• vattenmelonen

Jobba utomlands?

Hej!
    Jag har funderat jättelänge på att jobba utomlands denna sommaren nu efter att
    jag tagit studenten, i juni. Jag har kollat mycket på internet där jag sett att man kan få betala
    för att få hjälp med att hitta jobb, och på andra sidor där man kan söka precis som ett
    vanligt jobb här i Sverige. Men sedan har jag också både hört och läst att det är
    lättare att få ett jobb om man åker utomlands och frågar på plats.
    Stämmer det?
    Vad är det i så fall för typ av jobb? Jag är mest intresserad av bar/restaurang eller något men kan
    ta i stort sett vilken arbete som helst.
    Måste man ha utbildning / erfarenhet? Jag har ju precis gått ut gymnasiet så har typ varken
    det ena eller andra.
    Vilken land, område, är bäst att söka och lättast att få jobb i?

=)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-22 18:43
    Vilket, menar jag såklart. Har nog fått solsting..
  • Svar på tråden Jobba utomlands?
  • Lena

norge inom turistnäringen, vården eller fisket.

• vattenmelonen
    Lena skrev 2012-05-22 18:48:07 följande:
    norge inom turistnäringen, vården eller fisket.
    Tänkte mer på något sommarställe - Turkiet, Spanien, Cypern eller nåt. =)
  • Tow2Mater

Au-pair om du gillar barn? finns nog en del svenskar utomland som skulle vilja ha en "billig" barnvakt som dessutom lär barnen svenska.

• Tow2Mater

Har sett ungdomar jobba som "inkastare" till hotell och vandrarhem, de kommer och raggar kunder pa tagen, vid tagstationer och hamnar, etc for hotellens rakning. Nu var det ett antal ar sen jag sag det, men det kanske fortfarande funkar sa i typ interrailtata stader.

• vattenmelonen
    Tow2Mater skrev 2012-05-22 19:21:22 följande:
    Har sett ungdomar jobba som "inkastare" till hotell och vandrarhem, de kommer och raggar kunder pa tagen, vid tagstationer och hamnar, etc for hotellens rakning. Nu var det ett antal ar sen jag sag det, men det kanske fortfarande funkar sa i typ interrailtata stader.
    Har också hört om det. Det är ett jobb jag skulle gilla :) eller stå ut med, hehe. Men tror du att det är lättare att åka dit och söka på plats? Jag har sökt genom svenska företag men är ju inte säkert att jag får det, så tänkte om jag ska ta en sista minuten och söka jobb i kanske Turkiet eller något.
    Vet du nånting om det?
  • 200512

Jag är som besatt av Turkiet, har dock bara varit i Istanbul och Marmaris. Istanbul är ju mer en storstad och inte så "turistig" även om det finns mycket turister såklart. Men Marmaris är en turist ort, liknande Alanya. Jag har varit där 7 år i rad. Förra året en månad och ska nu dit i 3 månader.

Förra året när jag var där blev jag erbjuden jobb på bl.a. resturanger. Dom vill gärna ha skandinaviska tjejer/killar som kan locka in folk till resturangerna. Tex. Dela ut flygblad, stå utanför resturangen, och helt enkelt prata med skandinaviska turister och locka in dom! Jag skulle då få gratis boende på hotellet där resturangen låg. Min kompis ska detta år arbeta på en båt som åker dagsturer till olika stränder osv med turister. I Marmaris får de flesta (men inte alla) dagslön, alltså i slutet av dagen delas din lön ut. Ganska bra om man är lite osäker. Det är nog inte några stora pengar, vad jag tror, men iallafall så att du kan livnära dig där nere medans du jobbar och festa, och förhoppningsvis få med dig lite hem. Mitt tips är att åka ner någon vecka och helt enkelt kolla runt, knyta kontakter! I Turkiet får du under en sommar stanna i 90 dagar (3 månader) utan VISUM. Annars behöver du arbetstillstånd (de resturang jobb jag tänker på är oftast svarta dock.)

• vattenmelonen
    200512 skrev 2012-05-22 19:25:23 följande:
    Jag är som besatt av Turkiet, har dock bara varit i Istanbul och Marmaris. Istanbul är ju mer en storstad och inte så "turistig" även om det finns mycket turister såklart. Men Marmaris är en turist ort, liknande Alanya. Jag har varit där 7 år i rad. Förra året en månad och ska nu dit i 3 månader.

Förra året när jag var där blev jag erbjuden jobb på bl.a. resturanger. Dom vill gärna ha skandinaviska tjejer/killar som kan locka in folk till resturangerna. Tex. Dela ut flygblad, stå utanför resturangen, och helt enkelt prata med skandinaviska turister och locka in dom! Jag skulle då få gratis boende på hotellet där resturangen låg. Min kompis ska detta år arbeta på en båt som åker dagsturer till olika stränder osv med turister. I Marmaris får de flesta (men inte alla) dagslön, alltså i slutet av dagen delas din lön ut. Ganska bra om man är lite osäker. Det är nog inte några stora pengar, vad jag tror, men iallafall så att du kan livnära dig där nere medans du jobbar och festa, och förhoppningsvis få med dig lite hem. Mitt tips är att åka ner någon vecka och helt enkelt kolla runt, knyta kontakter! I Turkiet får du under en sommar stanna i 90 dagar (3 månader) utan VISUM. Annars behöver du arbetstillstånd (de resturang jobb jag tänker på är oftast svarta dock.)
    Oj, detta låter jättebra! Det där med lönen är inte så viktigt, bara jag får pengar så att jag klarar att bo. Behöver inte ha med någonting hem utan ser detta mer som en upplevelse och kanske en erfarenhet.
       Så du tror alltså att det finns en chans att åka ner dit och söka på plats?
    Måste man ha utbildning eller något? Jag har läst samhäll i tre år och de enda jobben jag haft i mitt liv är praktiker i någon vecka hit och dit! =)
  • Tow2Mater
    200512 skrev 2012-05-22 19:25:23 följande:
    Mitt tips är att åka ner någon vecka och helt enkelt kolla runt, knyta kontakter!
    Skulle halla med.
    Men var samtidigt inte for naiv i ditt kontaktskapande; en del "kontakter" vill egentligen du ska, naturligtvis ovetandes, smuggla narkotika med dig tillbaka hem. Har rakat ut for det själv i just Turkiet.
  • 200512

Ja man får vara rätt noga med det mesta, inte för naiv och bestämma med lön, jobb tider osv innan, och akta sig för snuskiga killar som kanske vill luras! Men jag tror helt klart att det finns en chans att du får något att jobba med där nere! Jag ska själv försöka leta när vi är där nere. Kanske något man borde göra tillsammans haha. Jag vill bara tala om för dig att Marmaris är bäst! Jag är verkligen fast i denna underbara stad

Svar på tråden Jobba utomlands?