Ring skola med en gång och säg att du vill ha ett åtgärdsmöte. Säg att du vill att lärare, rektor, någon från skolhälsovården och specialpedagog ska medverka, går hon på fritids så be även att någon av dom ska vara med. Om det redan finns resurs insatt i klassen så borde det vara enkelt att fixa fler, de borde veta vad man lättast kan göra.
På åtgärdsmötet berättar du vad ni vill ha för insats, vilka kort och långsiktiga mål som ska uppfyllas. Det ska skrivas ned vem som är ansvarig för att det följs upp och verkställs.
Pengabrist är inget som helst argument för skolan att komma med, det finns pengar att söka, det är bara rektorns engagemang som sätter gränserna.
Du kan be bup/hab som ställde diagnosen att ha ett skolmöte där de informerar alla berörda på skolan om din dotters diagnos, hennes svaga och starka sidor, var hennes svårigheter ligger och funktionsbeskrivning. Ett sånt här möte är bäst om det sker på neutral mar eller hos bup/hab eftersom det är bättre om skolan inte är på "hemmaplan".
Personligen så tror jag att ni ska kräva att hon även får stöd under lektioner, inte bara raster. Det är mycket som behövs göras som förberedelser och liknande för att allt under skolans dag ska funka. Om det är så att man upptäcker att hon inte behöver stöd under lektionerna så kan man plocka bort det sen.
Det är även viktigt att se över inredning och annan omgivning, störande ljud från ventilation, trafik, och övrig miljö i klassrummet, temperatur och ljus. Många saker som man kanske inte tänker på kan påverka, massa bilder på väggarna, grälla gardiner, många ommöbleringar med bänkar, dålig schemaplannering eller olika ogenomtänkta ändringar.
Min 10-årige son med ADHD och Atypisk Autism har resurs, han delar med ett annat barn med mest fysiska funktionshinder, resursen är med nästan 100% av skoldagen. Sen har jag fått lite dolda signaler att det finns fler barn i klassen som behöver insatser och klassen har fått mer stöd. Så det finns flera olika insatser för en klass som man kan göra, en resurs kan fördelas över hela klassen så det blir fler lärare och sen kan man ha en som "bara" har sina speciella elever. Man ser till allas specifika behov.
Min sons klass är ca 20-22 elever, alltså ingen direkt stor klass statistiskt sett men jag är nöjd att det ofta är tre vuxna med i klassrummet. Sonens skola är en lite äldre byggnad med stora breda korridorer så man har även utnyttjat en del av det utrymmet för att inreda mer intima avdelningar för studiero.
Hur fungerar själva studierna för din dotter? Kan hon hänga med och får ro att lära sig det som ska hinnas med på lektionerna? Skulle hon behöva anpassade böcker och annat studiematerial? (min son har matteboken på datorn har funkat bra hittills.
http://www.sanomautbildning.se/Laromedel/Grundskola-Fk-6/Matematik/Baslaromedel-F-3/Matteboken-1-3-Ny-upplaga/Digitalt-material/
Det finns många böcker som går att få på dator licens. Barnet behöver inte stressmomentet att råka glömma boken och missa en läxa.