• isadora81

LH-tester

Emmie02 skrev 2012-05-23 11:28:35 följande:

Okej då vet jag hur jag ska tolka dem, blir lättare när man får se hur de ser ut i verkligheten. Gjorde ett i morse när jag vaknade och de strecket var svagare än igår :/ tror inte de fungerar som de ska pga pco men ska testa hela cykeln tills mens kommer, ger inte upp :)

Jag har streck hela tiden och det är det väldigt många som har. När ägglossningen kommer så blir det en peak av lh och det är det som kallas stegring. Det betyder att först är testet inte positivt och strecket är ganska svagt och sen helt plötsligt så blir det starkare än kontrollstrecket. Det är inte alls alla som får en långsam stegring som man kan följa utan för de flesta är det som triss. "Plötsligt händer det". :)
  • isadora81

Det där ser positivt ut. Om det är positivt så spelar det ingen roll om man dricker vatten innan testet eller om man tar på morgon- eller kvällsurin. Det är så pass hög koncentration så att det är positivt i alla fall. Ta igen om några timmar och se om det är lika starkt. Då är det nog verkligen positivt. Annars kan jag tipsa dig om att komplettera med tempning. Då ser man på tempen att ägglossningen har varit. Det tillsammans med ett positivt test gör att man kan vara helt säker på att det har skett ÄL.

• isadora81
    Emmie02 skrev 2012-05-23 16:31:56 följande:

Okej ska ta ett test senare ikväll :) har aldrig tempat mig faktiskt, så vet inte vad jag normalt brukar ha :/

Om du blir gravid nu så är det ju perfekt och annars kan du börja tempa nästa cykel. Om du tempar från mensens start eller några dagar efter så hinner du få tillräckligt många temp-punkter för att se när höjningen kommer. Framförallt om du får ett positivt ÄL-test.
  • isadora81

Nästan alltid efter höjning så får man ägglossning. Även det kan man se om man tempar. :) Så om det inte tar sig denna cykel så kan du tempa nästa gång. Men med stor sannorlikhet så får du ett plus om två veckor. Det tror jag!

• isadora81
    Emmie02 skrev 2012-05-24 20:13:08 följande:
    är det nån spec regel när man tempar som man måste följa? Tidpunkt mm. Som sagt är ganska grön ;)
    Man ska helst ta samma tidpunkt varje dag och helst på morgonen. Det enklaste är att ställa väckarklockan på en tid exempelvis halv sju och ta tempen då innan man riktigt har vaknat. Om det är helg kan man somna om igen. Jag har en app i telefonen som jag lägger in temp-värdena i. Det finns även en sida på internet som man kan använda

www.fertilityfriend.com
  • isadora81
    Thunderkatten skrev 2012-05-24 21:39:08 följande:

Vad gjorde vi innan smarta telefoner...? ;)

Ingen aning! :)
  • isadora81

Det kan visa positivt för graviditet också så ta ett gravtest. Vissa får dock positiva ägglossningstest innan mens också och ibland så kan man ägglossa två gånger per månad. Så det finns olika förklaringar för varför ditt ägglossningstest är positivt. Men som sagt testa för graviditet det kan mycket väl vara det!!!

• isadora81

Grattis! Om ingenting är fel så är det ganska troligt att man plussar på första försöket om man träffar ägglossning.

Svar på tråden LH-tester