• guldsmurfan

Magkatarr? Gallsten?

Har sen i lördag haft ont i magen. Jag har haft det förut och det har gått över efter 5-10 dagar. Det gör ont högt upp i magen, ovanför naveln och under brösten. Inte mer ont än på den andra sidan. Det gör ont hela tiden. Sist när jag hade så här ont så ringde jag vårdcentralen. De ville inte ge mig en tid utan sa till mig att gå till apoteket och köpa receptfria saker. (för magkatarrlikande osv).

I morgon ska jag gå till vc. Kan inte äta, kan inte sova, Någon som haft något liknande?

Jag själv tror det är magkatarr, IBS eller gallsten. och NEJ, jag är inte gravid. Har mens just nu.

• Svar på tråden Magkatarr? Gallsten?
  • emmak

Har haft magkatarr i 7 år :( lider med dig om det är det!

• guldsmurfan
    emmak skrev 2012-05-21 22:36:11 följande:
    Har haft magkatarr i 7 år :( lider med dig om det är det!
    Pratade ett långt samtal med ssk på vårdguiden precis. Hon tyckte det luta åt magkatarr. Blir smärtan värre i natt eller att jag känner mig sämre ska jag bums till akuten. Annars direkt till vårdcentralen i morgon.

Hon rabblade novalucol och omeprazol vilket jag har tagit men det blir inte bättre. Mat som inte är fet, starka kryddor, kaffe osv har jag heller inte ätit. Bara fil och barnmatsburkar. Det enda jag får i mig. =( 
  • emmak

Prova drick mycket kolsyrat vatten i kombination med att äta omeprazol! Det är det enda som funkat för mig under alla dessa år!

• guldsmurfan

Tur man har sodastreamer hemma då. Ska testa det. Vad tror du de kommer säga göra på vc imorn?

• lövet2

Nu kan det vara rätt olika från person till person, men en stor skillnad för mig har varit den här: vid gallsten mådde jag bättre och bättre ju längre tid jag lät bli att äta och dricka, men vid magkatarr mår jag bäst av att äta lite en gång i timmen. Hunger förvärrar magkatarr men förbättrar gallsten.
    En annan skillnad var att när jag kräktes vid gallsten, så var det grönt ...

• guldsmurfan

Jag läste att vid gallsten så håller ett anfall i sig ett par timmar och sen blir det "ok". Min värk har varit konstant sen i lördags morse och inte försvunnit en enda gång. Därför tror jag mer på magkatarr än gallsten. Hoppas bara att det går över snart. Jag har hög smärttröskel men att ha ont hela tiden och att det inte ger med sig, det är inte roligt.

• lövet2
    guldsmurfan skrev 2012-05-21 23:19:09 följande:
    Jag läste att vid gallsten så håller ett anfall i sig ett par timmar och sen blir det "ok". Min värk har varit konstant sen i lördags morse och inte försvunnit en enda gång. Därför tror jag mer på magkatarr än gallsten. Hoppas bara att det går över snart. Jag har hög smärttröskel men att ha ont hela tiden och att det inte ger med sig, det är inte roligt.
    I tio års tid hade jag "gallbesvär" (kallade de det) med ont åt gallan som satt i flera dagar åt gången. Det var ont, det var jobbigt, jag mådde illa till och från och enda sättet jag kunde bota det på var genom att fasta i 1-2 dygn. Sedan, efter tio år, så fick jag ett gallstensanfall. Det var samma sak som förut fast 100 ggr värre. Smärtan var obeskrivlig och det var liksom inget snack om saken. Det gick inte att gå eller äta och knappt att andas eller prata. Den sortens riktiga anfall gick tillbaka efter 6-12 timmar även om jag hade känningar ett par dagar efteråt.
  • emmak

De kommer troligtvis bara känna, klämma, fråga och ta prover.
    Sen kommer du få samma råd som du redan fått om ändrad kost. Möjligtvis omeprazol eller gaviscon utskrivet på recept (för att det ska bli billigare för dig än att köpa receptfritt)
    Om nån vecka får du troligtvis en remiss för en gastroskopi!
    Det är vad som händer varje gång jag är på vct.

• guldsmurfan

som du sa, utfrågning, klämma och känna. sen lämna blodprov. magkatarr sa doktorn. nu ska de kolla så det inte är helikobakterier. återbesök om 14 dagar. ta omeprazol morgon och kväll. det här suger verkligen.

• emmak

Det suger i allra högsta grad! Fick det som 13 åring och det blir knappast snällare med åren :/

Svar på tråden Magkatarr? Gallsten?