• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • h8him
    Anonym (e) skrev 2012-05-23 23:37:06 följande:
    Därför att om man har en så dålig relation att man inte kan lita på varandra när det kommer till en så viktig ska som barn o.s.v så kanske det är lika bra att göra slut. 

Men det kanske bara är i min och min mans värld som det är självklart att man inte är otrogen och att om man har problem i förhållandet så pratar man om det istället för att få ett dåligt förhållande och knulla andra...vem vet vi kanske är världsunika...
    Kan man lita på att den andre anser att man har en bra relation? Varför startas varje vecka nya trådar om att NN har lämnat..?

Självklart ska man inte vara otrogen men vad har ts och pappan för bakgrund? Hur länge har de haft ett förhållande? Hur länge har de bott ihop? Har relationen alltid varit trygg?

Om killen inte känner sig säker på att han är pappa så måste det bero på något, eller hur? Kanske är ts trogen men dålig på att bekräfta honom?

Vad är fel med att låta honom få bekräftat att han är pappa? Barnet växer inte i hans mage!
  • médaillon
    Anonym (Tips) skrev 2012-05-23 22:23:30 följande:
    Mitt förslag är att du säger att "Visst kan vi göra ett test". Om testet visar att du har rätt i din oro kan du ju göra som du vill med vår relation sedan, och om testet visar att jag har rätt när jag säger att jag hade förväntat mig din tillit och jag vet att du är far till barnet, så kommer jag att avsluta vår relation eftersom jag inte kan leva med en person som saknar tillit till mig. Så får han fundera på hur han har det med tillitien och vad du betyder egentligen. Men risken finns ju att han inte bryr sig så mycket och ändå kräver testet, så då ska du ju vara säker på att du inte vill leva med en man som kränker dig på detta sätt.
  • médaillon
    kara84 skrev 2012-05-23 21:04:23 följande:
    Källa: Rättsmedicinalverket.

Få barn med fel far

Det cirkulerar olika siffror om hur många barn i Sverige som har en annan pappa än de tror. Det finns ingen vetenskaplig undersökning på området men enligt Bertil Lindblom, expert på Rättsmedicinalverket, rör det sig sannolikt om en eller ett par procent av de cirka 100 000 barn som föds i landet varje år.

• médaillon
    Inima skrev 2012-05-23 20:00:45 följande:
    Efter att ha läst en undersökning som gjordes för inte så länge sedan som visar att jäkligt många "pappor" i själva verket inte är föräldrar till de barn som de tror så hade jag också krävt ett test om jag var karl.
    Visa gärna den undersökningen..
  • médaillon
    Pompeia01 skrev 2012-05-23 19:08:28 följande:
    Fast - hur tänker du nu..? Familjerätten kan beordra ett blodprov på pappan och bebis även om mamman nekar. Blir det sådana problem som att mamman nekar att ta bebisen till provtagningsstället, så kan den till och med hämtas med polis för att få det gjort. Och så måste det ju vara..! Skulle vara HEMSKT om en mamma skulle kunna neka till att test ska tas - och en man skulle bli skyldig att betala underhåll för någon annans barn i 18-21 år..! Samt att hälften av allt han äger måste gå till detta barn den dag då han dör...
    Familjerätten kan göra det ja, men samtidigt innan det ens ska gå igenom måste de godkänna pappans vädjan att få göra ett test och det är inte allas säkert att de gör det. Kvinnan däremot kan kräva att ett faderskapstest görs, och när kvinnan ber om det så kan polis tillkallas om så behövs. Eller så var det 2011, kanske blivit en ny lagändring jag inte vet om.

Från socialstyrelsens hemsida:
    "Om modern uppger att hon inte haft sexuellt umgänge med någon annan man under konceptionstiden än den man som uppges som far och det inte under samtalet, eller på annat sätt, kommer fram något som gör att utredaren ifrågasätter detta, bör han eller hon avsluta utredningen genom att bereda mannen tillfälle att bekräfta faderskapet."
  • médaillon
    http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2005/2005-101-1

" En utomstående man som anser sig vara far till ett barn som fötts under ett äktenskap har ingen rätt att begära en utredning om faderskapet.

För att socialnämnden ska påbörja en utredning måste det framstå som lämpligt att det utreds vem som är far till ett barn som är fött under ett äktenskap. Nämnden måste därför pröva om det är befogat att påbörja en utredning. Om exempelvis en makes misstankar om att han inte är far till barnet skulle framstå som uppenbart obefogade, bör socialnämnden kunna vägra att göra en utredning.

Det är moderns upplysningar som ska vara utgångspunkten i en faderskapsutredning".
  • Anonym (Tidsenligt)
    médaillon skrev 2012-05-24 05:30:07 följande:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2005/2005...

" En utomstående man som anser sig vara far till ett barn som fötts under ett äktenskap har ingen rätt att begära en utredning om faderskapet.

För att socialnämnden ska påbörja en utredning måste det framstå som lämpligt att det utreds vem som är far till ett barn som är fött under ett äktenskap. Nämnden måste därför pröva om det är befogat att påbörja en utredning. Om exempelvis en makes misstankar om att han inte är far till barnet skulle framstå som uppenbart obefogade, bör socialnämnden kunna vägra att göra en utredning.

Det är moderns upplysningar som ska vara utgångspunkten i en faderskapsutredning".
    Det är bättre att du bara lägger ner nu när du så uppenbart är ute och seglar :)
  • médaillon
    Anonym (Tidsenligt) skrev 2012-05-24 05:38:02 följande:
    Det är bättre att du bara lägger ner nu när du så uppenbart är ute och seglar :)
    ?
  • MatsAtari
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-05-22 18:19:22 följande:
    Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.
    Och vad är problemet då? Såvida du inte har någonting att dölja så har du ju heller ingenting att oroa dig för.
    Chansen att de där faderskapstesterna ska visa fel är nästan lika med noll.Skrattande
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??