• Elliot0300

Är väggen bärande?

Hejsan!

Vet att det är svårt för er att veta men tänkte om det är några med liknande planlösning som rivit väggar som kanske har någon erfarenhet av detta.

Alla ytterväggarna är STENHÅRDA, betong alltså medan väggarna också är hårda (inte gips) men ändå mjukare än ytterväggarna (kanske kan misstänka lättbetong?) väggarna är ungefär 10cm tjocka och låter likadant över hela väggen när man knackar. Har fått godkänt av styrelsen att riva väggarna men de visste inte om de var bärande så det skulle vi ta reda på först. Har pratat med en byggansvarig eller något liknande på kommunen som inte trodde att de var bärande men om de var det skulle det vara någon slags pelare i mitten av väggen som man inte ser förrän man river den (han har alltså inte varit här och tittat)

Huset är byggt 1939 om det är till någon hjälp :)

Någon som har en aning eller kanske en gissning?
     Alla tankar och tips är till nytta! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-21 15:20
    Det är alltså de röda "väggarna" vi vill ta bort! :)
  • Svar på tråden Är väggen bärande?
  • Sweet life

Kolla med bostadsrättsföreningen... I min förra lägenhet var det bara ytterväggarna som var bärande, likaså i mitt förra radhus...

• EllenH

Hej du jag är arkitekt ni har ingen orginal ritning att lägga in här istället gärna med omkringliggande lägenheter. Det blir mycket lättare att uppfatta hur husets stomme ser ut och ev tjocklek på väggarna brukar också vara vägledande...förmodligen inte betong i innerväggar från 1939

• Elliot0300
    EllenH skrev 2012-05-21 15:25:24 följande:
    Hej du jag är arkitekt ni har ingen orginal ritning att lägga in här istället gärna med omkringliggande lägenheter. Det blir mycket lättare att uppfatta hur husets stomme ser ut och ev tjocklek på väggarna brukar också vara vägledande...förmodligen inte betong i innerväggar från 1939
    Jo, har två olika ritningar! Ska se om jag hittar dem så kan jag lägga upp en bild! 
  • Elliot0300

Gah, hittade bara en av ritningarna nu, men den andra ser ungefär likadan ut :)

Världens sämsta bild, hoppas ni ser! 
  • EllenH

Ok det här är inte juridiskt bindade men de ser inte bärande ut .... Ska ni göra det själva eller anlita en firma? Om ni anlitar en firma som gör det så kan ju dom också titta på det!! Jag har bott i två lägenheter från -39 Den ena hade tegelväggar och den andra träväggar ...träväggar är såklart enklare att riva .. Tegel dammar helt horribelt och ni kan inte bo där när väggarna rivs ... Enklaste sättet att kolla är att ta en grov borr och borra upp hål i väggarna ... Kommer det ut rött damm= troligtvis tegel, kommer det först ut grått damm och sen "släpper" dvs borren far in =troligtvis trävägg. Vet inget om vilka ni är, så här kommer lite tråkiga pekpinnar ... Det här är ett ganska stort jobb och många bitar kan ni inte göra själva t.ex måste stora delar av lägenhetens el dras om då det förmodligen går i väggar eller utmed väggar. Sen måste ni "laga" golvet och taket där väggarna stått antingen lägga nytt golv i hela det stora rummet eller ha proffs som kommer och fyller i där väggarna stått. En riven vägg blir otroligt mycket material som ska fraktas från platsen osv ... Men kul är det lycka till

• Elliot0300
    EllenH skrev 2012-05-21 18:22:12 följande:
    Ok det här är inte juridiskt bindade men de ser inte bärande ut .... Ska ni göra det själva eller anlita en firma? Om ni anlitar en firma som gör det så kan ju dom också titta på det!! Jag har bott i två lägenheter från -39 Den ena hade tegelväggar och den andra träväggar ...träväggar är såklart enklare att riva .. Tegel dammar helt horribelt och ni kan inte bo där när väggarna rivs ... Enklaste sättet att kolla är att ta en grov borr och borra upp hål i väggarna ... Kommer det ut rött damm= troligtvis tegel, kommer det först ut grått damm och sen "släpper" dvs borren far in =troligtvis trävägg. Vet inget om vilka ni är, så här kommer lite tråkiga pekpinnar ... Det här är ett ganska stort jobb och många bitar kan ni inte göra själva t.ex måste stora delar av lägenhetens el dras om då det förmodligen går i väggar eller utmed väggar. Sen måste ni "laga" golvet och taket där väggarna stått antingen lägga nytt golv i hela det stora rummet eller ha proffs som kommer och fyller i där väggarna stått. En riven vägg blir otroligt mycket material som ska fraktas från platsen osv ... Men kul är det lycka till
    Vi har totalrenoverat en lägenhet tidigare så vi vet att det är mycket jobb, men det är det värt! Flört Är ju lite av ett intresse (även om man ofta är förbannad och undrar varför man ens började)

Golvet hade vi tänkt fylla i där det "fattas" (där väggarna stått) då det är plankgolv. Tror inte det är tegelväggar. När sambon borrade i det var det poröst men grått, så kanske lättbetong?

Elen har vi också tänkt på men sambon har elutbildning (och vi känner en elektriker som ska hjälpa oss!)

Det jobbigaste kommer nog bli att få väggar och tak snygga, men det får bli ett senare problem! ;)

Tusen tack för din syn och åsikt! Hjärta 
  • skackattack

Hej! Även jag har en "är det en bärande vägg?" fråga :)

Har tidigare flyttat mitt kök och gjort ett sovrum av det utrymmet istället. Dock har jag nästan inget utrymme på sidan om sängen just nu. Min fråga är ifall den markerade väggen (se rött streck) är bärande eller inte? Väggen är cirka (eller över) 60 cm tjock. Skulle jag kunna riva en del av den (tex 20-30 cm) så skulle det bli betydligt enklare att gå upp på morgonen. Fastigheten är från 1929. Bor på våning 4.

Tacksam för svar! 

• Nyfikna72

Det är ju ett trapphus där så nog lär väggen ingå i en bärande konstruktion. Även om jag livligt kan föreställa mig att det inte lär hända nåt om man tar bort nå skiften så skulle jag ju inte rekommendera det. Det är ju inget som säger att väggen är massiv heller.

• skackattack

Hej! 

Tack för svar Nyfikna72.  

Som total lekman så undrar jag vad du menar med "skiften", dvs ta bort några skiften? 

Sedan undrar jag vad du menar med att "det är ju inget som säger att väggen är massiv heller". Betyder det att den ev inte är bärande eller vad? 

Tack på förhand! 

• Nyfikna72

Med icke massiv menar jag ju bara att även om väggen är murad så är det ju inte säkert att den är homogent murad. Det kan ju vara tomrum delvis här och var för att spara tegel.

Svar på tråden Är väggen bärande?