• Svar på tråden Vad gör jag för fel?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om din yngste son har det ganska svårt med sin impulskontroll, vilket kan ställa till med en hel del.
    barn med det här beteendet kan mycket sällan själva förklara varför de gör som de gör. Deras beteenden passerar inte den tänkande hjärnan först utan kommer bara.
    Därför hjälper det inte heller som du märkt med tillsägelser och förbud om vad man får och inte får göra. Än så länge behöver han en tydligare gränssättning än så. Du frågar om du måste punktmarkera honom hela tiden. Jag skulle vilja säga ja, men vet att det inte är möjligt. Men du vet ju när det brukar vara värst. Lämna honom inte själv med storebror då. Det är du eller pappa som ska hejda honom, inte storebror. Det är ett alldeles för stort krav på honom.
    Planera och se till att inte utsätta honom för fulla saftglas och brödkorgar för det klarar han inte ensam, precis som förmodligen en hel del andra saker.
    Hjälp honom att sätta gränser genom att hålla om honom, hålla i honom och ställa undan saker som han förstör.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Vad gör jag för fel?