• ETE

Åderbråck i underlivet

Hjälp! Usch o fy!

Jag är inne på v22 i min tredje graviditet och verkar ha drabbats av åderbråck i underlivet.... Verkligen ingen rolig historia. Än så länge är det bara början till det, och jag vill nu veta om det är något jag kan göra för att motverka detta?

Vad göra? Högläge med ben/underliv har jag läst mig till att det är bra...
    Stödstrumpor (höga) kan visst hjälpa till viss del?
    Hur är det med kost och motion? Något som hjälper??
    Kan det funka med gravidbälte för att minska trycket neråt?
    Jag har upplevt det som att det känns lite värre efter sex, någon som vet nåt om det?

Alla tips och idéer tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet
  • ETE

Ok, får försöka börja använda stödstrumpor (fel årstid känns det som dock...), om de inte direkt hjälper så kan de ju fungera i förebyggande syfte, framför allt för bråck på benen och det är ju de som inte går bort sen heller. Ska man ta på dem direkt på morgonen eller funkar de att ta på en stund på kvällen också? (Känns lite enklare att ha dem hemma...)

Och så blir det till att börja kniiiipa!! Det ska man ju ändå göra och lite mer av den varan skadar nog inte!

Hoppas, hoppas, hoppas de försvinner efter förlossningen (som iofs är långt borta än)

• ETE

Japp, det blir till att fixa stödstumpor! Ser till min glädje att det faktiskt finns lite roliga modeller med, mönstrade och så...

Gravidbälte eller magstöd för gravida - nån som vet vad skillnaden är??

• ETE

Visst är det skönt att veta att man inte är ensam med sina gravidkrämpor!

Det tycker jag är det allra bästa med forum som detta!   Skrattande

• ETE

För mig är det också STORA blygläppar (ej konstaterat via läkare, bara via spegel...) och liksom så känns det som hela underlivet är svullet.... Jag har en tid hos BM nästa vecka och känner att jag måste ta upp detta med henne, kanske ska man be om en läkarkontroll?

Vore ju hemskt trist om detta INTE försvann efter förlossning, man känner sig inte direkt hot som läget är nu... Skäms

Min semester börjar om tre veckor, dåååå ska jag hinna vila benen lite extra!!

Svar på tråden Åderbråck i underlivet