• Anonym (Hjälp!!!)

Dotter 13 år

Hej Vår dotter vill inte gå till skolan. Det hela började för några månader sedan. De har varit några insidenser såsom andra elever som är elak mot henne säger " hur ful du är etc. " kommenterar vad hon har på sig, finnar etc. Även skriftligt från en pojke på Skype . Jag ringde då upp pappan och därefter har inget skriftligt kommit från honom. Tjejerna är värst på skolan säger hon själv. Skolans kurator är indragen tyvärr väldigt lam.. Hon och skolans studie rekor anser att Vår dotter inte skall bry sig" det är alltid lite så här i åk 7-8 Det blir bättre ... Jag själv anser att de tyvärr är en oacceptabel kultur som utvecklats och finns där. De tilllåt och är nästa okej.. De gånger vår dotter brutit ihop och gråter tar de hand om det och samlar de inblandade. Har själv inte varit med under samtalen. Vår dotter har efteråt tyckt de varit bättre någon dag men så börjar de igen. Förra veckan fick jag minst 10 sms från henne en fm . Hon befann sig då klassrummet! Hon fick panik och ville bara hem! Hon har missat skolan många dagar. Har bra betyg! Hon gör dessutom ett projekt tillsammans med en av tjejerna. Vi är ganska nya på skolan sedan 1,5 år sedan pga flytt. De finns dock ingen annan skola på orten. Vi skrev ett brev till alla henne lärare för två månader sedan där vi ville höra deras sida samt få lite respons. Av hennes 12 lärare svarade endast 3! Jag själv börjar känna som vår dotter. De är ingen som bryr sig på skolan. Vet inte vad jag skall göra! Vår dotter vill bara byta skola eller dö säger hon. Puh vad gör vi. Hon har även varit sjuk ofta nu. Kraftig huvudvärk, ont i magen mm imorgon är det måndag igen! Hon är så orolig på söndagskvällen ... Ikväll fick vi ligga bredvid henne så hon kunde somna.... Tacksam för svar och hjälp!!!

• Svar på tråden Dotter 13 år
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som ett tydligt fall av mobbning som skolan är skyldig att hantera. Även om rektor säger att flickor i den åldern brukar bete sig sådär så är det i alla fall inte OK.
    Det som förvånar mig är att ni som föräldrar inte varit indragna i diskussionerna kring detta. Jag tycker att ni ska börja med att ta ledigt så att ni kan vara med i klassen en halvdag då och då för att själva se vad som händer. Sen ska ni prata med rektorn och fråga efter det program de har på skolan för att åtgärda mobbing. Be att få bli delaktiga i det arbetet och släpp det inte förrän ni pratat med de andra föräldrarna också. 
     Då visar ni också er dotter att ni ställer upp för henne och inte accepterar det här.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Dotter 13 år