• Sunningdale

Tips på vagn med lätt avtagbar liggdel/babykorg!

Obs! Bor utomlands och har lite dålig koll på terminologin - men jag hoppas ni vet vad jag menar!

Hej! Jag väntar nu fjärde barnet och vi har flyttat sedan vår dotter var bebis, och bor numera i ett hus som inte är så barnvagnsvänligt.

Precis när man kommer in finns det en pytteliten hall och sedan en lång trappa upp till själva "bostadsdelen". Lite svårt att förklara, men typiskt brittiska hus.

I alla fall. Jag tänkte att det enklaste nog kommer att vara att ha en vagn med lätt avtagbar liggdel. Så att man kan ställa chassit i hallen och sedan bära upp hela liggdelen som en "babykorg", istället för att ta upp hela vagnen eller ta ut bebisen.

Har ni tips på sådana vagnar? Där man kan lyfta av liggdelen?

/Annabelle 
    Mamma till Aristogeiton 2004 - London 2006 - Phaedra 2008
  • Svar på tråden Tips på vagn med lätt avtagbar liggdel/babykorg!
  • Lena

ja det finns sådana. Kronan tex. Annars kan du ha en sittvagn med en ligginsats som är lätt att lyfta ur och bära. Det har vi. Vi har en hårdlift, det känns säkrast.

• Helle333
    Sunningdale skrev 2012-05-20 17:56:04 följande:
    Obs! Bor utomlands och har lite dålig koll på terminologin - men jag hoppas ni vet vad jag menar!

Hej! Jag väntar nu fjärde barnet och vi har flyttat sedan vår dotter var bebis, och bor numera i ett hus som inte är så barnvagnsvänligt.

Precis när man kommer in finns det en pytteliten hall och sedan en lång trappa upp till själva "bostadsdelen". Lite svårt att förklara, men typiskt brittiska hus.

I alla fall. Jag tänkte att det enklaste nog kommer att vara att ha en vagn med lätt avtagbar liggdel. Så att man kan ställa chassit i hallen och sedan bära upp hela liggdelen som en "babykorg", istället för att ta upp hela vagnen eller ta ut bebisen.

Har ni tips på sådana vagnar? Där man kan lyfta av liggdelen?

/Annabelle 
    Vi har en Emmaljunga City Cross som vi hade hårdlift i när skruttis var mindre. Den kan man antingen knäppa fast eller ha den lös så den blir lätt att lyfta ur.
  • Mynta

Jag skulle rekommendera en vagn med hårdlift. Det vill säga, en sittvagn som fälls i plant läge och som du sedan ställer en lift i. Liftarna är gjorda för att bäras, det är sällan se "riktiga" liggkorgarna.

Vi har en Emmaljunga City Cross som vi är jättenöjda med! Emmaljunga Nitro City är samma vagn men med svängbara framhjul, kan rekommenderas även den. Båda vagnarna finns med liggkorg, hårdlift eller mjuklift som tillbehör.

• Sunningdale

Tack för svaren! 

Dock skulle jag gärna ha en vagn där hela liggdelen lyfts ut, så kan man "fälla ihop" chassit så att det inte tar så stor plats i hallen (pojkarna brukar leka där). Men jag kanske skall tänka om lite. Jag har sett en vagn precis som den jag "önskar", men missade vilket märke det var.

• Mynta

Emmaljungas liggkorgar är enkla att plocka av om man nu vill det, och sedan bara att klicka på igen. Relativt lätta är de också.

• Sunningdale

Fast nu kollade jag på Emmaljunga Nitro City och den verkar väldigt trevlig. Bor i London så det känns extra kul att ha just Emmaljunga!

• Margaux

Kolla på en Brio GO. Den liggkorgen har två "tryckknappar" på var sin sida och det är bara att klicka av och på! Sen fälls chassit enkelt ihop och hela vagnen är väldigt lätt och smidig.

• Cornellia

Teutonias fashion liggdel är lätt att knäppa lös och bära. Och den funkar ju till alla Teutonias liggdelar.

• cloudberry79
    Margaux skrev 2012-05-20 19:05:43 följande:
    Kolla på en Brio GO. Den liggkorgen har två "tryckknappar" på var sin sida och det är bara att klicka av och på! Sen fälls chassit enkelt ihop och hela vagnen är väldigt lätt och smidig.
    Har GO handtag? Det har inte Happyns liggkorg iaf. Den enda riktiga liggkorg jag sett som har handtag är faktiskt Kronan som nämnts tidigare. Önskar att vi haft kvar den, men nu blev det Brio.
    Sur, grinig och på smällen.
  • Cornellia
    cloudberry79 skrev 2012-05-20 19:19:06 följande:
    Har GO handtag? Det har inte Happyns liggkorg iaf. Den enda riktiga liggkorg jag sett som har handtag är faktiskt Kronan som nämnts tidigare. Önskar att vi haft kvar den, men nu blev det Brio.
    Cornellia skrev 2012-05-20 19:07:11 följande:
    Teutonias fashion liggdel är lätt att knäppa lös och bära. Och den funkar ju till alla Teutonias liggdelar.
    teutonias fashion liggdel har ett bärhandtag i suffletten.
  • tahira

Bugaboo Cameleon har väl avtagbar liggkorg med handtag? Eller minns jag fel?

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • evil eye

Urban Jungle har en hårdlift som man bara tar loss och bär i väg. Världens bästa vagn om du frågar mig!

• RocketQueen
    tahira skrev 2012-05-20 19:23:23 följande:
    Bugaboo Cameleon har väl avtagbar liggkorg med handtag? Eller minns jag fel?
    Du minns helt rätt, Enkel att knäppa loss och bära med sig och sen kan man bara fälla ihop chassit, det är min rekommendation till TS, dessutom är den ju toppen att ha i en storstad.
  • Margaux
    cloudberry79 skrev 2012-05-20 19:19:06 följande:
    Visst har den det.... I tyg iofs som man kan gömma i korgen med kardborrband!
  • Höghus

Skulle oxå säga Bugaboo Cam. Bara att knäppa loss och bära med.

Svar på tråden Tips på vagn med lätt avtagbar liggdel/babykorg!