• Jäännie

Tips att tänka på vid kökköp

Nu har vi kavlat upp ärmarna och ska ta tag i vårt kök från 40 talet som behöver slängas ut, alla vitvaror bytas, så det blir dyrt men jag skulle vilja ha tips från några som nyligen köpt hus om vad som varit bra/dåligt med deras leverantör eller andr tips som kan vara bra att tänka på...

• Svar på tråden Tips att tänka på vid kökköp
  • Lycka77

Har inte så mycket tips att komma med, men vi har just rivit ur vårt, så jag skulle själv behöva några

• cornelia2

Ska ni renovera själva eller ska ni leja bort projektet?
    Ska man göra det själv krävas ett rejät kom i håg block. Låter man ett köksföretag eller en arkitekt planera och projektleda bygget blir det betydligt mindre att hålla reda på. Jag ritar ca. 1-1 1/2 kök i månaden åt kunder och kan säkert komma med lite tips.

• Miss W

Vi håller på att bygga och vi har köpt vårt kök på IKEA, billigt och snyggt. Samma stommar som de dyra märkena. De har en köksplannerare som du kan ladda ner på deras hemsida.

• Miss W

Vi håller på att bygga och vi har köpt vårt kök på IKEA, billigt och snyggt. Samma stommar som de dyra märkena. De har en köksplannerare som du kan ladda ner på deras hemsida.

• Jäännie

Vi har varit och besökt HTH kök, ska besöka Marbodal och Ballingslöv också. Vi hade tänkt att göra så mycket som möjligt själv. Varför jag inte känner för IKEA är för att rummet är gammalt med lite speciella mått, och vi har pusslat på i Ikea home planner men det blir aldrig riktigt bra eftersom Ikea har begränsat utbud när det gäller mått.

Vi kommer med andra ord få hjälp att rita upp det så att det passar men jag tänkte mest kolla ifall det fanns några saker som folk riktigt är nöjd med när de planerade sitt kök, eller inte alls vart nöjd med... materialval etc...

• Leos mor

Tips: Hör er för med företag som har utställningskök...de kanske skall byta ut dom? Vilket betyder billigare priser för ett komplett kök MED vitvaror!

• Drutten80

Har själv ett Marbodalkök, är mycket nöjd, ett superkök. Angående vitvaror, kanske ett fjantigt i-landsproblem men satsa på kyl och frys som inte låter! När det gäller spis vill jag tipsa om induktionshäll, suveränt, snabb, enkel att hålla ren och glömmer du plattan som jag behöver du inte oroa dig, den stänger av sig själv och plattorna blir inte varma så man bränner sig på dem, bra för alla med barn. När det gäller ugn är ett hett tips att ha den i ståhöjd, mkt smidigt och enkelt. Det var de tips jag har för tillfället...

• Gustie

Något jag har tänkt på är diskmaskinen, den borde man ju ha i ståhöjd också...ändå nämns den inte så ofta som ugnen t ex...
    Men när jag tömmer diskmaskinen så tar det ju längre tid än det jag tar ut ur ugnen..så egentligen borde man ha den på en bekväm höjd...

• Drutten80

Gustie, sant om diskmaskinen, men går det?

• Lycka77

Vi kommer att hissa upp diskmaskinen, det går ju inte att få upp den i ståhöjd för då bli ju överkorgen för högt upp men iallafall så man inte behöver böja sig ned till golvet.

• Idun

Vi har ett Marbodal kök som vi är jättenöjda med. Nu har vi inte själva haft så mycket kontakt med Marbodal eftersom vi köpte en nyproducerad lägenhet så JM stod för alla kontakter. Men köket är fint och känns gediget!

Vi satsade också på en electrolux ugn med två ugnar, en liten och en stor. Det är jättepraktiskt! Den lilla går jättesnabbt att värma upp och man kan använda båda om man vill göra typ kyckling och klyftpotatis.

• FruCissy

Mitt tips är att prata med fler tillverkare och få dom att rita erat kök och ge offert. Det är bra med olika synvinklar på köket. Sen kan man ta lite här och lite där och få ett kanonkök.

Sen är mitt tips att ha plastmatta på golvet. Inte så hårt att stå på, lätt att städa, och sen när barnet slutat spilla, kan man byta. Är tacksam för att golvläggaren gav mig det tipset när vi gjorde om vårt kök, har underlättat oeherhört.

Våga tänk påd et praktiska framför det snygga.

• Jäännie

Tack för alla goa råd... det var en del som jag direkt tänkte ha i bakhuvudet när jag träffa nästa leverantör...

• Skruttmamma

Visst är det så med induktionshäll att man måste ha speciella grytor?

• Champagne

Köp en avfrostningsfri frys... Det är hur skönt som helst att slippa tömma frysen och slabba med iskallt vatten.

En diskmedelspump hade jag inte klarat mig utan, mycket smidigt och praktiskt, inga fula flaskor som står framme och dräller.

Om du köper kylskåp och frysskåp som ska öppnas åt samma håll, kolla hur det blir med handtagen. Vi köpte Miele och vi kan inte öppna kylskåpet fullt ut för då blir det en buckla av frysskåpets handtag i kylskåpsdörren.

Och så en sak till: utdragsförvaring!!! Helt enkelt det smidigaste i ett kök!

• Lisa T

Vårat 8 år gamla Marboldalskök är vi nöjda med, men här är ändå några tips som vi lärt oss den hårda vägen:

Fullhöjd på skåp! Jag uppskattar verkligen att man slipper damma av prylar som ligger på skåpen eller ens bara själva hyllan.

Så släta luckor som möjligt! Infräsningar, eller vad de nu heter, är visserligen snygga, men efter ett tag samlar de smuts som är svårt att få bort. Inte så kul att skrubba vinklar och försänkningar med tandborste m m.

Klinker och fogar, särskilt ljusa = usch! Har bytt till plastmatta. Puh!

Investera i rejäla diskhon. Vi har en i standardmått med en pluttig bredvid, och det räcker inte på långa vägar. En diskmaskin löser inte alla problem.

Svar på tråden Tips att tänka på vid kökköp