• Anonym

Stukning - Arbetar inom vården - när går tillbaka?

Stukade foten i fredags. Jag gissar på att det är en stukning då jag kan gå omkring här hemma utan smärta men inte stödja alltför ordentligt på foten. 

Svullnaden har lagt sig lite så här tre dagar senare och jag känner att det är mycket bättre idag.

Är liiite röd och har lite blåmärken.

Jobbar inom vården och undrar när man kan tänkas vara tillbaka ?  

• Svar på tråden Stukning - Arbetar inom vården - när går tillbaka?
  • Anonym

Du kan ju gå på den nu, så då kan du väl arbeta?
    Du kan ju ine vara hemma längre än 6 dagar utan läkarutlåtande.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 12:56:25 följande:
    Du kan ju gå på den nu, så då kan du väl arbeta?
    Du kan ju ine vara hemma längre än 6 dagar utan läkarutlåtande.
    Haha. kan knappast arbeta som det är nu. I värsta fall så bryter jag foten vid för mycket belastning. 

Jag hade kunnat få en sjukskrivning på 3 veckor i lördags på jouren om jag hade velat. Men hoppas på att det ska gå över snabbare. Så jag tackade nej och avvaktar.

Undrar därför hur lång tid de kan tänkas ta?.. De på jouren sa att de kan ta allt mellan 2 - 40 veckor? Det är väl inte möjligt? 
  • jassieofficial85

Lyssna inte på anonym. Det värsta du kan göra är att gå tillbaka till jobbet FÖR tidigt! Du ska vila, ha foten i högläge och bara ta det lugnt. Har du tur så kan du vara tillbaka om en vecka eller två. Lycka till!

• micromat
    Anonym skrev 2012-05-21 12:58:41 följande:
    Haha. kan knappast arbeta som det är nu. I värsta fall så bryter jag foten vid för mycket belastning. 

Jag hade kunnat få en sjukskrivning på 3 veckor i lördags på jouren om jag hade velat. Men hoppas på att det ska gå över snabbare. Så jag tackade nej och avvaktar.

Undrar därför hur lång tid de kan tänkas ta?.. De på jouren sa att de kan ta allt mellan 2 - 40 veckor? Det är väl inte möjligt? 

Men förklarade dom inte för dig att du kan välja att gå tbx till jobbet när du vill? Man behöver inte vara hemma så länge som sjukskrivningen ligger på.. Svårt för oss att säga när du kan vara tbx på jobbet helt, det är något du måste känna av, men skulle definitivt kontakta läkare igen och diskutera med denna..
  • Anonym
    micromat skrev 2012-05-21 13:01:18 följande:
    Men förklarade dom inte för dig att du kan välja att gå tbx till jobbet när du vill? Man behöver inte vara hemma så länge som sjukskrivningen ligger på.. Svårt för oss att säga när du kan vara tbx på jobbet helt, det är något du måste känna av, men skulle definitivt kontakta läkare igen och diskutera med denna..
    Då jag har rätt att vara hemma 5 arbetsdagar utan så ansåg jag inte att det var nödvändigt med en sjukskrivning just nu. Om det inte ger med sig om fem dagar så tar jag kontakt med dem igen. Det är inte så svårt. 
  • Anonym

Varför tackade du nej till sjukskrivningen? Hade varit smartare att ta den och sedan friskförklarat dig när det läkt istället, det är inte obligatoriskt att vara hemma en hel sjukskrivningsperiod. 

För övrigt tror jag att jouren har rätt med läkningstiden, några dagar upp till många veckor är normalt vid stukning, det är väldigt individuellt och beror även på hur allvarlig stukningen är.

Sist jag stukade foten tog det nästan 4 veckor innan jag kunde använda foten på samma sätt som innan stukingen, det tog ytterligare några veckor innan all smärta och obehag i foten försvann.     
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 13:05:15 följande:
    Varför tackade du nej till sjukskrivningen? Hade varit smartare att ta den och sedan friskförklarat dig när det läkt istället, det är inte obligatoriskt att vara hemma en hel sjukskrivningsperiod. 

För övrigt tror jag att jouren har rätt med läkningstiden, några dagar upp till många veckor är normalt vid stukning, det är väldigt individuellt och beror även på hur allvarlig stukningen är.

Sist jag stukade foten tog det nästan 4 veckor innan jag kunde använda foten på samma sätt som innan stukingen, det tog ytterligare några veckor innan all smärta och obehag i foten försvann.     
    Fan också =(
    Kommer efter med så mycket, som träning och dans och jobb.. Foten är nu tre dagar senare mycket bättre. Så jag hoppas innerligt att jag i slutet av veckan åtminstone kan börja lite smått aktiveras igen.  
  • Anonym

En stukning och ett benbrott är två helt iolika saker.
    Du kan ju hur som helst inte vara hemma mer än 6 dagar utan att ha intyg.
    Och visst kan det ta länge för en stukning att läka helt, men man är inte sjukskriven i 40 veckor.

Att arbet inom vården är inte lika med att man måste gå en massa hela dagarn eller belasta foten...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 13:09:39 följande:
    En stukning och ett benbrott är två helt iolika saker.
    Du kan ju hur som helst inte vara hemma mer än 6 dagar utan att ha intyg.
    Och visst kan det ta länge för en stukning att läka helt, men man är inte sjukskriven i 40 veckor.

Att arbet inom vården är inte lika med att man måste gå en massa hela dagarn eller belasta foten...
    Har du arbetat inom vården på ett äldreboende någon gång? Det kan du inte ha gjort för isf borde du veta att det är PRECIS det man gör. Man går och belastar foten precis HELA dagen!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 13:13:46 följande:
    Har du arbetat inom vården på ett äldreboende någon gång? Det kan du inte ha gjort för isf borde du veta att det är PRECIS det man gör. Man går och belastar foten precis HELA dagen!

Men HUR ska jag veta att du är ett vårdbiträde/uska? Och arbetar inom äldrevården??
Svar på tråden Stukning - Arbetar inom vården - när går tillbaka?