• skogsvitter

Kan mina 8 månaders tvillingar ha autism?

Det där är inte autism, det tyder däremot på viss anknytningsproblematik. Autism kan inte märkas så här tidigt hos spädbarn och i synnerhet inte på de sätt du beskriver. Jag tycker du omgående ska kontakta BVC och ge dem samma "lista" som du har skrivit här, för ni behöver självklart stöd och hjälp så att ni vet hur ni ska bemöta beteendet hos dem på bästa sätt.

• skogsvitter

Vissa varningstecken kan man titta efter redan vid 18 månader:

Barnet lystrar inte till sitt namn. Barnet svarar inte på ögonkontakt i samma utsträckning som jämnåriga barn. Barnet pekar inte. Barnet leker inte enkla låtsaslekar, till exempel att låtsas att en kloss är en bil.
    Notera alltså att detta är först vid 1½ år, och inget man kan avgöra redan nu. Men om barnen vid den åldern uppvisar alla fyra tecken så kan det vara autism, behöver dock inte vara det men då kan man be om en utredning.

www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/tidiga_tecken/varningstecken_vid_18_manader/index.html
  • skogsvitter

Att de fick en så pass dålig start med kejsarsnitt och att du inte ens fick möjlighet att ha dem hos dig första natten påverkar naturligtvis anknytningen negativt! Fick ni ingen vidare hjälp senare för hur ni på ett mer aktivt sätt kunde stärka anknytningen genom att jobba extra med samspel och anknytning? Mig veterligen brukar sådan hjälp erbjudas om man haft en svår start där bebis tvingats vara ifrån sina föräldrar efter födseln.

Att ni sedan dessutom kontinuerligt fortsatt mata med bebisarna vända ifrån er eller helt utan fysisk kontakt, burit med dem vända ifrån er osv, så har ni ju bara stärkt detta ytterligare, liksom att ni uppenbarligen även lämnar till barnvakt kontinuerligt. Allt sammantaget, allt som ni gör som du skrivit, bekräftar bara den dåliga anknytningen som de började utveckla från start. Ni skulle istället behöva göra raka motsatsen, jämför vid adoption tex. I många fall behöver de nya föräldrarna isolera sig fullkomligt med bebisen/barnet för att kunna starta en trygg anknytningsprocess. Eftersom de dessutom var prematura, blev ni inte uppmuntrade till kängurumetoden? Det är också ett verktyg och ett aktivt förhållningssätt för att stärka anknytningen hos barn med den typen av svår start. Hud mot hud så mycket som möjligt osv. Är inget av detta bekant för dig? Det verkar ju som att ni istället för att med hjälp av sådana här små (och stora) hjälpmedel och detaljer bara fortsatt i samma negativa och otrygga anknytningsmönster...

Det är svårt att säga vad ni "bör göra" över ett forum utan att ni får träffa en kompetent person i verkliga livet som kan bedöma det faktiska samspelet och vad som lämpar sig för just er. Det går ju inte att säga om samsovning är vad som passar just i ert fall, det finns mycket annat man kan börja med. Det finns en uppsjö av olika samspelslekar som bebisar kan tycka om, sådant som uppmuntrar samspel utan att man behöver "tvinga sig på" som du säkert kanske upplever att du gör om ni börjar samsova. I detta läge är det ju inte den fysiska närheten som är mest relevant egentligen, utan det är hur den sker och hur du och pappan bekräftar kontakten med bebisarna.

Slutligen, om det nu är anknytningsproblematik, vilket verkar högst troligt, så är det ju inget som simpelt avhjälps med lite samsovning. Ni behöver antagligen professionell hjälp så att ni får konkreta medel för hur ni ska förändra anknytningsmönstret, detta självklart så snart som möjligt. Och det är ett mysterium för mig om det är så att ni faktiskt inte alls haft tillstymmelse till sådan kontakt tidigare, redan i samband med vistelsen på BB. Nu mellan 7-9 månaders ålder ungefär startar nästa kritiska fas i anknytningsprocessen, då utvecklingen och användningen av en trygg hamn och säker bas börjar. Det är ett ypperligt tillfälle nu, men inte om några månader, att då försöka få till en förändring till det positiva.

• skogsvitter

Tillägger bara kort, att du är med dem hela dagarna är såklart helt irrelevant. De allra flesta som utvecklar otrygg anknytning är ju med sina föräldrar. Det handlar ju inte om det, utan det handlar om det samspel som faktiskt äger rum mellan er.

• skogsvitter

Det är väldigt vanskligt att gå efter sådana "tidiga tecken" eftersom det faktiskt sällan stämmer helt enkelt. Det finns inte tillräckligt med vetenskapligt stöd för att olika former av avvikande beteende under spädbarnsåret kulle vara varningssignaler just för autism, det kan bero på väldigt mycket annat. Det man främst går på inom autism är ju också sådant som inte utvecklas hos normalutvecklade barn förrän långt senare, som tex språk och social utveckling.

Om man ser just till den här listan så ser man ju att TS bebisar redan nu utvecklat mer socialt spel och "språk" än så, men självklart är det så att en oro ska tas på allvar och kontakt med BVC tycker jag absolut att hon ska ta!

• skogsvitter
    Platinum skrev 2012-05-20 13:16:07 följande:
    Hur gammal är din dotter nu? Hur kommer det sig att hon fick anknytningsproblem, och tog det lång tid att reparera?
    Utöver det svar du redan fick från henne själv kan jag som hastigast förklara att anknytning ofta går i arv, och att det då är omedvetna beteendemönster och reaktioner som man själv inte reflekterar över men som bidrar till att en otrygg anknytning förs över till de egna barnen, om man har en sådan själv. Det finns också massor av andra faktorer, förlossningsdepressioner och liknande kan inverka negativt på anknytningen liksom en svår start vid och efter förlossningen (som det jag nämnde att du inte fick ha bebisarna hos dig i början, att amningen inte fungerade, osv osv). Man vet att det är väldigt avgörande hur de första timmarna ser ut, man vet därmed att kejsarsnitt kan öka risken eftersom det är vanligare då att mamman inte får upp bebisen till sig direkt osv. Det är ju därför man börjat med så många insatser på BB idag för att främja anknytningen, du svarade aldrig på hur detta såg ut för er? Om ni fick någon hjälp på just den punkten?

Det kan räcka med några veckor att reparera om bebisarna är så här små när man börjar arbeta med anknytningen.
  • skogsvitter
    Platinum skrev 2012-05-20 13:13:56 följande:
    Vet någon om dessa är kumulativa eller alternativa kriterier...? Ler gör dom ju, men de härmar inte ljud eller ansiktsuttryck.
    Dessa är kumulativa symptom. Det räcker inte att bara en av alla dessa passar in, då skulle typ majoriteten av alla barn ha autism
  • skogsvitter

Jag har ingen erfarenhet av tvillingar och det kan säkert ligga något i det flera redan poängterat att de får ett så pass starkt band sinsemellan, det borde ju dock rimligtvis inte hindra att en anknytning sker med föräldern. Jag tycker att du ska söka vidare kontakt, eftersom ju tidigare man får reda på om något är fel desto bättre är det naturligtvis. Vare sig det är anknytningsproblematik, NPF eller något annat. BVC brukar inte alltid vara ett så bra stöd utan rycker ofta lite på axlarna eller vet inte hur de ska bemöta familjer där barn uppvisar avvikande beteende eller utveckling. Men du kan exempelvis kontakt BUP, barnmottagningen eller som sagt soc för att få vidare hjälp.

Låter ju dock som ett mycket märkligt agerande från personalens sida på BB att inte främja vare sig amning eller anknytning, och att de gav prematurer napp ?! istället för att låta dem amma, låter ju helt vrickat. Att du sedan blev ombedd att dra ner på amningen är ju sorgligt, jag blev också ombedd att göra det då min första dotter hade svårt att gå upp i vikt i början. De påstod samma sak, att det "kräver mer energi än vad de får". Ha! Vilket bullshit. Är väldigt glad idag att jag inte lyssnade på de flesta av alla okunniga råd vi fick från dem, jag fick glädje av en lång helamning för att jag gjorde raka motsatsen till deras idiotiska råd. Började istället läsa på allt jag kunde komma över själv, eftersom det mesta vi fick höra från BVC var rena galenskaper, så blev ju tvungen att bli min egen expert

• skogsvitter
    TCB skrev 2012-05-20 21:50:05 följande:
    TS: Har en son med autism. Började misstänka redan vid ett års ålder då han inte gjorde som andra barn på öppna förskolan. Det talas om anknytningsproblematik i tråden och någon skrev att det kan finnas även om inte föräldrarna gjort något direkt fel. Jag kan inget om detta.
    Däremot känner jag till autismens historia och en idiot vid namn Bettelheim (må han brinna i helvetet) som skyllde autism på mödrarna (varför inte fäderna?) och deras "oförmåga att knyta an". Denna givetvis totalt felaktiga uppfattning påverkade tyvärr vår syn på autism så sent som på 70-talet och jag blir vansinnigt arg när jag tänker på alla kämpande föräldrar som fått höra att det är deras fel.
    Man kan ju lyckligtvis inte forska på vad som skulle krävas för att lyckas fucka upp ett normalt barn så han får autistiska drag, men det lär ju vara mer än brist på samsovning. Snarare att man har Joseph Fritzl som pappa och morfar.
    Självklart är autism inte föräldrarnas fel och det hoppas jag att ingen i modern tid fortfarande tror! Dock är tecknen många gånger snarlika mellan anknytningsproblematik och autism (som ju blir väldigt uppenbart när man läser tråden här) och förr visste man inte så mycket om vare sig det ena eller det andra. Idag tror jag nog att man ganska snabbt kan avgöra om det rör sig om ett faktiskt funktionshinder eller inte, om man har rätt kompetens.

Faktum är att typiska beteenden hos lite äldre barn med desorganiserad anknytning är näst intill identiska med många av de kriterier som gäller för autism, liksom många gånger även den undvikande formen av otrygg anknytning. Dock är det avgörande momentet just för anknytningsrelaterade beteenden att se hur barnet reagerar vid en oförutsedd separation från föräldern i en okänd miljö, eller vid andra situationer då anknytningsbeteendet normalt sett aktiveras.

Så jo, visst kan man "forska" på vad som krävs för att barn utan funktionshinder ska få "autistiska" drag (varför det just ska kallas autistiska vet jag däremot inte) det har gjorts oändligt många studier inom anknytningsteorin för att utveckla kunskapen inom denna viktiga biologiska funktion.
  • skogsvitter
    cruz skrev 2012-05-20 22:54:05 följande:

Men den forskningen som jag hört talas om när det gäller bristande anknytning och beteenden som liknar autism har gjorts på rumänska barnhemsbarn. I sådana extremfall kan jag också tänka mig att barnet får ett beteende som kan likna autism. Men att hamna på neonatalen och att bli matad med flaska utan kroppskontakt skulle kunna leda till att man utvecklar autismliknade symptom låter lite konstigt tycker jag. Min tolkning av TS är ju att hon är väldigt lyhörd och har gjort just på det sättet som har fått hennes barn nöjda, precis som normala kärleksfulla föräldrar gör. Man kan ju bara erbjuda kroppskontakt och víll barnen inte ha det så måste man ju respektera det. Skulle det verkligen kunna leda till anknytningsstörningar?

Fast nu anser ju inte jag att TS bebisar har autismliknande symptom. För det första eftersom de fortfarande är mycket små och "symptomen" är näst intill obefintliga och hårfina, och för det andra eftersom TS bebisar inte prickar in knappt något av de tidiga symptom man trots allt ändå talar om här i tråden.
  • skogsvitter

Och det finns såklart betydligt mer forskning än den på rumänska barnhemsbarn (som förövrigt inte hade någon anknytning alls, det är just därför de är så speciella eftersom normalt sett sker det alltid en anknytning i någon form). Men det är självklart väldigt svårt att uttala sig något om anknytning när man inte alls är insatt. Liksom jag inte har erfarenhet av spädbarn med autism.

• skogsvitter
    UnikFamilj skrev 2012-05-20 22:37:54 följande:
    Väldigt intressant område det här..! Har du månne några lästips om man skulle vilja fördjupa sig? Helt webbaserade då - att ta sig till ett bibliotek är inte helt enkelt när man har tre små barn med ASD... 
    När det gäller kompetens att avgöra om det är ett funktionshinder eller inte, så nej i Sverige finns inte den kompetensen ännu - inte i riktigt låg ålder. Åtminstone är den VÄLDIGT ovanlig. Här tas barn ofta inte emot för bedömning förrän ordentligt sent. Tror hellre på att man genom observation och förälder och barn skulle kunna utesluta anknytningsproblematik, fast jag tvivlar lite där också - just för att kunskapen om autism är för dålig.
    Beror på vad exakt du vill fördjupa dig inom, de olika kriterierna för otrygg/desorganiserad anknytning? Det är svårt att hitta fördjupad info på internet, eftersom det är ett väldigt brett område och varje kategori inom de olika anknytningsmönstret går väldigt djupt när man läser i litteraturen men online finns främst bara väldigt ytliga beskrivningar av de olika mönstren. Kom dock på nu att det ska finnas lite artiklar på nätet av Tor Wennerberg, han har skrivit en del böcker också inom anknytningsteorin, bland annat en bok som heter "vi är våra relationer" där han fördjupar sig ordentligt i de olika avvikelserna som skapas av anknytningsproblem. Googla på hans namn så kanske du hittar något av det du söker. Anders Broberg är en annan svensk författare som skrivit väldigt mycket om anknytningsteorin, finns en del artiklar av honom på nätet om man googlar.
  • skogsvitter
    cruz skrev 2012-05-20 23:47:46 följande:

Ja om man kan ASD och småbarn så ser man nog vad som är anknytning och vad som är ASD. De som forskar på spädbarnslabbet om syskonprojektet borde vara experterna i Sverige. Eric Zander mfl. Men små barn är svårbedömda. Om man ska ställa tidig diagnos krävs nog att man umgås flera gånger med barnet. Under sonens utredning bedömdes även anknytningen förutom ADOS och utvecklingsbedömning och enligt psykologen hade vår pojke en trygg anknytning. Hon baserade det dock endast på att han kom och sökte tröst hos mig när han var ledsen och när han blev orolig. Någon mer avancerad test än så gjordes inte på den biten.

Hur är det med anknytningsproblematik och samspel generellt? Är kontakten med andra männsikor både flyktig och distanslös för barn med anknytningsproblem? Jag tycker tex. att många barn med ASD kan söka kontakt med vem som helst (distanslösa), men att kontakten ofta är kortvarig och snart fladdrar barnet vidare till något annat som fångar intresset. Min son kan nog sätta sig i knät eller ta vem som helst i handen. Men skulle han bli rädd eller ledsen för något så skulle han komma till mig direkt.

Det går inte att säga något generellt hur barn med anknytningsproblematik är generellt eftersom det är väldigt olika beroende på vilket av alla mönster som utvecklats samt på barnets personlighet. Beteendet i den normala vardagen kan variera i en oändlighet, men det är när barnen blir rädd/orolig/ledsen som man har möjlighet att tydligast se anknytningsmönstret. Precis som för er så kan det mycket väl räcka med något så enkelt som att psykologen ser att barnet söker tröst hos föräldern vid oro. Det är ett klassiskt tryggt anknytningsbeteende, mer än så behöver ingen psykolog se när det ter sig så tydligt. Ibland kan det vara svårare att bedöma, och då kan det behövas mer ingående testsituationer osv.
Svar på tråden Kan mina 8 månaders tvillingar ha autism?