Uppsagd fr provanställning men vill inte ange officiell orsak
Jag har precis blivit uppsagd från min provanställning.
Vid ett par tillfällen tidigare har jag haft samtal med min chef som påpekat att det anses att jag varit borta mycket för vård av barn (totalt 2½ delat på tre tillfällen under jan-april).
Vid vårt senaste samtal fick jag veta att det fanns en risk att jag inte skulle bli fast anställd.
En annan orsak som nämndes var att jag inte riktigt leveraret i den position jag anställdes för. Min chef var dock helt överens med mig om att jag inte fått förutsättningar för detta då jag tilldelats andra arbetsuppgifter sedan dag 1. När ytterligare personer anställts har jag kunnat börja jobba med "det jag ska" och sedan dess har allt rullat på precis som det var tänkt.
Förra veckan fick jag beskedet att jag blir uppsagd.. pg av arbetsbrist. Detta vill dom dock inte skriva på min uppsägning. Där står det bara att jag är uppsagd (punkt).
Tre personer har anställts efter mig, varav en anställdes i fredags - två dagar efter jag blivit uppsagd pg av arbetsbrist ??
Vi har inte exakt samma arbetsuppgifter men jag utför även dessa arbetsupgifter vid sjukdom osv.
Får arbetsgivaren göra så här?