• Mynta

Vad ska Vilhelms lillebror heta?

Vi har kört fast helt... Vilhelm fick en lillebror häromdagen, och vad gäller namn så kommer vi ingenstans.

- Vi vill ha ett lite kortare namn, 4-5 bokstäver.
    - Det ska stilmässigt passa med Vilhelm.
    - Gärna nordiskt ursprung.

Jag är helt inne på Abbe, men det ratas av min sambo som inte heller är förtjust i andra "smeknamns-namn" (typ Sigge, Olle). Andra förslag vi haft är Alvar, Edvin, Algot, Arvid och Elis men inget känns riktigt rätt...

Hjälp!!

• Svar på tråden Vad ska Vilhelms lillebror heta?
  • LunaLunatic

Tänkte föreslå Algot men såg du skrivit det redan

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Mynta

Vad roligt med mer förslag! Här står det HELT still, och jag blir inte ett dugg förvånad om de där tre månaderna hinner gå utan att vi kommer överens...

Ebbe - Jag gillar det, sambons morbror kallas dock Bebbe, och därför faller det bort (säger sambon, mig spelar det ingen roll).
    Harry - Nja... För mycket förknippat med Mr Potter.

Viktor - För vanligt.
    Elis - Fint!! Åker upp på listan (min åtminstone)!
    Rufus - Nä, känns som ett hundnamn...
    Loke - En av sambons favoriter, jag gillar't dock inte.
    Lucas - För vanligt.
    Teodor - För långt.
    Julius - Nä, för långt det också.
    Jesper - Heter min styvbror.
    Jacob - Det gillar jag! Kanske?
    Elias - Jättefint, men alldeles för vanligt. Storebror heter dock det i andranamn.
    Måns - Kattnamn säger sambon...
    Melker - Fint! Har faktiskt varit uppe för diskussion, men känns ändå inte helt rätt.

Edvard - Nja, låter som en brittisk greve...

Malte - Tänker på en fiskmås i en barnbok.
    Ivar - Kanske?
    Tage - Nja, det är ganska fint men vi bor i Värmland och värmlänningarnas uttal på det är INTE fint.
    Isidor - Inte min stil.
    Adam - För vanligt i min årskull, har flera vänner som heter det.
    Fred - Det gillar jag faktiskt! Ska fundera på det.
    Samuel - Upptaget i närmaste kompiskretsen.
    Erik - För vanligt.

Alfred - En av sambons favoriter. Jag tycker dock att det låter så tyskt, Vilhelm och Alfred..?

• Mynta

Har hittat en ny storfavorit förresten, Love!! Sambon ratar dock, han kände en tjej med det namnet för ungefär 25 år sedan och tänker därför på det som ett flicknamn... Suck!

• SannaM

Emil? Jag tycker också att både Edvin och Love är  fint. Annars...

Assar, Aston, Elian, Loa, Mattias, Isak, Emrik, Leo, Melvin (kanske ngn hade sagt redan), Ludvig, Axel, Elliot, Theo

• Pompeia01

Jag tycker hjärtligt illa om smeknamnsnamn, så jag håller med din sambo! Jag tycker att varje människa har rätt till ett riktigt namn. Sedan kan han eller hon själv bestämma vilka som ska få vara i den intima sfären och kalla honom eller henne med det tillhörande smeknamnet. Eller med något helt annat smeknamn. Jag tycker synd om dem, som från första stund måste vara Nisse, Danne eller Sigge med varje ny bekantskap..!

Och i det här fallet blir det ju ännu värre, om den ena brodern har fått ett riktigt namn - och den andra inte..!  

Med Vilhelm passar t.ex.:

Erik
    Filip
    Edmund
    Sigurd
    Fredrik
    Johan
    Magnus
    Karl   

Det vill säga högklassiga namn med en lång historia i Sverige.  

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    Mynta skrev 2012-05-26 18:01:24 följande:
    Har hittat en ny storfavorit förresten, Love!! Sambon ratar dock, han kände en tjej med det namnet för ungefär 25 år sedan och tänker därför på det som ett flicknamn... Suck!

Fast jag håller med din sambo om att Love är väldigt feminint. Tänk även på betydelsen på engelska!
  • broglo

Eskil, Måns, Gunnar, Magnus, Magne

Direkt när jag såg Vilhelm så tänkte jag på Valdemar, men det passar ju inte in på "kravlistan" (för långt..) 

• Pompeia01
    broglo skrev 2012-05-26 20:57:10 följande:
    Eskil, Måns, Gunnar, Magnus, Magne

Direkt när jag såg Vilhelm så tänkte jag på Valdemar, men det passar ju inte in på "kravlistan" (för långt..) 

...fast i så fall skulle alla som är över 40 år idag, fråga när det ska komma en Viktor också..!
Svar på tråden Vad ska Vilhelms lillebror heta?