• Anonym

Efedrin

Hur får hon tag på det?

• Anonym

Finns inget att hantera vad jag kan se, du skriver själv att problem saknas.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-20 13:03:14 följande:
    Hur får hon tag på det?
  • Anonym

Ta reda på fakta och ställ henne mot väggen. Har hon en bra familj, vänner kanaske kan dem hjälpa dig att prata med henne om sitt missbruk.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-20 13:06:40 följande:
    Ta reda på fakta och ställ henne mot väggen. Har hon en bra familj, vänner kanaske kan dem hjälpa dig att prata med henne om sitt missbruk.
    Vilket missbruk?

• Anonym
    tyffing skrev 2012-05-20 13:16:01 följande:
    Hon har inte rcept på det i sverige. I spanien behövs det inte. 
    Missbruket hon har är efedrin ( centalstimulerande drog).
    Hon äter 1-2 50 mg i vecka. 
    Eftersom hon inte påverkas negativt av efedrin så är det inget missbruk. 
    Efedrin är även en mycket svag centralsimulant, inte mycket kraftigare än kaffe.
    Om hon använder det i träningssyftet och inte mår dåligt av det så finns det inget att anmärka.

• Anonym

Sedan 1 september 2005 klassificeras alla preparat som innehåller efedrin och efedraextrakt som läkemedel. Varor med sådant innehåll som inte är godkända som läkemedel är olagliga att sälja. I Sverige finns inga bantnings- eller prestationshöjande medel med efedrininnehåll godkända som läkemedel.

Biverkningar av efedrin har vid ett flertal tillfällen uppmärksammats i media, bland annat i samband med dödsfall. Läkemedelsverket har tidigare uppmärksammat på innehåll av efedrin i bantningsmedel och varnat för svåra biverkningar på hjärt-kärlsystemet till exempel som en följd av höjning av blodtrycket. Efedrin kan också ge biverkningar på det centrala nervsystemet som oro, sömnlöshet och darrningar. I Therma Power ingår också koffein. Om efedrin kombineras med andra stimulantia, som till exempel koffein, kan biverkningar uppkomma vid lägre doseringar än för efedrin enbart.

Läkemedelsverket varnar för användning av produkten Therma Power

• Anonym
    Använd sjukhus, socialstyrelsen, läkemedelsverket som källor. Här på fl finns många drog-förespråkare som inte gillar den svenska lagstiftningen och vill avkriminalisera droger.
  • Anonym

Efedrin

Efedrin används framförallt av unga kvinnor i fitness-sammanhang. Preparatet marknadsförs som ett fettförbrännande bantningsmedel i olika kosttillskott, ofta i kombination med koffein. Efedrin förekommer också i styrketräningssammanhang på grund av dess uppiggande, centralstimulerande effekt och för att definiera muskler.

Bakgrund:
    Ephedra, eller Ma Huang, kommer ursprungligen från växtriket och är ett av våra äldsta läkemedel. Preparatet finns beskrivet i kinesiska skrifter 5000 år tillbaka. Denna kinesiska växt består av efedrinalkaloider som omvandlas till efedrin i kroppen. En annan växt som kan innehålla efedrin är Sida Cordifolia. Sedan 2005 är efedrin klassat som ett läkemedel, då det har en kraftig effekt på hjärta, blodcirkulation och psyke. Efedrin finns i Sverige som verksam substans i astma- och hostmediciner samt i näsdroppar.

Kemiskt namn:

(1R,2S)-1-Fenyl-2-metylaminopropanol.

Effekter:

Efedrin är ett centralstimulerande medel som höjer blodtrycket, ökar pulsen, blockerar hunger- och sömnkänslor och höjer smärttröskeln. Efedrin leder till en övergående viktminskning, då det minskar aptiten. Läkemedlet kan ge allvarliga biverkningar i form av allvarlig hjärt- och kärlpåverkan samt psykiska biverkningar. Efedrinet kan också ha en katabol (nedbrytande) effekt, då konsekvensen av ett efedrinintag ofta gör att kroppen övertränas. Missbruk av efedrin leder till toleransutveckling och därmed högre doser för att man ska uppnå önskad effekt. Efedrin kan skapa ett beroende eftersom man vid utsättandet blir trött, hungrig och håglös och då riskerar att snabbt gå upp i vikt igen.

Biverkningar:

Påverkan av hjärta och kärl såsom högt blodtryck. Arytmier (hjärtrytmrubbningar) Skakningar, svettningar och huvudvärk. Abstinensbesvär. Psykiatriska besvär i form av ångest och psykosgenombrott. Urineringssvårigheter och potensproblem. Oro, rastlöshet och sömnsvårigheter. Hämmade tarmrörelser med trög mage och ökad gasbildning som följd. Kräkningar. Dödsfall finns dokumenterade.

Om en patient får efedrin utskrivet på recept under kontroll av läkare är det inte förenat med samma risker och biverkningar som när det missbrukas i träningssammanhang, där man tar betydligt större doser av läkemedlet.

Efedrin i kombination med andra stimulantia:
    Kosttillskott innehåller ofta kombinationen efedrin och andra stimulantia som exempelvis koffein och yohimbin med syfte att öka ämnesomsättningen i kroppen. Detta leder till att biverkningar kan uppkomma även vid låga doseringar av efedrin. Ämnena salicin (vit pilbark), synefrin och piperine (peppar) förekommer också.

Substanser som innehåller efedrin:

Ephedra, Ma Huang, Sida Cordifolia, Pseudoefedrin, Fenylpropanolamin och Epitonin.

Lagar och regler:
    Efedrin står på WADA:s dopinglista över förbjudna medel inom idrotten. Livsmedelsverket har utfärdat en varning på grund av den allvarliga hälsofaran med dessa preparat. Trots förbud förekommer det att efedrin finns tillsatt i kosttillskott och bantningsmedel som säljs via Internet och via hälsokostbutiker.

Referenser:

Miller SC.Psychiatric effects of ephedra: addiction.Am J Psychiatry. 2005 Nov;162(11):2198. Calfee R, Fadale P.Popular ergogenic drugs and supplements in young athletes.Pediatrics. 2006 Mar;117(3):e577-89. Föreskrifter om ändring i Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS 1995:9) om tillämpning av läkemedelslagen (1992:859) på vissa varor; LVFS 2005:8(2005-08-25). Libman RB, Menna BL, Gulati S. Case report: Consequences of ephedra use in an athlete.Lancet. 2005 Dec;366 Drugline 1999-12-27.
  • Anonym
    tyffing skrev 2012-05-20 13:49:30 följande:
    Jag har gogglat på dem även på FASS men desto mer information jag hittar desto osäkrare blir jag.  Funderar på att skaffa någon typ av placebo tabletter och byta för henne och säga att hon nått toleransnivå.  Problemet jag ser framför mig är hon kommer bli fet  med barn och graviditet.  Så var det med min gamla kärlek.   

Hört talas om att äta en bra kost och motionera?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-20 13:40:13 följande:
    Använd sjukhus, socialstyrelsen, läkemedelsverket som källor. Här på fl finns många drog-förespråkare som inte gillar den svenska lagstiftningen och vill avkriminalisera droger.
    Humor på hög nivå, efedrin är inte ens narkotikaklassat i och med det ligger på samma nivå som koffein.

Får du ut nått av att försöka skrämma ts?

tyffing skrev 2012-05-20 13:49:30 följande:
    Jag har gogglat på dem även på FASS men desto mer information jag hittar desto osäkrare blir jag.  Funderar på att skaffa någon typ av placebo tabletter och byta för henne och säga att hon nått toleransnivå.  Problemet jag ser framför mig är hon kommer bli fet  med barn och graviditet.  Så var det med min gamla kärlek.   
    Vad är det du blir osäker på? 
    Din flickvän använder efedrin för att hålla sin kropp i trim, du använder förmodligen koffein för att få en liten energiboost, jag antar att du skulle finna det lustigt om din flickvän hade sikter om det

• Anonym

Dödlig utgång av tabletter med detta ser jag som en rätt allvarlig bieffekt. Få henne att sluta.

• Anonym
    tyffing skrev 2012-05-20 14:17:46 följande:
    Jag dricker inte kaffe:) men samtidigt  så är väl knappas koffein i samma liga som effedrin?

Min fd hävdar dock att koffein är mycket farligt och att under graviditeten så drack hon inget kaffe.  När jag undrade över det släpade hon mig till en doktor som hade ett allvarligt samtal med mig om koffein (detta var i USA i början på 90-talet).   Han sa typ att att till alla som vill ha barn rekommenderar han inte koffein varken innan akten eller under graviditet. Jag trodde det var ett aprilskämt först, men efter sett en plansch på väggen där man hade upp farligheter med coffein, cocaine och heroin under graviditet blev jag lite tvekande.   Efter det slutade jag att dricka kaffe.
    Haha, det är fullt tillåtet att ta saker och ting till sin spets, resultatet av det blir dock inte alltid rätt.

Koffein har sina biverkningar men man behöver inte förstora upp dom. 
    Det är fullt tillåtet att bli nån form av absolutist för att alla droger har sina biverkningar men man får inse att med det beslutet så ingår man i en extremt begränsad skara.
    Dom flesta andra använder sina droger med ett syfte och mår bra av det.

Anonym skrev 2012-05-20 14:29:23 följande:
    Dödlig utgång av tabletter med detta ser jag som en rätt allvarlig bieffekt. Få henne att sluta.
    Herre gud, har du vaknat på fel sida idag?

Svar på tråden Efedrin