ska barnet bo hos?
  • Anonym

Komma överens och dela på ansvaret om barnet?

• Anonym

Eller så stannar du kvar i huset, behåller sonen och kickar ut mannen.

• Anonym

Delad vårdnad vv?! En självklarhet för mig.

• Anonym

Finns det ingen möjlighet att bo kvar båda en tid för barnets skull? För lika lite som du vill flytta utan barnet vill ju han att barnet flyttar utan honom....

• Anonym

Vi har redan bott tillsammans i åtta månader efter att det tog slut.  Kan ju inte fortsätta i evighet att bo med mitt ex, och nu har jag fått egen lägenhet.

Bo kvar själv i huset går inte, dels har jag inte råd och dels har jag fått en lägenhet, medan sambon inte har någon än.  

Självklart ska vi ha gemensam vårdnad, men jag tycker barnet är för liten för växelvis boende.

• Anonym

Att flytta från barn finns bara inte säger du - ja kanske så pappan känner med har du tänkt på det? Varför utgår du från att det är okej för pappan att inte bo med ungen när du själv inte vill det. Vv låter bäst för ungen

• Anonym

Jag tycker inte det är för tidigt om man märker att det fungerar. Man får ju naturligtvis testa sig fram. Börja med en natt och sedan öka på osv. Det är ju lika jobbigt för både mamman och pappan...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-19 20:14:58 följande:
    Vi har redan bott tillsammans i åtta månader efter att det tog slut.  Kan ju inte fortsätta i evighet att bo med mitt ex, och nu har jag fått egen lägenhet. Bo kvar själv i huset går inte, dels har jag inte råd och dels har jag fått en lägenhet, medan sambon inte har någon än.   Självklart ska vi ha gemensam vårdnad, men jag tycker barnet är för liten för växelvis boende.

Är ungen van vid er båda så finns ingen anledning att en ska ha boendet ett tag för att sen när ungen är mindra van attt bo med den andra föräldern börja med det. Tänker man så ser man inte till ungens bästa ts
  • Anonym

Därför att vi har helt olika känslor och relation till "ungen".

Min sambo tar visserligen hand om honom i den mån att han ger honom mat och ser till att han har kläder och ren blöja på sig.  Men jag har aldrig någonsin sett någon fysisk kontakt i form av pussar, kramar eller gos från sambons sida.  Han kan resa bort en vecka med jobbet utan att blinka, saknar inte ens sonen, medan jag inte vill vara i från barnet så länge.   Han tycker att han är jobbig och har noll tålamod med honom.  Han har prwecis fyllt två, och man kan inte föränta sig att han ska veta hur man beter sig i alla situationer.

Växelis boende rekommenderas först från tre års ålder för övrigt. 

• Anonym

En allmän rekommendation är inte alltid det bästa för barnet i olika situationer.
    Vad är det som säger att ett barn from dagen den fyller 3 klarar av det bättre än ett barn som är 2? Individuellt precis som med allt annat. Jag tror på att prova och känna sig fram. Vana och övning ger färdighet varesig man är liten eller stor. Men jag förstår att det är jobbigt.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-19 20:22:54 följande:
    Därför att vi har helt olika känslor och relation till "ungen".

Min sambo tar visserligen hand om honom i den mån att han ger honom mat och ser till att han har kläder och ren blöja på sig.  Men jag har aldrig någonsin sett någon fysisk kontakt i form av pussar, kramar eller gos från sambons sida.  Han kan resa bort en vecka med jobbet utan att blinka, saknar inte ens sonen, medan jag inte vill vara i från barnet så länge.   Han tycker att han är jobbig och har noll tålamod med honom.  Han har prwecis fyllt två, och man kan inte föränta sig att han ska veta hur man beter sig i alla situationer.

Varför vill han ha sonen då?
  • Anonym

Tack för svar!

Kanske inte framgick riktigt, men är mest intresserad av vem som juridiskt har rätt att ha barnet boende hos sig.

Antar att det är den som bor kvar i huset, eftersom barnet är skriven där.

Skulle inte säga att han är en dålig pappa direkt, han kan säkert ta hand om sonen, men han har svårt för det känslomässiga. Har varit på föräldrarådgivning pga det, men det blev mest jag som gick dit och det gav därför inte särskilt mycket.     Tålamod har han inte heller, han ballar ur mer eller mindre när sonen skriker eller trotsar.
    Sonen är ett mycket krävande och känsligt barn, och varför han inte kan låta mig ta med honom vet jag inte. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-19 20:22:54 följande:
    Jag tror du har fel. Det är varannan vecka som rekommenderas först från tre år, inte växelvis. Med täta byten kan vv funka ypperligt och är inget man avråder från.
  • Anonym
    Beckah82 skrev 2012-05-19 21:55:18 följande:
    Jag tror du har fel. Jag tror växelvist rekommenderas från tidigast 3 år och då med byten var tredje dygn.
    Snicksnack. Finns ingen som skulle gå ut och rekommendera byten med bestämda antal dagar emellan. Det faller på sin egen orimlighet. Sånt anpassar man alltid för individen. Det är därför man säger TÄTA byten, men inte anger intervall.
  • Anonym
    Beckah82 skrev 2012-05-19 20:25:33 följande:
    Han är lite liten för vv-boende, ja, antagligen är han det om du känner att han är det (det är inte rekommenderat heller så tidigt).

Det bästa hade varit om barnet fick bo kvar i huset, med den som stannar kvar, men nu ska ju tydligen båda flytta från huset och då spelar det ingen roll.

Gå på samarbetssamtal hos familjerätten och gör en överenskommelse? Eller ta det via advokat och tvist om ni vill bråka? 

Vad betyder "på sikt"? (sälja huset). I nuläget låter det i alla fall som att det bästa för barnet är att han bor med pappa så han får bo kvar i sitt hem, nog jobbigt att mamma och pappa separerar. 

Vad gäller vv-boende så tänker folk alltid varannan vecka och låser sig vid det, men det finns ju andra lösningar. Byte var tredje dag tex. 
    Varför skulle det vara bäst för barnet att skiljas från sin mamma pga ett hus? Mamma är nog viktigare för en 2-åring än en pappa som inte verkar alltför intresserad.
  • Anonym
    h8him skrev 2012-05-20 01:38:20 följande:
    Hur ointresserad är den pappan som vill ha boendet för barnet? Han bör väl veta att det innebär att han har barnet hos sig.
    Alla pappor vill inte ha boendet pga intresse. En del ska bara ha det "rättvist", eller hävda sina rättigheter. Jag vet män som har sina barn enbart pga påtryckningar från föräldrar.
Svar på tråden Vem ska barnet bo hos?