Nej, Sävja skulle jag nog inte satsa på. Ej heller Stenhagen, Gränby eller Gottsunda. Antagligen inte Löten, Valsätra, Eriksberg eller Nyby heller.
För hyreslägenhet behöver man ha köat minst 10 år, gärna 15, för att kunna välja.
Två underskattade områden är Kvarngärdet och Storvreta. Kvarngärdet har bästa läget! Nära stan, Grändy köpcentrum, tågstation och kultur som Musikens Hus. Höjdarställe! Storvreta är kanon för Stockholmspendlare. Dit går stadsbussarna, Upptåget och E4:an. Fina skolor och fina barn! Lugnt och skönt, men inte "bonnigt".
Har man pengar bör man välja Luthagen, Innerstaden (särskilt runt Vaksalatorg) och Kapellgärdet för bekväm pendling. Vill man bo i flashiga, dyra villor välj Sunnersta, Nåntuna och Slavsta. Även Alsike som ligger nära Knivsta.
Dessa skulle jag anse låg för långt bort: Vattholma, Bälinge, Björklinge, Länna, Vänge,Gunsta, Almunge, Håga.
Dessa områden är varken eller: Tunabackar, Salabackar, Kåbo (rika gamla professorsänkor...), Ekeby, Flogsta (studenter), Rickomberga, Svartbäcken .
Fråga om du undrar. Har bott i Uppsala i hela mitt liv.