Magsmärtor / Magkatarr / Illamående - IBS?
Hej!
Har sedan ca 4 år tillbaka (18år) haft stora problem med min mage. Det började med diarré varje dag i stort sett.
Hade inte ont i magen och led inte speciellt mycket.
För ungefär 2 år sedan började jag även få ont i magen, främst nedre delen av magen. Detta orsakade att jag fick sjukskriva mig från jobbet i flera veckor.
För 1 år sedan besökte jag min hälsocentral. Fick träffa en läkare som inte verkade ta mig på allvar. Han sa att jag var laktosintolerant. Han tog blodprover och jag fick även lämna ett avföringsprov. Medan jag väntade på provsvaren så åt jag laktosfria produkter, men det blev varken bättre eller sämre. Fick hem ett brev där läkaren skrev att jag inte var laktosintolerant, sen hörde han inte av sig mer. Jag fick intrycket av att han trodde att jag inte alls hade problem.
I julas blev jag riktigt sjuk. Var sängliggandes i 1 månad pga. magsmärtor och illamående. Träffade en annan läkare och hon var jättetrevlig och sa att det var magkatarr så jag fick omeprazol utskrivet. Jag blev bättre och tänkte inte så mycket mer på det. Diarré hade jag fortfarande, men det kan jag leva med.
Nu har jag smärtor i nedre delen av magen igen. Det liknar mensvärk, men det är 3 veckor kvar. Känner mig även illamående. Det är värst nu på förmiddagarna. Funderar på om det kan vara efter frukosten som det blir värre. Och nej, jag är inte gravid. Det blir bättre ju senare på dagen det blir. Efter middagen får jag ont igen, men det går över snabbare då. På kvällen mår jag som bäst.
Sen börjar det om på morgonen. Det första jag måste göra är att gå på toa och göra nummer 2.
Blir oftast 1-3 gånger på morgonen som jag måste gå på toa. Detta resulterar till att jag blöder efter allt torkande.
Har läst om IBS och tycker att det stämmer ganska bra. Tydligen ska man ha lättare för att få tex. magkatarr när man har det. Frågan är om man måste genomgå en gastroskopi för att kunna utesluta andra saker. Jag har total fobi för saker som jag kan bli illamående av. Detta är efter min 1 månad av illamående i sängen. Efter det så undviker jag allt som jag kan börja må illa av.
Är IBS och känsliga tarmar ärftligt?
Min farmor har stora problem med sin mage.
Nu blev det väldigt långt. Men är det någon som har erfarenhet av IBS?
Som sagt, jag vill undvika obehagliga undersökningar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-22 11:01
Kan tillägga att jag är väldigt "rapig" och lätt får hicka om det kan ha något samband.