• Febreg

MacBook Pro Eller Mac book Air?

Vill främst ha min dator till att kolla mejl, fb, titta på film, lägga in bilder & musik.

Vilken är bäst Pro eller Air?

Vad finns det för nackdelar & fördelar med båda?

• Svar på tråden MacBook Pro Eller Mac book Air?
  • kackerlackan

Undar samma. Vet bara att Air är snyggast ;)

• Pirum

Det är ju klassiska frågan vilka program du ska köra osv. Pro:n har mer kapacitet men för det du nämner gissar jag att du klarar dig fint med en Air. Ska du kånka runt på den så kan jag dingla med lockbetet ca 1 kg:s vikt och att den går ner i en liten handväska. ;)

Jag gör det du gör plus ordbehandlar och jag tycker Air räcker gott och väl.

Om man ska kolla DVD behöver man köpa en extern läsare.

Batteritid och lagringsutrymme är två faktorer att jämföra, både mellan Pro och Air och mellan stora och lilla Air (och lilla Air med mer minne).  

• Pirum

Du kan också fundera på om du klarar dig med en padda (med externt tangentbord om du ska skriva ngt längre dokument). Det blir ju betydligt billigare. 

• RocketQueen

Jag funderar lite på samma, känns som att Air borde räcka för mig eftersom jag främst "hobby"surfar eller vad man ska säga. Jag vet att det inte finns nån CD/DVD på Airen men finns det minneskortsläsare eller behöver man köpa det externt också? Var också lite inne på en padda istället men vill gärna kunna ha e-leg och kunna ladda ner lite filmer och sånt. Sorry att jag lånade din tråd ts!

• Febreg

Visste inte att man behövde en extern läsare för att kolla på DVD, vad ligger priset på en sån ungefär?

Airen ligger ju redan högre i pris, & om man då måste köpa till en sån, kanske det är värt att köpa Pro istället.

• Pirum
    RocketQueen skrev 2012-05-20 19:24:54 följande:
    Jag funderar lite på samma, känns som att Air borde räcka för mig eftersom jag främst "hobby"surfar eller vad man ska säga. Jag vet att det inte finns nån CD/DVD på Airen men finns det minneskortsläsare eller behöver man köpa det externt också? Var också lite inne på en padda istället men vill gärna kunna ha e-leg och kunna ladda ner lite filmer och sånt. Sorry att jag lånade din tråd ts!
    Ingen minneskortläsare heller. Överlag, om man brukar koppla in mycket pryttlar till datorn så ska man kolla att portarna på air räcker till. 

Vad gäller dvd/cd så behöver man ju inte köpa applegrejer. Har en rosa no-name variant som funkar kanoners till. Men det är ju något att tänka på ifall man behöver ha en sån med sig, att det tar extra plats i väskan.  

www.99.se är ett aningen nördigt men väldigt informativt forum där speciellt frågan air vs pro har diskuterats från förmodligen alla tänkbara vinklar.  
  • Pirum

Ska man vara krass så är den enda fördelen med air att den är mindre och lättare. Om man inte tycker pro:n är för stor eller tung så är det lika bra att köpa en sån. 

För mig som pluggar och redan har ett par kilo kurslitteratur i väskan gör ett kilo mindre dator att jag kan ta med mig ett par böcker till.  Och att den är liten gör att jag slipper springa runt med sportig ryggsäck och kan använda snygg handväska i stället. 

• Febreg
    Pirum skrev 2012-05-20 21:32:14 följande:
    Ingen minneskortläsare heller. Överlag, om man brukar koppla in mycket pryttlar till datorn så ska man kolla att portarna på air räcker till. 

Vad gäller dvd/cd så behöver man ju inte köpa applegrejer. Har en rosa no-name variant som funkar kanoners till. Men det är ju något att tänka på ifall man behöver ha en sån med sig, att det tar extra plats i väskan.  

www.99.se är ett aningen nördigt men väldigt informativt forum där speciellt frågan air vs pro har diskuterats från förmodligen alla tänkbara vinklar.  
    tack för svaret :)
    gud så svårt det är att välja!
    gillar verkligen airen...men ändå tvekar jag
  • Rebus

Svårt val tycker jag med!  Vilken valde du?  Är du nöjd?

• Powderpuff

FIck följande sammanfattat för mig när jag köpte min... 

Pro - För den som kanske spelar och kollar på film.

Air - För den som vill att det ska gå så snabbt som möjligt och som jobbar med fin-lir.

Jag köpte en pro eftersom jag ville ha rom-läsaren i datorn och mest använder datorn till surf mm. (den är inte långsam för det, verkligen inte)
    Visst kollar jag på film/play men brukar då istället koppla in den i tv:n. Dock med ljudet på datorn för det är bättre...

Hoppas du hittar de du söker. Jag är grymt nöjd med min!! 

• SweetNilam

Är superdupermeganöjd med min Air. Den är mkt snabbare än Pro, sambon min köpte Pro och jag Air och han förundras hela tiden över hur snabb min verkligen är. Iofs har han en del kraftfulla program installerade, men ändå. Vi har ju haft dem ett tag och det är först då en märker skillnaderna. I affären, utan minsta ansträngande program installerade, är de nästan lika snabba... Och det är så himla behändigt att bara stoppa ned airen i sitt fodral och slänga med den i väskan när en ska iväg till skola och jobb. Den märks knappt och då har jag ändå 13". Vikten, eller brist på vikt är ju också en klar fördel.

Har aldrig upplevt bristen på DVD som ett problem. Vid installerandet av Office för Mac så körde jag skivan i en annan dator och bara använde funktionen för fjärrläsare. Minns dock inte vad den heter. Men jag kan köra skivor i Pro;n eller vår stationära PC och få upp innehållet på min Air- trådlöst! 

Lööv it! 

• Rebus

Tack för svar!

Vad bra att det finns minneskortsläsare i 13" Air!

Har hört att den (Air) har bättre skärm (högre upplösning?) och är snabbare än PRO. 

Men den har väl samtidigt bara lite minne? Jag är inte så bra på detta.. Jag undrar om någon vet hur många bilder  man ungefär kan lägga in på Air resp.Pro?

Låter bra med trådlös överföring SweetNiliam! Undrar vad det heter? 

• SweetNilam
    Rebus skrev 2012-09-06 20:40:16 följande:
    Tack för svar!

Vad bra att det finns minneskortsläsare i 13" Air!

Har hört att den (Air) har bättre skärm (högre upplösning?) och är snabbare än PRO. 

Men den har väl samtidigt bara lite minne? Jag är inte så bra på detta.. Jag undrar om någon vet hur många bilder  man ungefär kan lägga in på Air resp.Pro?

Låter bra med trådlös överföring SweetNiliam! Undrar vad det heter? 
    Asså, jag har stora Airen (2011 års modell) 256 gb och du får in sjuuukt mkt bilder på den. De bilder jag har nu tar ingen plats alls- jämfört med filmer och serier, vilket just nu tar all min plats, men det är självvalt. Datorn säger att jag just nu har lite mer än 3000 bilder, och de tar 15 gb, så ingenting helt enkelt. Sambon har 10'000 bilder och de tar 42 gb. Så, jo. Du får in himsket mkt bilder (men tänk på att ALLTID ha backup på bilderna, oavsett hur stor hårddisk du har. Vi har tre olika backup system...)

Jobbigt är att skärmen är svår att göra ren, då det är en LED-skärm och det blir lätt "touchmäken" och framför allt då en stänger datorn, för skärmen ligger "kloss mot" tangenterna som ju lätt får fett på sig. Så skärmen blir rätt sketen rätt fort och jag har haft svårt att få den helt ren från alla fettfläckar. har inte hittat det optimala sättet än. Detta skiljer från Pro som har glasskärm, dvs lättare att få ren. 

Till PC måste ett program laddas ned- om du ska ha skivan i en PC-, men ingår i OS X. Det heter kort och gott- fjärrskiva och ligger förinstallerat på Findern.  
  • Dr Mupp

Jag är student (och pendlar) valde Pro 13" och jag är supernöjd. Jag har litteraturen på både datorn och paddan, så jag släpar inga böcker. Pro:n går in i min lilla XO 20 väska (barnryggsäck, snott en av barnens avlagda). har bara ett neoprenskydd till den. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • IsDimma
    Rebus skrev 2012-09-06 20:40:16 följande:
    Tack för svar! Vad bra att det finns minneskortsläsare i 13" Air! Har hört att den (Air) har bättre skärm (högre upplösning?) och är snabbare än PRO.  Men den har väl samtidigt bara lite minne? Jag är inte så bra på detta.. Jag undrar om någon vet hur många bilder  man ungefär kan lägga in på Air resp.Pro? Låter bra med trådlös överföring SweetNiliam! Undrar vad det heter? 

Iaf på Apples hemsida kan du designa din egen Air eller prooch stoppa ner det du vill ha - inte riktigt allt men fullt okej för någon som inte kan så mycket om datorer och litar på att företaget fixar resten och lämnar den färdig
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden MacBook Pro Eller Mac book Air?