• Ellapropella

Svullna bröst & flaskmatning

Jag ammar inte min dotter, hon är en vecka gammal. Är inte ute efter att bli ifrågasatt om varför jag inte ammar, jag vill bara ha hjälp, tips & råd om hur jag ska få ner svullnaden på brösten. Det gör ganska ont, och jag vet inte om jag ska försöka trycka ut nåt för att lätta på spänningen, eller hur gör man..?

Har inte blivit erbjuden nån tablett från bb, det enda de sa var att jag ska ta alvedon & ipren om smärtan blir för stor.

Finns det nån med liknande erfarenheter som kan komma med tips?

• Svar på tråden Svullna bröst & flaskmatning
  • Plutteli

Svala vitkålsblad hjälper mot svullnaden och svalkar skönt. Pumpa ur för hand precis vad du behöver för att lätta på smärtan, då stimuleras inte mjölkproduktionen i onödan. Mjölkmängden brukar minska efter ca 2 veckor. Om du får feber/blir röd och varm om bröstet måste du dock kolla upp dig, då kan det ha blivit en bröstböld men så långt ska det förhoppningsvis inte gå :)

Lycka till!

• Kattdamen

Ring och säg att du vill ha tabletter mot mjölkproduktionen.

En kopp te, tack.
  • Mamma Anna 87

Jag var i din situation för 4 veckor sedan. Jag slutade tvärt att amma och hade massor av mjölk. FIck rådet av BVC sköterska att ha en tajt BH, typ sport BH på mig. Förr lindade man brösten för att få slut på produktionen. Det är tydligen så att mjölken bildas långt upp i brösten och när utdrivningen startar åker mjölken ner, samtidigt stimuleras mjölkproduktionen. Därför ska man trycka upp brösten så att mjölken hindras från att åka ner närmast bröstvårtan. Man kan även fylla ut med ammningsinlägg.
    Mot smärtan tog jag två alvedon och en ipren 4 ggr om dagen. Handmjölkade bara ut lite första dagen då det var som värst. Läckte massor så fick hålla mig hemma några dagar. Men den värsta spänningen och smärtan försvan ganska snabbt. Ett par dagar bra. Efter en vecka kändes det riktigt bra. Och efter två veckor var jag helt utan mjölk. I princip, kan fortfarande trycka ut lite om jag tar i. Skönt att slippa ta sådana där tabletter för dem har ganska jobbiga biverkningar.

• 2012mamma

Jag slutade amma tvärt när sonen var en månad. Det gjorde skit ont i ungefär ett dygn sen blev det bättre, jag använde sportbh och duschade varmt massor av gånger. 

Svar på tråden Svullna bröst & flaskmatning