• Anonym (sara)

behöver hjälp

Hej , skulle behöva hjälp med hur måga dagar / vecka jag måsta ta ut Fp om jag vill vara hemma i 1 år 10 mån  å min sambo i 2 mån (60 dagar )Han vill överföra sina dagar till mej utom de 60 dagarna han inte kan ge. vill bara veta så att dagarna räcker till att vara hemma i alltså 1 år 10 mån + 2 månader för min sambo.

• Svar på tråden behöver hjälp
  • Anonym (sara)

fortsättning :

Och hur man får in låggaranti dagar så att de andra dagarna räcker !!  

• Anonym (sara)

Hej,å tack för svaret .Lite klokare blev jag allt ;)

har e legitimation men när jag har loggat in på försäkringskassans sida (mina sidor ) så måste jag kontakta fk ist för att kunna göra ansökan om föräldrapenning   själv ?

• Anonym (sara)

Hej !

När är det dags att anmäla föräldrapenning när beräknad födsel är 9 Juli ?  

• Anonym (sara)

förökte göra en anmälan på nätet med e legitimation  med då stod det att eftersom barnet inte var fött å har ngt personnr än  så kunde man inte göra en anmälan.?

• Anonym (sara)

fungerar inte, man kan ju antingen logga in med e leg eller utan men det står ändå att man ska fylla i barnets personnr....???

har skickat in moderskapsintyget tidigare i samband med ansökan om grvaiditetspenningen.  

• Anonym (sara)

fungerar inte att logga in på nordea  med e leg då det står att sidan inte kan visas?

• Anonym (sara)

har förökt med det och e leg fungerar !!!

• Anonym (sara)

kommer in från en länk jag fått från er tidigare skickad till mej och när jag går in på mina sidor så står det att inga föräldrapenninguppgifter finns ,betyder det att moderskapsintyget inte finns hos er ?

• Anonym (sara)

Tack det verkar ha löst sej !

Undrar nu bara då det stod att man ska skicka in senaste lönespecifikation om det är första gången man söker föräldraledighet än fast alla mina inkomstuppgifter finns hos er redan då jag skickat in de vid ansökan om graviditetspenningen ?

• Anonym (sara)

hej!

Har ansökt om föräldrapenning från när vårt barn var beräknad att födas alltså den 9 /7 men än har hon inte dykt upp. 

Min fråga är om det bara är att gå in å ändra på mina sidor (f-kassans sida) till ett nytt datum eftersom det känns onödigt att ta ut f dagar när hon inte är född än ?   

• Anonym (sara)

hej!

Hur långt i förväg måste man anmäla om man vill ta ut dubbeldagar ?  

• Anonym (sara)

Hej !

Min dotter fyller nu snart 1 år och det jag har hört är att man måste ta ut 5 dagar i veckan Föräldrapenning från den dagen hon fyller 1  annars sänks SGI    så min fråga är Måste man ta ut 5 dagar i veckan och va menas med att SGI sänks ? Jag kommer inte att ha flera barn så då kanske det inte spelar ngn roll om den sänks ?

• Anonym (sara)

Hej igen !

Har planerat att vara hemma med min dotter tills hon fyller 2 år sen jobba 75 % av min 100 % iga tjänst tills hon är 3 år. min fråga är Måste man  fylla ut med föräldrapenning upp till 100 %   och hur många dagar måste man då spara till det ?

• Anonym (sara)

Så det är inte ett måste att ta ut 5 dagar i veckan utan man kan välja det själv ?
     Så man kan ändå jobba 75 % utan att ta fp dagar och få beviljat på jobbet att jobba 75% ?

Om man väljer att jobba 75 % hur lång tid tar det då att höja sin SGI igen ?    

• Anonym (sara)

Fick inte riktigt svar på första frågan :)

Så det är inte ett måste att ta ut 5 dagar i veckan utan man kan välja det själv ?

• Anonym (sara)

Hej!

jag undrar om man kan  spara  låggaranti dagar och ta ut de sen efter att man börjat jobba ?

/Sara

• Anonym (sara)

hej igen ,

Jag menade lägstanivå dagar och inte låggaranti dagar  så  klart :)

De kan tas ut arbetsfria dagar alltså men vad är en arbetsfri dag ? jag jobbar obekväma arbetstider.

/Sara   

Svar på tråden behöver hjälp