• Callina

Hjälp - glömt koden till resväskan

Det är inte sant, åker tisdag morgon och gick ned och hämtade resväskan för att börja packa så smått och inser att det är helt blankt i huvudet!
    Efter ytterligare lite funderande vet jag att någon annan än jag ändrat koden på väskan förrförra året men kommer inte ihåg vem jag lånade ut den till.
    Så nu står jag här med en väska jag inte får upp eftersom jag inte vet koden.
    Ska enda alternativet verkligen vara att köpa en ny?
    Ja eller försöka låna en då i första hand. Blir så irriterad och less på mig själv.
    Har givetvis provat barnens föd.nr, mitt eget osv. Bankomatkoder och sånt jag kan komma på, den är enbart 3 siffror.

Tips?

• Svar på tråden Hjälp - glömt koden till resväskan
  • Pallas

Gå igenom alla kombinationer, Det tar en stund, men det är billigare än att köpa en ny väska. Som mest brukar det bara 9999 kombinationer. I snitt måste du testa 5000 kombinationer om det är fyra siffror. Är det tre siffror måste du testa i snitt 500 kombinationer.

• Lajkie

Inga minnen alls på vem som lånade den? Syskon? Förälder?

• Callina
    Pallas skrev 2012-05-20 23:43:54 följande:
    Gå igenom alla kombinationer, Det tar en stund, men det är billigare än att köpa en ny väska. Som mest brukar det bara 9999 kombinationer. I snitt måste du testa 5000 kombinationer om det är fyra siffror. Är det tre siffror måste du testa i snitt 500 kombinationer.
    Tror inte ens jag skulle hinna det faktiskt.  Fast jag har gått igenom bra många redan iofs - fast inte systematiskt.
  • Callina
    Lajkie skrev 2012-05-20 23:45:06 följande:
    Inga minnen alls på vem som lånade den? Syskon? Förälder?
    En person som lånat den har lämnat några alternativ koder som inte funkar. Men gissningen är på mitt ex som dessvärre inte svarar mig på vare sig mobil eller mail. Tänker ringa honom på jobbet i morgon bitti om jag inte kommit på den. Men känner jag honom rätt så kommer han inte ihåg den :-/
  • Bzanna

Chansar; har du provat 236?

• Lisa med barn
    Callina skrev 2012-05-20 23:48:03 följande:
    Tror inte ens jag skulle hinna det faktiskt.  Fast jag har gått igenom bra många redan iofs - fast inte systematiskt.

TS, jag har råkat ut för nåt liknande men i mitt fall hade jag "råkat" komma åt knappen på baksidan som ändrade koden och innan jag hade hunnit memorera de siffror som syndes i "rutan" så var jag snabb nog att snurra alla tre siffrorna runt och hade ingen aning om vilket kombination jag hade ändrat till. Jag satte mig ner och började testa kombinationer, från 500 och uppåt. Efter ca 20 minuter hade jag kommit till ca 947, det klickade till och resväskan öppnades. Om du börjar nu så kan du få upp väskan inom en timme. Lycka till!
  • Callina
    Bzanna skrev 2012-05-20 23:50:44 följande:
    Chansar; har du provat 236?
    Haha jag var tvungen att prova, tyvärr funkade det inte.
  • Callina
    Lisa med barn skrev 2012-05-21 00:02:01 följande:
    TS, jag har råkat ut för nåt liknande men i mitt fall hade jag "råkat" komma åt knappen på baksidan som ändrade koden och innan jag hade hunnit memorera de siffror som syndes i "rutan" så var jag snabb nog att snurra alla tre siffrorna runt och hade ingen aning om vilket kombination jag hade ändrat till. Jag satte mig ner och började testa kombinationer, från 500 och uppåt. Efter ca 20 minuter hade jag kommit till ca 947, det klickade till och resväskan öppnades. Om du börjar nu så kan du få upp väskan inom en timme. Lycka till!
    Varför började du på 500?
    Något tekniskt`?
  • JellyBean

Ta med dig väskan in i en reseväskbutik, dom har instrument som kan ställa om låset för dig. Vet dock inte om det går på en dag men vet att det finns.

• Callina
    JellyBean skrev 2012-05-21 00:06:43 följande:
    Ta med dig väskan in i en reseväskbutik, dom har instrument som kan ställa om låset för dig. Vet dock inte om det går på en dag men vet att det finns.
    Jaså? Hmmm ska kolla om det finns någon i närheten. Är så himla stressad bara, tusen saker som dykt upp precis innan jag ska åka. Kommer verkligen blir att lämna hemmet med andan i halsen, känns sådär.
  • Greger b
    Tar inte mer än 10-15 min att knäcka koden. Gjort det själv flera gånger. Sätt alla tre nummer på noll. Sedan börjar du med att rulla den mittersta ett steg, och därefter den yttersta "kodrullen"ett varv. sedan tar du och väljer siffra nummer två på den mittersta, och rullar ett varv på den yttersta. När du gjort klart ett varv på den mellersta vet du att koden inte började med en nolla. Nästa steg är att välja siffra ett på den första kodrullen och upprepa processen tills du genomgått samtliga kombinationer. Superlätt

0>0>0>0>0>0>0>0>0>0>0> >0>0>0>0>0>0>0>0>0>0> >0>0>0>0>0>0>0
    0>1>1>1>1>1>1>1>1>1>1> >2>2>2>2>2>2>2>2>2>2> >3>3>3>3>3>3>3
    0>0>1>2>3>4>5>6>7>8>9> >0>1>2>3>4>5>6>7>8>9> >0>1>2>3>4>5>6

Hoppas du förstår och ser mönstret

OBS!! Håll spänn på låset så du inte råkar slå rätt kod och passera
  • Fru Hussain

Gå med väskan till en butik som säljer resväskor så ficar de det på 5 min. Åhlens, Accent, Lundbergs.. Finns ofta resväskor i samma butik som har handväskor. Oftast tar de inget betalt så det bara är kul att göra!

• Lisa med barn
    Callina skrev 2012-05-21 00:05:29 följande:
    Varför började du på 500?
    Något tekniskt`?

Nej, jag valde mellan att börja på 1 eller 500 och det "kändes" mer rätt att börja på 500, varför vet jag inte. Med facit i hand borde jag ha börjat på 900 för det var närmare den rätta koden. Det tog tid men var inte omöjligt.
  • Callina

Jag satt i totalt en timma och sen smsade jag en kompis och frågade om jag fick låna hans väska vilket jag fick. Så när jag kommer hem får jag ta den till en väskaffär som förhoppningsvis fixar det
    Tack för alla råd och pepp

Om 2 timmar ringer klockan, då ska jag upp (om jag somnat) duscha och sen iväg till flygplatsen. Sicilen nästa - woohoooo

• evaoregon
    Callina skrev 2012-05-22 00:17:06 följande:
    Jag satt i totalt en timma och sen smsade jag en kompis och frågade om jag fick låna hans väska vilket jag fick. Så när jag kommer hem får jag ta den till en väskaffär som förhoppningsvis fixar det
    Tack för alla råd och pepp

Om 2 timmar ringer klockan, då ska jag upp (om jag somnat) duscha och sen iväg till flygplatsen. Sicilen nästa - woohoooo
    Trevlig resa! Glad
  • Callina
    evaoregon skrev 2012-05-22 01:19:15 följande:
    Trevlig resa! Glad
    Tack, det var HELT fantastiskt!!
  • idapåtippen

Hej! Har fått resväskan av en arbetskamrat som hade glömt bort koden. eftersom jag tyckte väskan var för fin att kastas fick jag den men jag går också bet på att hitta koden. Är det bara att kasta den? M.V.H. Inga-May Paulsson

Svar på tråden Hjälp - glömt koden till resväskan