• Thunderkatten

LH-tester

Jag har oxå pco och har kört med pergotime och tidigare med äl-stickor. Jag är inte alls förtjust i dem utan skaffade tillslut en fertilitetsmonitor istället. Får väldigt sen äl av pergo, tidigast dag 19. Stickorna brukar då visa ett lite starkare streck så pass många dagar att man tror man ser i syne till slut. När äl sen till slut kommer brukar mitt test-streck bli starkare än kontroll-strecket men för säkerhets skull brukade jag då ta ett digitalt test bara för att vara säker. Det är så skönt att få se den där "glada gubben". :) Men nu har jag som sagt en monitor så jag slipper tolka. Om du vill kan jag ladda upp en bild på hur en sticka ser ut för mig idag. Fick utslag på monitorn i morse så det borde fortfarande vara tillräckligt starkt för en sticka tycker jag. :)

• Thunderkatten

Så här ser mitt ut idag (teststreck till vänster i bild). Egentligen är det fusk för jag tog en äl-spruta vid 3-tiden igår. Vi har gått över till IVF (FET, stimulerad mha pergo) och om jag får äl på en onsdag kan vi inte sätta tillbaka ett av mina 3-dagarsodlade embryon för då krockar insättningen med helgen. Utifrån ett vul igår bedömdes att risken var väldigt stor att äl skulle bli just på onsdag (cykeldag 24) så då fick jag sprutan för att skynda på den en dag. Äl kommer typ 36 timmar efter att man tagit sprutan. Men hur som helst så är det så där mina test ser ut när jag får en pergo-äl. Det är första FET så i vanliga fall när jag tagit pergo så har det inte spelat nån roll när äl blir så jag har inte tagit nån spruta och testen har ändå blivit så där starka. Det här var min 8:e pergo-omgång, enkeldos, och första gången äl inte kommit mellan dag 19-21. Men just den här gången så stannade den första äggblåsan i växten så en på andra sidan tog över och då tog det längre tid. :)
    Du får säkert lika starkt som jag när det väl är dags och då kommer du knappast att missa det. :) Kram!

• Thunderkatten

Glömde skriva att testet är taget nu, på inte speciellt koncentrerat urin.

Håller med om att äl-test förtar hela mys-biten. Det blir ju liksom på beställning... Men med IVF så har vi inget val för embryot måste ju tillbaka på en viss dag i cykeln. :)

För mig brukar det säkraste tecknet på att äl är på g vara att flytningen blir helt annorlunda. Från sparsam och vit till rikligare och helt genomskinlig, och seg, så man kan dra ut långa trådar av den (ok, lite äckelvarning på den, erkänner).

• Thunderkatten

Det är ju bra för framtida behandling att veta när (eller om) äl kommer. Om den inte kommer kan du ju få prova dubbeldos nästa gång. En del behöver tom trippeldos för att det ska funka. Och om inte det vill sig kan man testa att byta till puregon eller liknande istället. Det är lite mer pyssel med en sån behandling dock för den kommer i penna (alltså en sån man har tex insulin i). Och så måste man gå på flera vul och kolla hur det ser ut eftersom man har mer möjlighet att justera dosen än med pergotime. Jag har testat puregon en gång för pergotime var slut från tillverkaren. Men än så länge tycker jag inte du ska ge upp. :) Har förresten hört om en del som tar äl-test på kvällen istället för att de tycker att de får starkare utslag då. Kanske kan vara nåt?

• Thunderkatten

Ja men precis! Bra formulerat, "plötsligt händer det". :) Min peak brukar synas på stickorna två dygn i rad så testar du varje dag borde du inte kunna missa den tycker jag. :)

• Thunderkatten

Eller plocka upp ett digitalt på vägen hem. Då slipper du fundera. :) Tycker det ser riktigt lovande ut. :)

• Thunderkatten

Det lär finnas nån magisk gräns på storlek på blåsa över vilket det nästan säkert blir än äl. Svårt att tro att det inte skulle bli nåt om man får utslag på testen. Då har ju kroppen initierat själva äl och ägget borde vara färdigvuxet kan man tycka. Vänta bara tills du blir gravid, då kan vi snacka humörsvängningar. :)

• Thunderkatten
    isadora81 skrev 2012-05-24 20:57:33 följande:
    Man ska helst ta samma tidpunkt varje dag och helst på morgonen. Det enklaste är att ställa väckarklockan på en tid exempelvis halv sju och ta tempen då innan man riktigt har vaknat. Om det är helg kan man somna om igen. Jag har en app i telefonen som jag lägger in temp-värdena i. Det finns även en sida på internet som man kan använda

www.fertilityfriend.com

Vad gjorde vi innan smarta telefoner...? ;)
Svar på tråden LH-tester