• klagusvik

Var ska man bo, och inte bo, i Uppsala?

Vid en ev flytt till Uppsala undrar jag lite var man ska bo, och inte bo. Vad är detta för områden? Har tagit listan som finns på Uppsalahems hemsida. Jag kan absolut nada om Uppsala.

Almunge
    Björklinge
    Bälinge
    Eriksberg
    Flogsta-Ekeby
    Gottsunda
    Gränby
    Gunsta
    Håga
    Innerstaden
    Kvarngärdet
    Kåbo
    Luthagen
    Länna
    Nåntuna
    Rickomberga
    Sala backe
    Slavsta
    Stenhagen
    Storvreta
    Svartbäcken
    Sävja
    Tuna backar
    Valsätra
    Vattholma
    Vänge

• Svar på tråden Var ska man bo, och inte bo, i Uppsala?
  • katalysator

Har man inte köat i tio år så får man ta det som erbjuds, är min erfarenhet Flört Hyresmarknaden i Uppsala är inget att vara kräsen över. 

Tyvärr har jag själv inga erfarenheter av något annat område än Flogsta, och det är det stora studentghettot. 

• klagusvik

Jag har köat i 4 år. Så då kanske man inte kommer så långt på det. Men jag är mest intresserad av att veta mer om områdena.

• Eriin
    klagusvik skrev 2012-05-21 22:40:03 följande:
    Jag har köat i 4 år. Så då kanske man inte kommer så långt på det. Men jag är mest intresserad av att veta mer om områdena.
    Gottsunda, Stenhagen & Sävja är ingenstans jag skulle vilja bo iallafall. Men i Gottsunda har du chans att få en lägenhet väldigt snabbt, jämfört med många andra delar.

Almunge, Björklinge, Vattholma, Gunsta, Vänge, Länna & Bälinge är en bit utanför stan.

I Sala Backar & Luthagen vill typ alla bo så där är det 12-13 års kötid. Tuna Backar är fint också, lagom centralt. Även Svartbäcken. Kåbo är fint och dyrt. Mycket gamla villor där. Gamla Uppsala också.

I Flogsta är det mycket studenter. Fint ställe om man inte bor där vid höghusen.

Sunnersta är lite "överklass". Mycket villor i Nåntuna & Valsätra. Mycket barnfamiljer.
  • Sisisisi

Jag bor nära Länna, det finns inte så många lägenheter här, men det kommer ut nån ledig då och då. Det är en liten by där det finns en förskola med ca 65 barn, en F-3 skola med ca 30 barn, en mack där man kan handla lite, en resturang, vårdcentral och typ inget mer... Det är mest villor med "vanligt folk", nära sjön och bra bussförbindelser till stan.

5 min längre bort ligger Almunge, en lite större by där det finns f-9 skola, förskola, coop nära och ica, en mack, resturang...

Gunsta och Funbo ligger ca 7 km från Länna mot stan, oxå en liten by med förskolor, f-3 skola, pizzeria och närköp. Från Gunsta tar det ca 10 min till motorvägspåfarten.    

• Vinterankan

Är det hyreslägenhet som ni söker? Då är det lite att man får ta vad man får... Om ni ska köpa hus så finns det fler områden än vad listan anger. Stenhagen kan vara ok. Har byggts mycket villor och radhus där de senaste åren som gjort att det har blivit ett lite "bättre" område. Själva huen och området är fint också. Problemet har varit att det varit stökigt, men förhoppningsvis lite bättre med den nya bebyggelsen. Inte mitt förstahandsval men med tanke på kötider till andra områden så kan det vara värt att titta på.

• klagusvik

Tack för svar!

Det får gärna finnas bra förskolor och skolor i närheten. Min man kommer tågpendla till Sthlm så inte allför långt åt tjotahejti

• Vinterankan

Ja Knivsta är ett väldigt bra alternativ om den ena ska till Sthlm och den andra till Uppsala. Tåget till uppsala tar bara 10 minuter.

• Vinterankan

Nära tåget i Uppsala är det i princip omöjligt att få dagisplats. Vi tågpendlade och bodde precis bredvid stationen och blev erbjudna plats 1 mil utanför stan...

• Peixes

Gottsunda är det enda området jag hade hållit mig borta ifrån...
    Sävja är bra enligt mig, trots rykten. Bodde dock bara där i ett år.
    Visst hade det kunnat vara ännu lite bättre, men det är ändå ett väldigt bra område.
    Natur finns plus hästar och får(?) nära ICA... mysigt!

Förutom en ica finns det väl, hmm... vårdcentral, apotek, två kiosker, pizzerior, skola, bibliotek.
    Har man bil är det ju väldigt lätt att ta sig till Boländerna (IKEA osv).

Jag hade dock hållit mig borta från lägenheterna nära ena kiosken (man kan förövrigt hämta paket där),
    tror det är Gotlandsresan.
    Smålandsvägen (sista hållplatsen) och Nåntuna tyckte jag om allra mest.

Sävja hade kunnat vara ett perfekt litet "samhälle", kan tänka mig att bo där igen. Det är så mysigt och ändå inte så långt från stan,
    men för att gå rakt på sak så drar invandringen, enligt mig, ned på mysfaktorn.

• dudu

tjena.
    Jag och min fru ska köpa hus i Sävja och efter att ha läst inläggen har vi blivit lite tveksamma.
    Frågan är om det är som rinkeby, tensna och liknande ställen?
    hur många procent är svenskar och hur många är invandrare?
    Kanske inte är så farligt med en blandning men är övervägande majoriteten invandrare kanske man ska sikta på att köpa på dyrare(mer svenskar) ställen.  

• Surpuppan

Nej, Sävja skulle jag nog inte satsa på. Ej heller Stenhagen, Gränby eller Gottsunda. Antagligen inte Löten, Valsätra, Eriksberg eller Nyby heller.

För hyreslägenhet behöver man ha köat minst 10 år, gärna 15, för att kunna välja.

Två underskattade områden är Kvarngärdet och Storvreta. Kvarngärdet har bästa läget! Nära stan, Grändy köpcentrum, tågstation och kultur som Musikens Hus. Höjdarställe! Storvreta är kanon för Stockholmspendlare. Dit går stadsbussarna, Upptåget och E4:an. Fina skolor och fina barn! Lugnt och skönt, men inte "bonnigt".    

Har man pengar bör man välja Luthagen, Innerstaden (särskilt runt Vaksalatorg) och Kapellgärdet för bekväm pendling. Vill man bo i flashiga, dyra villor välj Sunnersta, Nåntuna och Slavsta. Även Alsike som ligger nära Knivsta.

Dessa skulle jag anse låg för långt bort: Vattholma, Bälinge, Björklinge, Länna, Vänge,Gunsta, Almunge, Håga.

Dessa områden är varken eller: Tunabackar, Salabackar, Kåbo (rika gamla professorsänkor...), Ekeby, Flogsta (studenter), Rickomberga, Svartbäcken .

Fråga om du undrar. Har bott i Uppsala i hela mitt liv.  

• Sisisisi
    autoglas skrev 2018-07-06 13:13:35 följande:

Ok ..men Löten är det nybyggda hus?

Lagerlöfsgatan

Mestadels gamla. Några som är kanske 10-15 år. Tror inte att det finns några helt nybyggda just på Lagerlöf, men de håller på å bygga mycket nytt i närheten.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • No Logo

Norby är jättefint om man har barn, bra skolor, men bara villor. Rosendahl precis bredvid har nybyggda lägenheter.

Svartbäcken och Valsätra är också trevligt och ligger i områden med bra skolor,

Alla dessa ligger inom cykelavstånd till stan, har busskommunikationer, natur runt knuten.

Svar på tråden Var ska man bo, och inte bo, i Uppsala?