• myvoice

Uppsagd fr provanställning men vill inte ange officiell orsak

Jag har precis blivit uppsagd från min provanställning.
    Vid ett par tillfällen tidigare har jag haft samtal med min chef som påpekat att det anses att jag varit borta mycket för vård av barn (totalt 2½ delat på tre tillfällen under jan-april).
    Vid vårt senaste samtal fick jag veta att det fanns en risk att jag inte skulle bli fast anställd.
    En annan orsak som nämndes var att jag inte riktigt leveraret i den position jag anställdes för. Min chef var dock helt överens med mig om att jag inte fått förutsättningar för detta då jag tilldelats andra arbetsuppgifter sedan dag 1. När ytterligare personer anställts har jag kunnat börja jobba med "det jag ska" och sedan dess har allt rullat på precis som det var tänkt.

Förra veckan fick jag beskedet att jag blir uppsagd.. pg av arbetsbrist. Detta vill dom dock inte skriva på min uppsägning. Där står det bara att jag är uppsagd (punkt).
    Tre personer har anställts efter mig, varav en anställdes i fredags - två dagar efter jag blivit uppsagd pg av arbetsbrist ??
    Vi har inte exakt samma arbetsuppgifter men jag utför även dessa arbetsupgifter vid sjukdom osv.

Får arbetsgivaren göra så här?

• Svar på tråden Uppsagd fr provanställning men vill inte ange officiell orsak
  • Lena

Under provanställning behövs ingen orsak. Tror dock inte de får ljuga men det är svårt att bevisa.

• Seven Costanza

Ja. De behöver inte ange skäl alls, och det är inte ens officiellt en uppsägning utan bara en notifiering om att provanställningen inte kommer att övergå i tillsvidare. Såvida de gjort detta minst två veckor innan provanställningen skulle uppgöra så finns det inget du kan göra.

"En provanställning är en anställning som efter prövotiden ska övergå i en tillsvidareanställning.  Om du har en provanställning får den vara i högst sex månader. En provanställning kan avbrytas när som helst under prövotiden utan att något särskilt skäl behöver anges.

En arbetsgivare, som avser att avbryta en provanställning i förtid eller avsluta provanställningen utan att den övergår i en tillsvidareanställning, ska lämna besked om detta till arbetstagaren minst två veckor i förväg. Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats kan andra regler gälla. "

Från fackförbundet Unionens hemsida:
    http://www.unionen.se/Templates/Article____28930.aspx

• myvoice
    Lena skrev 2012-05-20 22:43:41 följande:
    Under provanställning behövs ingen orsak. Tror dock inte de får ljuga men det är svårt att bevisa.
    Jag vet att det egentligen inte behövs någon orsak och hade dom inte gett mig en så hade det ju inte varit några problem.
    Men nu har dom ju varnat mig innan pg av vård av barn och nu känns det som att dom skyller på arbetsbrist, men vill inte stå för det, pg av att dom inte får säga upp någon för vab.
  • myvoice
    Seven Costanza skrev 2012-05-20 22:44:34 följande:
    Ja. De behöver inte ange skäl alls, och det är inte ens officiellt en uppsägning utan bara en notifiering om att provanställningen inte kommer att övergå i tillsvidare. Såvida de gjort detta minst två veckor innan provanställningen skulle uppgöra så finns det inget du kan göra.

"En provanställning är en anställning som efter prövotiden ska övergå i en tillsvidareanställning.  Om du har en provanställning får den vara i högst sex månader. En provanställning kan avbrytas när som helst under prövotiden utan att något särskilt skäl behöver anges.

En arbetsgivare, som avser att avbryta en provanställning i förtid eller avsluta provanställningen utan att den övergår i en tillsvidareanställning, ska lämna besked om detta till arbetstagaren minst två veckor i förväg. Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats kan andra regler gälla. "

Från fackförbundet Unionens hemsida:
    www.unionen.se/Templates/Article____28930.asp...
    Men nu är det ju så att dom faktiskt angett en anledning. En anledning dom inte vill stå för på papper.
    Hade dom inte sagt något från början utan bara sagt "tack och hej" så hade jag inte kunnat protestera, det förstår jag.
  • MikNis

Varför levererade du inte det som de förväntade?
    Jag menar du fick trots allt en tillsägelse och då har man möjlighet att rätta till evt felaktikheter.

• Lena

MikNis: menar du att man ska köra iväg barnet sjukt till dagis? Arbetsgivare som klagar på några dagar VAB är inget att ha!

• MikNis
    Lena skrev 2012-05-21 09:59:12 följande:
    MikNis: menar du att man ska köra iväg barnet sjukt till dagis? Arbetsgivare som klagar på några dagar VAB är inget att ha!
    Det kan också vara så att TS arbetsförmåga inte har motsvarat arbetsgivarens förväntningar.

Detta oavsett VAB eller ej  
  • myvoice
    MikNis skrev 2012-05-21 08:50:34 följande:
    Varför levererade du inte det som de förväntade? Jag menar du fick trots allt en tillsägelse och då har man möjlighet att rätta till evt felaktikheter.  

Jag hade ingen möjlighet att göra det jag anställdes för eftersom jag fick andra arbetsuppgifter. Sedan en annan person anställts för dessa har jag kunnat göra "mitt" och sedan dess har allt varit bra på den fronten. Mitt barn har inte varit sjukt mer heller.
  • kajsaa

Antagligen är dom helt enkelt inte nöjd med dig och din arbetsinsats, kanske inte i de "andra" uppgifterna du gör än du är anställd för heller!

• kajsaa

Det du kan höra är att be dem skriva ett omdöme om
    Dig som du kan använda vid nästa arbetsintervju, där kan du ju få svart på vitt vad de tycker om dig. Alla passar inte för alla arbeten. Lycka till i framtiden!

Svar på tråden Uppsagd fr provanställning men vill inte ange officiell orsak