Inlägg från: Anonym (fd behandlingsas) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fd behandlingsas)

Behandlingshem

Det finns en del bra behandlingshem även inom Hassela även om de är få.
    Det finns mkt olika behandlingsalternativ och ni ska undersöka så mkt ni kan innan ni tar något beslut, rykten finns det alltid lyssna på dem ni tror på var källkritiska. Våga ställa krav på soc ta reda på vad lagen säger om era rättigheter och socialens skyldigheter.

Oavsett om det är heroin eller hasch han röker så har ni ju ansett att problemet är så pass stort att han behöver vård och då ska han såklart få detta också.

Hasch kan vara nog så skadligt.

Lycka till. 

Anonym skrev 2012-05-22 16:29:24 följande:
    Skickar man sitt barn på behandlingshem i förebyggande syfte så är man inte riktigt klar i huvudet eller så baserar man sitt beslut på propaganda.
    Det i alla fall intrycket jag får när ts skriver att han är ingen storrökare, tolkar det som han har blivit påkommen med cannabis och ts har överreagerat med råge.
    Med sådana förutsättningar så är tyvärr risken stor att ts förstör sitt barn rakt av.
    Sätter man sitt barn som inte har några problem på hassela så kommer han i kontakt med riktiga problemungar, inkompetent personal och definitivt långt värre droger än det han blir just nu bestraffat för.

Ett otroligt dåligt och rent av farligt råd som är baserat på det lilla TS skriver. Helt otroligt illa att vara så kategorisk utan att veta mer om saken än vad du beskrivit ovan TS. Har ni beslutat att det är behandling som gäller och tom soc gått med på detta så finns det en allvarlig problembild, soc brukar inte gå med på behandlingshem annars. Soc försöker ofta i det längsta erbjuda "vård i hemmet" för det är billigare.

Hm undrar vem som försöker sprida propaganda här och dessutom påstår att TS inte är "klar i huvudet" Sånt språkbruk hör inte hemma i detta forum man ska vissa respekt för andra speciellt för TS.

TS vänd dig till beroendelinjen http://www.beroendelinjen.se/anhorig.html och fråga dem om det finns någon stödgrupp för föräldrar med missbrukande barn/ungdomar i din ort där kan du få kontakt med andra i samma situation som du.
    Anonym skrev 2012-05-24 08:58:51 följande:
    Då måste jag omformulera mig, jag upprepar inte rykten utan tar exempel jag själv har bevittnat.

Ja det finns ungar som har genomgått det värsta sveket som finns och ha blivit övergivna av sina föräldrar för att dom har rökt cannabis.
    Det finns föräldrar som tror endast det värsta och agerar därefter, i deras ögon är behandlingshem en nödvändighet om ens barn så kallat knarkar.
    Sen att det i regel inte finns andra problem än dom man skapar med överreaktioner verkar såna föräldrar missa helt.
    Att våra barn aldrig kommer lyda oss blint och kommer ta egna beslut vi inte alltid håller med i tonåren är en annan detalj som inte kommer fram till vissa. 
    Jag har träffat hundratals ungdomar i olika yrken, lärare, behandlingsass, polis mm jag har aldrig sett vad du beskriver, en förälder som överreagerar så till den grad för ett eller några få misstag av barnet/ungdomen. Däremot har jag sett massvis med föräldrar som blundar för problemen och säger "inte min Kalle inte" De frågar sina barn "Kalle inte har du tagit narkotika?" såklart blir svaret det förväntade "NEEJ ALDRIG"

Att det skulle vara massvis med barn som fått sina liv förstörda för att föräldrar överreagerar och skickar dem till behandlingshem har jag aldrig sett kanske förekommer det men valigt nej knappast. Därmed inte sagt att en del behandlingshem inte är rena knarkskolorna med personal som har sexuellt umgänge med barnen, tyvärr är de så. Jag har till och med sett hur personalen tog med barn till Danmark och rökte på!! En gifte sig dessutom med en intagen ungdom och sålde henne till andra män mot betalning.

Fakta är dock att massvis med barn som svikna av sina missbrukande föräldrar detta är ett vanligt problem och det är många många barn som lever med missbrukande föräldrar och blir drabbade pga detta fysiskt och psykiskt.
Svar på tråden Behandlingshem