• JASS

Har du syskon som sover i samma rum?

Hej!

Vi har en treåring och en liten som snart är ett.

Målet är att de ska dela rum. Som det är nu somnar de vid olika tider och i alla fall den lilla vaknar ett par gånger varje natt- och somnar inte alltid om tyst och lugnt...

Hur får man dem att sova gott?
    Hur gör ni med läggningsrutiner?
    Hur gör ni på nätterna om de väcker varandra?

Mycket tacksam för tips och råd!

• Svar på tråden Har du syskon som sover i samma rum?
  • MHM

Jag har alla tre barn i samma rum. 9 månader, 2 år och 4 år gamla,
    Dom två stora går och lägger sig samtidigt vanligtvis.  Böcker och sånt innan nattning tar vi i vardagsrummet. Ifall någon av dom velat lägga sig tidigare, stör man inte med tända lampor eller så.

Minsta ammar jag till söms i vardagsrummet när dom stora somnat, och lägger sedan honom i sin säng. Han vaknar ofta på natten men dom andra störs inte alls av det. Dom gånger dom stora vaknar och ropar/gråter har dom inte väckt varandra heller. 

• lövet2

När vår yngsta var 2 år, så flyttade hon ut ur sovrummet och in till storebror, som då var 7 år. I början var hon väldigt kvällspigg, så då fick först storebror lägga sig och somna. Sedan fick den lilla somna i famnen framför TV:n innan vi bar in henne i sängen. Hon vaknade oftast på natten, och då tassade hon bara in till sovrummet och kröp upp i dubbelsängen. Storebror stördes aldrig av det.
    Senare blev den lilla mer normal i sina sovtider, och då fick hon lägga sig först med saga och allt det där. När storebror lade sig, så sov redan lillasyster och stördes inte av att brorsan smög in och låg och läste en stund.

• Ankissen

Nu sover min tre- och sexåring i olika rum men de delade till för ett halvår sen. Det gick jättebra. Elliot, den stora vaknade aldrig av syrran och även om vi lade dem olika tillfällen var det ingen av dem som vaknade. Drömnatten var när Ella (den lilla) låg och hostade så dant att hon kräktes, men inte vaknade storebror för det. På morgnarna hände det att de väckte varann, men det var bara bra för då lekte de en stund med varann innan de väckte oss... ;)

Anledningen till att de inte delar längre är att vi råkade fynda en loftsäng lite tidigare än vi tänkt och ställde den i barnens lekrum och där sover nu Elliot. Annars hade de nog delat sovrummet ett tag till. Nu i sommar ska rummet Ella sover i börja innehålla lite leksaker med, för som det är nu leker båda i Elliots rum. 

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Izela

Mina 2 delar rum. Ena är 3 och den andra är 20 mån. Dom lägger sig samtidigt men det tar lång tid med nattning just nu. Ikväll la vi dom 7 och dom somnade ca 21:30. Det är lek och bus och tjafs och dom trissar upp varandra. Under natten är det inga problem, lilla tjejen vaknar ca 1-2 gånger men väcker inte syrran och vice versa.
    När dom ska sova får lilla välling och stora vatten eller mjölk i flaska. Vi tittar i en bok o sen är det "natti"
    Hade det inte varit för att vi bor så trångt hade jag hellre haft dom i var sitt rum i nuläget. Funkade dock jätte bra när lilla hade spjälsäng o då inte kom nån stans:)

• eliten

Jag har en 1åring och en 3åring som delar, de lägger sej samtidigt vid 19, den lilla dricker sin säng medan vi läser för den stora, sedan säger vi god natt och går ut.
    Vi bor stort och de kan ha varsitt rum men jag tycker det är lättast att natta dem tillsammans och de verkar trygga av att inte behöva sova ensamma.
    De kan vara spring på nätterna i perioder men den andra sover gott och vaknar inte av det..

• Louwa

Mina söner på 2 respektive snart 1 år delar rum och det har gått jättebra. Storebror lägger sig ofta först, sen får lillebror välling i vardagsrummet och lyfts in till sin säng. Vår stora är extremt svår väckt. Lillebror kan stå och skrika men han sover sig i princip alltid igenom det. De få gånger båda har vaknat och varit ledsna har storebror fått hoppa in i vår säng och lillebror har vi vaggat till sömns igen i deras sovrum.

Liam 100212 ♥ Elliot 110525 ♥ Micro bf 130111
  • Snöfrun

Mina, idag 1,5 och 3,5 år gamla, började sova bättre och var mindre lättstörda/lättväckta på natten när de började sova i samma rum. Den lilla flyttade in från vårt sovrum till den storas rum vid 7 månader. De väcker inte vandra trots att de ibland vaknar på natten och skriker eller ropar på oss.

• JASS

Tackar för alla svar!

Nu har jag provat ha dem i samma rum och stora vaknar inte av lillas bök på natten. Lilla somnar före stora och jag gissar att det kommer att funka att söva stora med bok och allt i deras rum (har inte testat än) annars får det bli vardagsrummet. Stora får komma in till oss om han vaknar på natten. Än så länge har lilla spjälsäng, men sedan får vi se hur det blir med springet.... 

Vi siktar på att de så småningom ska sova i våningssäng, som är bred nere (120 cm) och smal uppe (90 cm).

Hur gammal ska ett barn vara för att sova uppe i en våningssäng tycker ni?
    Är det bättre att söva båda nere? Kanske skavfötters?
    Vi har inte plats med två sängar.

Vad har ni före erfarenheter?

• skogsvitter

Vår äldsta började sova i våningssäng när hon var tre, då fick lillan sova under och det har gått alldeles utmärkt! Vi har gjort så att båda har suttit i den övre delen och så har vi stått intill och läst saga/sjungit med dem där. Sedan har stora krupit ner under täcket och vi har pussat godnatt, vi lägger lillasyster nere i sin säng och släcker lampan, sedan ligger någon av oss kvar där hos lillan tills hon somnat.

• skogsvitter

Tycker detta fungerar väldigt bra, vi nattar dem alltså tillsammans. I enstaka fall har vi lagt lillan tidigare men oftast lägger vi dem samma tid.

Svar på tråden Har du syskon som sover i samma rum?